این مسأله قابل درک است که کودکان ممکن است از پوشاندن چهره با ماسک‌های گوناگون وحشت داشته باشند. چند ایده وجود دارد که به آنها کمک می‌کند کمتر بترسند.

چگونه کودکان را به پوشاندن بینی و دهان بدون مقاومت و ترس ترغیب کنیم

سلامت نیوز:این مسأله قابل درک است که کودکان ممکن است از پوشاندن چهره با ماسک‌های گوناگون وحشت داشته باشند. چند ایده وجود دارد که به آنها کمک می‌کند کمتر بترسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،در حالی‌ که ماسک زده‌اید به آینه نگاه و در مورد آن صحبت کنید. ماسک را روی صورت یکی از عروسک‌های مورد علاقه کودک خود قرار دهید. می‌توانید آن را تزیین کنید تا شخصی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد. تصاویر کودکان دیگر را که ماسک زده‌اند به فرزند خود نشان دهید. می‌توانید در خانه ماسک بزنید تا تمرینی برای عادت کردن کودک به ماسک شود   «لطفا ماسک بزنید.» این توصیه یا بهتر است بگوییم هشدار، جدی‌ترین موضوع برای مقابله با انتشار کووید-١٩ است.

بعد از گذشت حدود ٦ ماه از ورود ویروس عجیب و مرگ‌آور کووید-١٩ به زندگی انسان‌ها روی کره خاکی، توصیه جدی سازمان بهداشت جهانی برای محافظت از خود و دیگران در برابر آن، استفاده از ماسک خارج از منزل است.

افراد بزرگسال اگر منطقی فکر و شرایط اضطراری را به‌درستی درک کنند، بدون مشکل خاصی سختی‌ پوشاندن بینی و دهان را با ماسک به جان می‌خرند تا از انتشار بیشتر ویروس در شهر و کشورشان جلوگیری شود. اما کودکان چطور؟ آنان را چطور می‌توان به استفاده از ماسک ترغیب کرد، به‌طوری که بدون لجبازی و مقاومت یا حتی وحشت، در خارج از منزل از ماسک استفاده کنند؟

تجربه‌ خانواده‌ها در دوران همه‌گیری کرونا متفاوت است؛ شاید یکی از بهترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌ها برای ترغیب کودکان به ماسک‌زدن استفاده از زبان خودشان باشد. می‌توانید از شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌شان استفاده کنید؛ مثلا به دختربچه‌هایی که عاشق شخصیت‌های انیمیشن «فروزن» هستند، بگویید السا و آنا هم برای مراقبت از خود در برابر بیماری کرونا ماسک می‌زنند.

یا به پسربچه‌ها از ابرقهرمانان کارتونی بگویید که برای مریض نشدن ماسک می‌زنند. برای قانع شدن آنان هم می‌توانید تصاویر ترغیبی شخصیت‌های کارتونی و ابرقهرمانان را با ماسک به آنان نشان دهید. سایت کودکان سلامت را متخصصان اطفال اداره می‌کنند و یکی از مراجع‌ قابل اعتماد برای خانواده‌ها در اوقاتی است که سوالی در مورد سلامت فرزندشان دارند. این متخصصان به سوالات متداول خانواده‌ها در مورد ماسک‌ زدن کودک پاسخ می‌دهند.


کودکان از چه سنی باید از پوشش پارچه‌ای صورت برای جلوگیری از ابتلا به کووید- ١٩ استفاده کنند؟کودکان زیر دو ‌سال نیازی به استفاده از ماسک ندارند، اما کودکان بالای سه سال، در شرایطی که ویروس در جامعه همه‌گیر شده است، باید در خارج از خانه از ماسک استفاده کنند.


در چه مکان‌هایی کودکان نیاز به ماسک‌زدن دارند؟

در مکان‌هایی کودکان باید از ماسک صورت استفاده کنند؛ مکان‌هایی که شاید کودک نتواند در آن از دیگران فاصله بگیرد؛ مثلا زمانی که مجبور هستید آنان را به پزشک، داروخانه یا فروشگاه مواد غذایی ببرید. نکته قابل توجه برای خانواده‌ها این است که مراقب باشند کودکان سطوح را در خارج از منزل لمس‌ نکنند؛ مثلا وقتی به پیاده‌روی می‌روید یا بچه‌ها را به زمین بازی می‌برید، مراقب باشید بچه‌ها سطوحی را که احتمال دارد دیگران لمس کرده باشند، لمس نکنند.

البته این کار ساده نیست و شاید نیاز باشد بارها دست‌ کودک را بشویید و ضدعفونی کنید.شاید با خواندن این عبارت‌ها فکر کنید ماندن در خانه بهتر از بیرون رفتن با این حجم از استرس و بدقلقی‌ کودکان است. دقیقا همین‌طور است؛ ماندن در خانه و فاصله گرفتن از اجتماع هنوز بهترین راه برای محافظت از خانواده خود در برابر کووید- ١٩است؛ به‌خصوص برای بچه‌های کوچک‌تر که ممکن است درک نکنند چرا نمی‌توانند به سمت افراد دیگر بروند یا چیزها را لمس کنند.

بهتر است تا می‌توانید بچه‌ها را در خانه نگه دارید؛ به‌ویژه کودکانی که بیمار هستند و علایمی مانند تب، سرفه، احتقان، آب‌ریزش، اسهال یا استفراغ دارند، نباید از خانه خارج شوند.


اگر فرزند من از پوشیدن ماسک صورت بترسد، چه باید کرد؟

این مسأله قابل درک است که کودکان ممکن است از پوشاندن چهره با ماسک‌های گوناگون وحشت داشته باشند. چند ایده وجود دارد که به آنها کمک می‌کند کمتر بترسند. در حالی‌ که ماسک زده‌اید به آینه نگاه و در مورد آن صحبت کنید. ماسک را روی صورت یکی از عروسک‌های مورد علاقه کودک خود قرار دهید.

می‌توانید آن را تزیین کنید تا شخصی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد. تصاویر کودکان دیگر را که ماسک زده‌اند به فرزند خود نشان دهید. می‌توانید در خانه ماسک بزنید تا تمرینی برای عادت کردن کودک به ماسک شود. درباره کودکان زیر سه سال بهتر است به سوالات آنان به سادگی، به زبانی که برایشان قابل درک است، پاسخ دهید. اگر در مورد اینکه چرا مردم از ماسک صورت استفاده می‌کنند، پرسیدند، توضیح دهید گاهی اوقات که بیماری همه را در معرض خطر قرار می‌دهد، مردم ماسک می‌زنند و زمانی که اوضاع بهتر شد، آنها دیگر نیازی به ماسک زدن ندارند. در مواجهه با کودکان بالای سه سال، سعی کنید روی میکروب‌ها تمرکز کنید.

توضیح دهید که میکروب‌ها مخصوص بدن انسان است؛ بعضی میکروب‌ها خوب و بعضی دیگر بد است. بدها می‌تواند آنها را بیمار کند و از آنجایی که همیشه نمی‌توانیم بگوییم کدام یک از آنها خوب یا بد است، پوشش ماسک اطمینان می‌دهد که میکروب‌ها را از بدن خود دور نگه داریم. در مورد کودکانی که نیازهای درمانی خاصی دارند، چه باید کرد؟

درباره کودکانی که در معرض خطر بالا هستند و باید به‌شدت مصون از ویروس و میکروب باشند، توصیه می‌شود از ماسک N٩٥ استفاده شود. خانواده‌های کودکانی که در معرض خطر بیشتری هستند، با استفاده از ماسک جراحی استاندارد کودک را تشویق ‌کنند تا از ابتلا به بیماری جلوگیری شود. برای کودکانی که دارای اختلالات شدید شناختی یا تنفسی هستند، ممکن است تحمل پوشش پارچه‌ای روی بینی و دهان سخت باشد. درباره این کودکان اقدامات احتیاطی ویژه لازم است.


 ماسک‌ راحت برای کودک تهیه کنید
 استفاده از ماسک باعث می‌شود ناقلان خاموش ویروس کرونا که علایمی از بیماری در آنان مشاهده نمی‌شود، ویروس را به افراد دیگر انتقال ندهند. ماسک زدن اگرچه برای بزرگسالان ساده به نظر می‌رسد، اما برای کودکان می‌تواند سخت و حتی ترسناک باشد. در ادامه چند نکته به نقل از «تی‌ال‌سی‌می» آورده شده است که به کمک آنها می‌توانید استفاده از ماسک را برای کودکان خود تسهیل کنید و ترس آنان را درباره این موضوع از بین ببرید.


از پارچه‌های مخصوص کودکان استفاده کنید

اگر خودتان ماسک می‌دوزید از پارچه‌هایی استفاده کنید که کودک‌تان آن را دوست دارد. می‌توانید از پارچه‌ای با رنگ یا تصاویر کارتون‌های مورد علاقه کودک‌تان برای تهیه ماسک استفاده کنید. این موضوع درباره ماسک‌ برای خودتان نیز صدق می‌کند. ماسک‌های جراحی ممکن است برای کودکان ترسناک به نظر برسد، اما ماسک تهیه شده از پارچه‌ای رنگارنگ توجه آنان را بیشتر جلب می‌کند.


ماسک را از لباسی آشنا برای کودک تهیه کنید

‌می‌توانید با استفاده از یکی از لباس‌های کهنه کودک‌تان ماسک تهیه کنید یا از شال و روسری برای پوشاندن صورت او کمک بگیرید. از لباسی که برای کودک‌تان آشناست برای تهیه ماسک استفاده کنید.


 طراحی راحتی برای ماسک در نظر بگیرید

پزشکان و پرستارانی که تمام روز ماسک می‌پوشند، اغلب از درد گوش‌ شکایت می‌کنند. برای اطمینان از اینکه کودک شما با این مشکل مواجه نشود، می‌توانید چند تغییر در ماسک  ایجاد کنید. دخترانی که مو‌های بلندتری دارند، می‌توانند ماسک را پشت مو‌ها یا گل سر خود قرار دهند. همچنین می‌توانید به یکی از هدبند‌ها یا کلاه‌های کودک‌تان دکمه اضافه کنید و بند‌های ماسک را پشت آن قرار دهید. با استفاده از سنجاق نیز می‌توانید دو بند ماسک را در پشت سر به یکدیگر وصل کنید.


ماسک را تزیین کنید

قبل از تهیه ماسک با کودک خود یک کاردستی درست کنید. با استفاده از پارچه‌های رنگی به کمک کودک خود شکلک‌ها و عروسک‌های پارچه‌ای تهیه کنید و در کنار ماسک قرار دهید و به کودک اجازه دهید در مراحل تهیه ماسک شما را همراهی کند. از پارچه‌هایی استفاده کنید که رنگ پس ندهد.

ماسک‌ را به صورتی بدوزید که شبیه ماسک‌های شخصیت‌های کارتونی و ابرقهرمانان خیالی باشد تا کودکان به پوشیدن آن ترغیب شوند. می‌توان این ماسک‌ها را در کنار لباس‌های این شخصیت‌ها برای کودکان تهیه کرد تا برای آنان جذابیت بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha