یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 296190

درد پشت سر مشکلی است که گاهی بر اثر بیخوابی یا استرس دچار آن می شویم. اما گاهی این درد به شکل یک مشکل مزمن و نگران کننده در می آید که در ادامه به مهم ترین علت های درد پشت سر اشاره می کنیم.

درد پشت سر نشانه چیست؟

سلامت نیوز: درد پشت سر مشکلی است که گاهی بر اثر بیخوابی یا استرس دچار آن می شویم. اما گاهی این درد به شکل یک مشکل مزمن و نگران کننده در می آید که در ادامه به مهم ترین علت های درد پشت سر اشاره می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، سردردها می توانند آزاردهنده باشند یا به علت شدت آن ها منجر به بروز مشکلات شدیدتر شوند. این دردها ممکن است در هر جایی از سر رخ دهد.

سردردهایی که منجر به بروز درد در پشت سر می شود، می تواند علل مختلفی داشته باشد. بسیاری از این علت ها از طریق علائم شناسایی می شوند. این علائم عبارتند از نوع درد تجربه شده و دیگر قسمت هایی که ممکن است درد بروز کند.


علت درد پشت سر چیست؟

درد پشت سر علل مختلفی دارد. در بسیاری از موارد درد پشت سر منجر به بروز درد در دیگر بخش های سر هم می شود و یا با رویدادهای خاص شروع می شود.


درد پشت سر و گردن بر اثر آرتروز

درد پشت سر بر اثر آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است. سردردهای آرتروز منجر به درد پشت سر و گردن می شود. در این حالت حرکت دادن سر معمولا باعث شدیدتر شدن درد می شود. این سردردها ممکن است با هر نوع آرتروزی بروز کند. رایج ترین آنها آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است.


درمان درد پشت سر ناشی از آرتروز

بهترین درمان برای درد پشت سر ناشی از آرتروز مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از گرما برای کاهش التهاب است.


درد پشت سر بر اثر وضعیت بد بدن poor posture

وضعیت بد بدن هم می تواند منجر به بروز درد پشت سر و گردن شود. وضعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه ها و گردن می شود. این تنش می تواند منجر به سردرد شود. در این شرایط ممکن است درد مبهم و تپش دار در پایه جمجه خود حس کنید.


درمان درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن

درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن بلافاصله با مصرف استامینوفن برطرف می شوند. در طولانی مدت با بهبود وضعیت بدن خود می توانید این سردردها را به طور کامل درمان کرده از بروز آنها پیشگیری کنید. برای بهبود وضعیت بدن یک صندلی مناسب برای محل کار خود انتخاب کنید و در هنگام نشستن روی صندلی هر دو پایتان روی زمین قرار بگیرد.


درد پشت سر بر اثر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر Herniated disk

بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن می شود. این مسئله منجر به بروز نوعی سردرد به نام سردرد گردنی cervicogenic headache می شود.

درد معمولا در پشت سر شروع و حس می شود. به علاوه در پشت چشم ها نیز ممکن است احساس درد کنید. دیگر علائم این عارضه عبارتند از ناراحتی در شانه ها یا قسمت های بالای بازوها.

*بیرون زدگی دیسک Herniated disk:  فتق یا بیرون زدگی دیسک مشکلی است که دربالشتک لاستیکی (دیسک) بین استخوانهای (مهره ها) ستون فقرات بوجود می آید.


سردردهای گردنی ممکن است زمانی که دراز می کشید، تشدید شوند. بعضی افراد به علت شدت درد از خواب بیدار می شوند. زمانی که دراز کشیده اید، ممکن است احساس فشار در قسمت بالای سر خود داشته باشید، شبیه به یک وزنه روی سر.


درمان درد پشت سر ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن

در این شرایط درد پشت سر با درمان علت زمینه برطرف می شود. درمان بیرون زدگی دیسک عبارت است از فیزیوتراپی، حرکت های کشش ملایم، کایروپراکتیک دستی* Chiropractics، تزریق اپیدورال برای التهاب و در صورت لزوم جراحی. نتایج خوب از طریق انجام حرکات ورزشی حفظ می شود.

* کایروپراکتیک دستی Chiropractics : از این درمان برای بهبود کار و عملکرد استخوان ها و مفاصل استفاده می شود. کایروپراکتیک روشی است برای دستکاری ستون فقرات، تاندون ها و رباط ها و بهبود بخشیدن به مشکلات استخوانی. در این روش برای ایجاد فشار روی یک یا گروهی از مفاصل از دست استفاده می شود.


درد پشت سر بر اثر نورالژی اکسی پیتال Occipital neuralgia

نورالژی اکسی پیتال زمانی رخ می دهد که عصب هایی که از نخاع به جمجمه می رسند، آسیب ببینند. این مشکل اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شود. نورالژی اکسی پیتال منجر به درد شدید و ضربان دار می شود که در پایه سر و در بخش گردن شروع می شود و به سمت جمجمه کشیده می شود.

دیگر علائم عبارتند از:

•    درد در پشت چشم ها
•    درد ناگهانی و شدید که شبیه به یک شوک الکتریکی در گردن و پشت سر است
•    حساسیت به نور
•    حساسیت به لمس در جمجمه
•    احساس درد در هنگام حرکت دادن گردن


درمان درد پشت سر ناشی از نورالژی اکسی پیتال Occipital neuralgia

نورالژی اکسی پیتال از طریق ترکیب روش های درمانی گرما، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، ماساژ و تجویز داروهای شل کننده عضلات درمان می شود. در موارد شدیدتر برای تسکین سریع، پزشک بی حسی موضعی به ناحیه اکسی پیتال (عضله پس سری) تزریق می کند. درمان ممکن است  12 هفته طول بکشد.


درد پشت سر و سمت راست سر
درد پشت سر ناشی از سردردهای تنشی

سردردهای تنشی رایج ترین نوع سردردها هستند. این سردردها در قسمت پشت و سمت راست سر اتفاق می افتند. این سردردها ممکن است با سفتی گردن یا پوست سر همراه باشند. سردردهای تنشی معمولا مبهم و درد شدید منقبض شونده هستند که با ضربان همراه نیستند.

درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولا با ضد دردهای بدون نسخه درمان می شوند. پزشک ممکن است برای سردردهای تنشی شدیدتر و مزمن دارو تجویز کند. به علاوه داروهای پیشگیری کننده مانند داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی برای کاهش سردردهای آینده تجویز می شوند.


درد پشت سر و سمت چپ سر
درد پشت سر بر اثر میگرن

میگرن در هر قسمتی از سر ممکن است بروز کند، اما اکثر مردم این درد را در قسمت چپ سر یا پشت سر خود احساس می کنند.

میگرن ممکن است منجر به بروز موارد زیر شود:

•    درد شدید ضربان دار
•    تهوع
•    استفراغ
•    اشک آلود شدن چشم ها
•    حساسیت به نور و صدا

میگرن ممکن است در سمت چپ سر شروع شود و سپس به اطراف شقیقه ها و بعد به پشت سر کشیده شود.


درمان میگرن

برای میگرن پزشک هم داروی پیشگیری کننده، مانند مسدود کننده های بتا و هم داروی ضد درد تجویز می کند. برخی داروهای بدون نسخه، مانند *Excedrin Migraine به طور خاص برای میگرن تهیه شده اند. به علاوه پزشک کمک می کند تا عوامل تشدید کننده میگرن را شناسایی کرده و از محرک ها پرهیز کنید.

* Excedrin Migraine: این دارو ترکیب استامینوفن، آسپیرین و کافئین است که اختصاصا برای درمان دردهای میگرن تجویز می شوند.


درد پشت سر زمانی که دراز کشیده اید
سردردهای خوشه ای Cluster headaches

سردردهای خوشه ای به ندرت بروز می کنند، اما خیلی دردناک و آزار دهنده هستند. نام سردردهای خوشه ای از بازه های زمانی که رخ می دهند گرفته شده است. افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای حملات مکرر را در بازه های زمانی مختلف تجربه می کنند. این دوره ها یا الگوهای مربوط به حملات سردرد ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

سردردهای خوشه ای ممکن است باعث درد پشت سر یا اطراف سر شود. این سردردها ممکن است زمانی که دراز می کشید بدتر شود. دیگر علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

•    درد شدید و نفوذ کننده و همراه با سوزش
•    بیقراری
•    تهوع
•    آبریزش بیش از حد از چشم ها
•    گرفتگی بینی
•    حساسیت به نور و صدا


درمان درد پشت سر ناشی از سردردهای خوشه ای

درمان سردردهای خوشه ای بر روی کوتاه کردن دوره سردردها، کاهش شدت حمله ها و پیشگیری از بروز حملات آینده تمرکز می کند.

درمان حالت حاد شامل موارد زیر می شود:

•    تریپتان ها triptan که برای درمان میگرن هم استفاده می شوند و برای تسکین سریع تزریق می شوند.
•    استروئیدها octreotide، یک نسخه مصنوعی تزریقی از هورمون مغز به نام سوماتواستاتین somatostatin (سوماتواستاتین هورمونی است که  باعث مهار ترشح بسیاری از هورمون‌ها از جمله هورمون رشد از هیپوفیز می‌شود.  )
•    بی حسی موضعی

روش های پیشگیری کننده عبارتند از:

•    کورتیکو استروئیدها
•    مسدود کننده های کانال کلسیم
•    ملاتونین Melatonin (هورمون خواب)
•    مسدود کننده های عصبی
•    در موارد شدید نیز جراحی لازم است


درد پشت سر چطور درمان می شود؟

علائم بسیاری از سردرد ها با مصرف ضد دردهای بدون نسخه مانند استامینوفن، برطرف می شوند. اگر دچار سردردهای مزمن هستید، برخی داروها مانند تیلنول قوی Tylenol، می توانند موثر باشند.

درمان زمانی بیشترین اثربخشی را خواهد داشت که دقیقا براساس علت بروز سردرد باشد که در بالا در هر بخش درمان مناسب بیان شد.


چه زمانی برای درد پشت سر باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

•    سردردهای جدیدی را تجربه می کنید که بیش از چند روز طول می کشند
•    سردردهای شما بر روی فعالیت های معمولتان تاثیر می گذارند.
•    درد با حساسیت به لمس در ناحیه شقیقه همراه است
•    در الگوی سردردهای خود تغییر جدیدی مشاهده می کنید

اگر دچار سردردی شدیدی هستید که از همیشه بدتر است یا اگر سردردهایتان به طور پیشرونده ای بدتر می شوند، لازم است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

اگر سردردتان آنقدر شدید است که نمی توانید به هیچ چیز دیگری فکر کنید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

برخی علائم هستند که نشان دهنده نیاز به کمک های اورژانسی می باشد. اگر سردرد را با هر یک از علائم زیر تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

•    تغییرات ناگهانی در شخصیت شما، از جمله نوسانات ناخوشایند خلقی یا آشفتگی
•    تب، سفت شدن گردن و کاهش هوشیاری، طوری که تلاش می کنید روی یک مکالمه تمرکز کنید
•    اختلالات بینایی، لکنت زبان، ضعف (از جمله ضعف در یک طرف صورت) و بی حسی در هر جایی از بدن
•    سردرد شدید پس از وارد شدن ضربه به سر
•    سردردهایی که خیلی ناگهانی بروز می کنند، به ویژه سردردهایی که باعث بیدار شدن شما از خواب می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha