گاهی چک کردن گوشی همسرتون باعث می‌شود احساس بدی پیدا کنید، اما نمی‌توانید جلو خودتان را بگیرید. در مورد میل شدید و وحشتناک به چک کردن گوشی موبایل همسر و درست یا غلط بودن آن مواردی هست.

چک کردن گوشی موبایل همسر و درست یا غلط؟

سلامت نیوز-*دکتر پروانه صفایی‌مقدم: گاهی چک کردن گوشی همسرتون باعث می‌شود احساس بدی پیدا کنید، اما نمی‌توانید جلو خودتان را بگیرید. در مورد میل شدید و وحشتناک به چک کردن گوشی موبایل همسر و درست یا غلط بودن آن مواردی هست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، گاهی چک کردن گوشی همسرتون باعث می‌شود احساس بدی پیدا کنید، اما نمی‌توانید جلو خودتان را بگیرید. در مورد میل شدید و وحشتناک به چک کردن گوشی موبایل همسر و درست یا غلط بودن آن مواردی هست که به اختصار در مورد آن توضیح می‌دهیم. از بیشتر کسانی که به من برای مشاوره مراجعه می‌کنند شنیده‌ام که خیانت همسرانشان از طریق اس‌ام‌اس، ایمیل و فیسبوک بوده است. من باور ندارم که این روش‌های ارتباطی باعث باز شدن فضا برای خیانت می‌شود. فقط گرفتن مچ آدم‌ها را آسان‌تر می‌کند.

بعضی‌ها نمی‌توانند جلوی خودشان را برای چک کردن‌های مداوم بگیرند. ارباب رجوع‌هایی داشته‌ام که موبایل‌های همسرانشان را چک می‌کرده‌اند. بیشتر آنها زن بودند و اکثرشان بعد از اینکه یکبار مچ همسرشان را در خیانت گرفته بودند به این کار روی آورده‌اند. اعتماد بین آنها شکسته شده و اضطراب زیادی در مورد رابطه‌شان دارند. چه موضوع این باشد چه نباشد، کسی که مدام همسرش را چک می‌کند دچار عدم امنیت و مشکلات مربوط به اعتماد به‌نفس است.

وقتی اعتمادی شکسته می‌شود، دوباره اعتماد کردن خیلی سخت است. همه چیز به گرفتن یک تصمیم هوشیارانه از اعتماد به کسی برمی‌گردد. باید از خودتان بپرسید، شفافیت در یک رابطه به چه معنا است؟ آیاچک کردن گوشی‌های همدیگر نشانه شفافیت است یا عدم امنیت؟ این چک کردن‌های مضطربانه هیچ جایی در یک رابطه شفاف ندارد. وظیفه من بعنوان یک متخصص مشاور این است که به این افراد پارانوئید کمک کنم بتوانند دوباره اعتماد کنند. یک راه برای انجام این کار این است که کمک‌شان کنم بفهمند که وقتی با بی‌اعتمادی به کسی نگاه می‌کنند، همه چیز مشکوک به نظر خواهد رسید. حتی اگر ایمیل‌های خودمان را مشکوکانه چک کنیم، بالاخره یک ایمیل مشکوک پیدا خواهیم کرد.
 
 اگر نگاهتان اینطور باشد هر نوع صحبتی را ممکن است تیک زدن ببینید. اگر به دنبال پیدا کردن سند و مدرک برای شیطنت همسرتان هستید، مطمئناً آن را خواهید یافت. همچنین اگر کسی بخاطر اینکه همسرش قبلاً به او خیانت کرده است، مدام او را چک کند، من طرف او را می‌گیرم. غلبه بر شکسته شدن اعتماد کار بسیار سختی است. فردی که خیانت کرده است باید بداند که او مسئول به وجود آمدن این پارانویا و شکاکیت است و به همین دلیل نمی‌توانند به چک کردن‌های مداوم همسرش اعتراض کنند.

 
چک کردن پنهانی شریک زندگی چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

این کار بعد از مدتی تبدیل به عادت می‌شود

روانشناسان این عادت را به خاراندن جوش تشبیه کرده‌اند. خاراندن جوش‌ها ممکن است در ابتدا حس خوبی به شما بدهد، اما هرچه بیشتر این کار را انجام می‌دهید، میل بیشتری به آن پیدا می‌کنید تا این که سرانجام از این عمل پشیمان می‌شوید. بهترین راهکار، اجتناب از خاراندن جوش است. روانشناسان معتقدند چک کردن گوشی همسر پس از مدتی برای افراد عادی می‌شود، بنابراین زمانی که به همسر خود مشکوک نیستید، بهتر است از چک کردن پنهانی گوشی او بپرهیزید.

پایان سناریو در هر صورت خوشایند نیست!

اگر متوجه شوید همسرتان به شما خیانت نکرده است، دچار عذاب وجدان خواهید شد. از طرفی اگر واقعاً شریک زندگیتان درگیر رابطه‌ای عاطفی شده باشد، یا مجبور می‌شوید سکوت کرده و عذاب زیادی را تحمل کنید یا سرانجام با شخص سوم روبه‌رو خواهید شد، که این نیز چندان خوشایند نیست.

  نقض جمله «هر چه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز مپسند"»

این جمله را می‌توان جزء ملزومات هر رابطه‌ای دانست. اغلب افراد چک کردن پنهانی گوشی همسر را اقدامی ناپسند می‌پندارند. شما هم احتمالاً از این اقدام همسرتان ناراحت خواهید شد.

دلخوری پس از افشای اطلاعات کاری

قبل از چک کردن گوشی همسرتان بهتر است کمی بیشتر بیاندیشید. شاید او اطلاعات محرمانه کاری در تلفن همراهش نگه داشته باشد که آگاهی شما از آنها موقعیت کاری‌اش را به خطر بیاندازد.

 پیشنهاد متخصصان خانواده

قبل از این که به طور پنهانی گوشی همسرتان را چک کنید، خوب فکر کنید ببینید که از رو کنجکاوی چنین کاری را انجام می‌دهید یا اقدامات مشکوک همسرتان شما را به این عمل وا داشته است.

اگر واقعاً احساس می‌کنید که همسرتان به شما خیانت می‌کند، بهتر است مستقیماً موضوع را با او در میان بگذارید. توجه کنید که این کار باید در کمال آرامش انجام شود و پرخاشگری کاری از پیش نمی‌برد. سعی کنید مشکلات را با بحث‌های سازنده برطرف کنید. چنانچه همسرتان موضع دفاعی به خود گرفت و تلاشی برای جلب اعتمادتان نکرد، بحث را تا جایی ادامه دهید که بتوانید پاسخی برای سؤال ذهنتان بیابید

 هر آنچه برای جلب رضایت و اعتمادتان لازم است، از همسرتان به طور واضح بخواهید.

در مورد نحوه برخورد با مسائل محرمانه با هم مذاکره کنید. در بعضی از روابط، دانستن رمز عبور گوشی همسر کاملاً عادی محسوب می‌شود و افراد موضوعی برای مخفی کردن ندارند. در این موارد، احتمال اینکه فرد گوشی همسرش را چک کند بسیار پایین است. اگر به هر دلیلی تمایل ندارید همسرتان اطلاعات گوشی شما را بررسی کند، حتماً با او صحبت کنید. در یک کلام، موثرترین اقدام یعنی «صحبت کردن» را فراموش نکنید. چک کردن مخفیانه و اصطلاحاً پلیس‌بازی راهحل منطقی برای رفع این نوع از مشکلات محسوب نمی‌شود.

گردن باریک تکنولوژی

نخستین نکته این است که فکر نکنیم تکنولوژی مقصر است. بستن راه‌های ارتباطی و برخورد قهری و حذفی با فناوری در هیچ خانه‌ای به رونق زندگی منجر نشده است، اما می‌توان با مدیریت فضا و استفاده از امکانات وبرقراری اعتماد متقابل به هم نخستین گام‌ها را برداشت.

فراموش نکنیم هیچ چیز مانند بدبینی در خراب کردن یک رابطه خوب زناشویی و ویران کردن یک کانون گرم خانواده قدرتمند نیست. روانشناسان می‌گویند تشویش و استرس، عصبانیت و فراتر از آن احساس ترس و تنفر ریشه در همین بدبینی‌ها دارد:

 
 نکته

در یکی از افسانه‌های یونانی خوانده‌ام که خدای عشق گفته است، «عشق در جایی که اعتماد نیست نمی‌تواند وجود داشته باشد.» من با او موافقم.

اگر نتوانید به همسرتان اعتماد کنید، چهار انتخاب دارید: یا به آن رابطه خاتمه دهید و کسی را پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کنید؛ یا تصمیم بگیرید که دوباره به همسرتان اعتماد کنید؛ یا تصمیم بگیرید که ساکت بمانید و بی‌اعتمادیتان را فقط پیش خودتان نگه دارید؛ و یا برای حل مسائل و مشکلات بی‌اعتمادیتان از متخصص کمک بگیرید.

 *روانشناس بالینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha