اگر کادر پزشکی، پرستاران و مدافعان سلامت را پیشقراول مبارزه با کرونا قلمداد کنیم قطعا آخرین حلقه مبارزه با این ویروس منحوس را پرسنل آرامستان‌ها تشکیل می‌دهند.

در بهشت زهرا کووید-۱۹خیرات می‌کنند

سلامت نیوز:اگر کادر پزشکی، پرستاران و مدافعان سلامت را پیشقراول مبارزه با کرونا قلمداد کنیم قطعا آخرین حلقه مبارزه با این ویروس منحوس را پرسنل آرامستان‌ها تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، با شیوع کرونا در کشور و کلانشهرهایی همچون تهران تمامی فعالیت‌های خرد و کلان تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت.


ستاد ملی مقابله با کرونا که پس از همه‌گیری این ویروس به‌عنوان متولی مدیریت این شرایط بحرانی تشکیل شد مسئولیت پیدا کرد تا با صدور پروتکل‌ها و استانداردهای لازم دستگاه‌های اجرایی را نسبت به رعایت این موارد آگاه کند.


در این میان طبیعتاً در بحث بیماری‌ها به‌‌ویژه بیماری‌های همه‌گیر آنچه بیش از همه حائز اهمیت است بحث پیشگیری است، موضوعی که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی محقق خواهد شد.

 



یکی از محیط‌هایی که همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اماکن عمومی که تحت هیچ شرایطی تعطیل نخواهد شد آرامستان‌ها هستند که در تهران زیرنظر سازمان بهشت زهرا قرار دارد.


به جز رعایت پروتکل‌هایی که بهشت زهرا موظف است به‌طور ویژه در ارتباط با متوفیانی که بر اثر کرونا فوت می‌کنند رعایت کند مدیریت شرایط و جلوگیری از ازدحام خانواده‌ها و افرادی که به‌منظور بدرقه متوفی در بهشت زهرا حضور پیدا می‌کنند نیز حائز اهمیت است.
اهمیت مدیریت این شرایط و عدم ارائه مجوز برای حضور افراد در روزهای پایانی سال (به‌ویژه پنج‌شنبه و جمعه آخر سال) به حدی بود که سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از بسته شدن درب‌های بهشت زهرا با حکم دستگاه قضائی سخن به‌میان آورده بود و از آن زمان تاکنون خانواده‌های اموات (چه کرونایی و چه غیرکرونایی) با دستور ستاد مقابله با کرونا از برگزاری هرگونه مراسم تشییع جنازه و همچنین ختم محروم مانده‌اند.

در این میان اما به‌نظر می‌رسد با فوت افراد معروف وضعیت کمی متفاوت است و بهشت زهرا برای چهره‌های شناخته شده عرصه هنری می‌تواند استثنائاتی قائل شود. درست است که  هنرمندانی که به رحمت خدا می‌روند ارزش والایی به جهت تلاش‌هایشان در راستای ثبت خاطره‌ها و ارائه هنرشان دارند و قطعاً گرامیداشت یاد و خاطره آنها امری ضروری است اما شرایط بحرانی وزیر، وکیل، هنرمند، بازیگر، نماینده مجلس و ... نمی‌شناسد.


مشخص نیست که آیا این تغییر رویه در عملکرد بهشت زهرا در عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مجوز برگزاری تجمعاتی بدون رعایت فاصله اجتماعی و حتی استفاده از ماسک آن هم در شرایطی که کشور در حال ورود به رکوردهای جدید در بحث ابتلا، بستری و فوت‌های کرونایی است آیا نمی‌تواند علاوه بر این‌که به‌نوعی چرخه شیوع کرونا را بازتولید می‌کند به نوعی کارکنان خدوم و زحمتکش خود را در معرض خطر قرار می‌دهد.


البته در این میان آن‌چنان که باید، توجهی به فعالیت پرسنل آرامستان‌ها اعم از افرادی که کار شستشو، تدفین و حتی امور اداری متوفیان را انجام می‌دهند نشده و بر اساس  برخی آمارها در طول مدت ۵ ماه گذشته که شیوع کرونا در کشور رخ داده است حدود ۳۰ نفر از پرسنل بهشت زهرا به این ویروس مبتلا شده‌اند.


زحمات این قشر اگر بیشتر از مدافعان سلامت نباشد قطع به یقین کمتر نیست و آنان آخرین حلقه مقابله با کرونا را تشکیل می‌دهند.
شاید کمتر رسانه‌ای به زحمات این قشر توجه کرده و بیشتر اذهان معطوف به خدمات کادر درمان است و همین موضوع و نگاه شاید در مدیریت این مراکز به زحمات نیروهای خود تاثیرگذار باشد.


با این‌که زحمات و تلاش‌های پرسنل سازمان بهشت زهرا از زمان شیوع کرونا انکارناپذیر است و بنا بر اذعان پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان حماسه بزرگی در مدیریت اجساد در بحران کرونا ایجاد کردند اما این روزها آن‌گونه که باید اهتمام ویژه‌ای در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بهشت زهرا صورت نمی‌گیرد.


طبیعی است که کم‌توجهی به اصول و ضوابط بهداشتی در شرایط بحرانی شیوع کرونا نه تنها می‌تواند به وخیم شدن شرایط منجر شود بلکه تداوم رعایت موازین بهداشتی را نیز در میان مردم کمرنگ می‌کند، موضوعی باید بیش از پیش به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha