سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش گفت: برشته کردن مواد غذایی موجب کمتر شدن انرژی این مواد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

محسن اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که مواد غذایی در اثر حرارت زیاد، بافت و کیفیت خود را از دست می دهد، اظهار کرد: حرارت زیاد ویتامین‌ها، آنتی اكسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در سبزیجات را از بین می‌برد.

وی با بیان این که حرارت زیاد منجر به تولید چربی ترانس در روغن‌ها می‌شود، افزود: چربیهای ترانس عاملی برای بیماریهای قلبی عروقی و سرطان است و حرارت زیاد در روغن‌های غیراشباع موجب ایجاد این چربی در روغن می‌شود.

نایب رییس انجمن گوارش کبد چرب اصفهان با بیان این که باید از حرارت دادن زیاد روغن زیتون پرهیز کرد، گفت: چربیهای غیر اشباع روغن‌های مایع به دلیل ماهیت غیراشباعشان به حرارت بالا حساس هستند و با حرارت مستقیم بالا دستخوش تغیرات شده و سرطان زا می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به این که مصرف مواد غذایی سوخته عاملی برای ایجاد سرطان کبد است و می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد، بیان کرد: قهوه‌ای یا سیاه شدن انواع گوشت در اثر حرارت بالا می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن را مستعد ابتلا به سرطان کند و افراد باید از مصرف قسمت‌های سوخته انواع گوشت‌ها پرهیز کنند.

وی کباب کردن، آب پز و بخارپزکردن مواد غذایی را بهترین شیوه طبخ مواد غذایی عنوان کرد و ادامه داد: البته سرخ كردن در برخی از مواد غذایی و سبزی‌ها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند.

این فوق تخصص گوارش روغن‌هایی مانند کانولا و زیتون را به دلیل عدم وجود کلسترول و اسیدهای چرب غیراشباع برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر دانست و تصریح کرد: روغن کانولا در بین روغن‌های گیاهی موجود در برابر حرارت دوام بیشتری دارد.

اسماعیلی با اشاره به این که روغنهای حیوانی ماهیت بسیار اشباع شده‌ای دارند، خاطرنشان کرد: این روغن‌ها چربی ترانس ندارند اما بهتر است مصرف روغن‌های حیوانی محدود شوند و از رژیم غذایی افراد کم تحرک حذف شود.

وی با بیان این که چربی ترانس هضم غذا در معده را دشوارتر می‌کند، اضافه کرد: این موضوع موجب باقی ماندن بیشتر مواد غذایی در معده می‌شود که خود عامل ایجاد کبد چرب و سرطان‌های روده بزرگ است.

نایب رییس انجمن گوارش کبد اصفهان اظهار کرد: مصرف میوه و سبزی و استفاده از رژیم‌های غذایی کم چربی از سرطان‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha