دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 296261

حساسیت بیشتری روی ۱۳ مورد زیر داشته باشید و هر درد و تغییر بدون دلیل در بدن را به دکتر گزارش دهید.

بی‌ توجه نباشیم؛ ۱۳ نشانه سرطان در مردان

سلامت نیوز: حساسیت بیشتری روی ۱۳ مورد زیر داشته باشید و هر درد و تغییر بدون دلیل در بدن را به دکتر گزارش دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، بسیاری از سرطان‌ها در بدن با یک تغییر خیلی کوچک خود را نشان می‌دهند که مرتبط با یک خطر بزرگ برای سلامتی هستند. اگر به این نشانه‌ها توجه کنیم، می‌توانیم به موقع درمان را شروع کنیم.


۱. درد به هنگام ادرار کردن

اگر در هنگام ادرار کردن درد احساس می‌کنید و در ادرار خود خون می‌بینید فوری با یک دکتر مشورت کنید. وجود درد در اندام‌های تناسلی را جدی بگیرید و به یک دکتر اورولوژ مراجعه کنید. این درد از وجود لخته خون در مجاری ادراری یا بیضه‌ها خبر می‌دهد که منجر به سرطان پروستات می‌شود.

۲. هماتوسل (بیماری‌های بیضه‌)

مردان باید با بدن خود آشنا باشند و تغییرات را متوجه شوند. تنها خودمان هستیم که می‌توانیم خیلی زود بیماری را شناسایی کنیم. هر تغییری مانند تغییر سایز، تورم و احساس سنگینی در بیضه‌ها را جدی بگیرید. چرا که ممکن است اینها، نشان از سرطان بیضه‌ (رایج‌ترین سرطان بین مردان جوان و میانسال در آمریکا) باشند.

۳. تغییرات پوستی قابل توجه

اغلب مردان بالای ۵۰ سال، به علت سرطان پوستی جان خود را از دست می‌دهند.  طبق گزارشات بنیاد سرطان پوستی آمریکا، مردان جوان بیشتر در معرض خطر ملانوم (سرطان پوست جدی) هستند. تغییرات قابل توجه مانند خال‌های برجسته و مایع دار، التهاب‌های پوستی و تغییر رنگ ناگهانی از دسته نشانه‌هایی هستند که باید به آنها توجه کنید.

۴. آفت یا درد در دهان

اگر متوجه آفتی در دهان شدید که خوب نمی‌شود یا دردی که در حول دهان جا به جا می‌شود، به دکتر مراجعه کنید. لکه‌های قرمز و سفید در لثه و زبان یا درد در لثه‌ها به هنگام جویدن را جدی بگیرید. اینها نشانه‌هایی از سرطان دهان هستند.

۵. سرفه‌های مزمن

سرفه‌هایی که بیشتر از سه هفته و به طور وخیم ادامه دارند را با دکتر در میان بگذارید. به یاد داشته باشید علائمی مانند سرما خوردگی و آلرژی اما در طولانی مدت، خبر از سرطان و مشکلات ریوی می‌دهند. گاهی اوقات به مرور زمان و عدم درمان این سرفه‌ها به برونشیت حاد تبدیل می‌شوند. در این زمان سرفه‌ها همراه لخته‌های خون هستند.

۶. خون در مدفوع

خون در مدفوع ممکن است نشان از همرویید (بواسیر یا خون‌شار) و شروع این بیماری باشد. همچنین این نشانه ممکن است خبر از سرطان روده بزرگ نیز بدهد. در صورت مشاهده به پزشک فلوشیب مراجعه کنید.

۷. دل درد و حالت تهوع

همیشه دل درد و حالت تهوع خبر از سرطان نمی‌دهند؛ ولی اگر این علائم را در طولانی مدت (۵ روز) احساس می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات اولیه را انجام دهید. این حالات نشان از زخم معده و در موارد حاد، خبر از سرطان خون، معده، لوزالمعده، مری، کبد یا سرطان روزه بزرگ می‌دهد.

۸. تب‌های مکرر

اگر به طور مکرر تب می‌کنید و هیچ علائم دیگری ندارید، در این‌باره نگران باشید. عفونت‌های خونی و در بدترین حالت، سرطان خون بر تعداد گلبول‌های سفید اثر می‌گذارند و واکنش بین گلبول‌ها و عفونت‌ یا سلول سرطانی در خون، موجب تب‌های مکرر می‌شوند.

۹. درد گلو به هنگام قورت دادن

در بسیاری از موارد، درد گلو به علت سرماخوردگی و آنفولانزا است. در این صورت نیازی نیست نگران باشید و تنها باید داروهایی که پزشک توصیه می‌کند، مصرف کنید؛ اما اگر این گلو درد طی هفته‌ها ادامه دارد و به مرور زمان بدتر می‌شود نشان از سرطان روده، حنجره یا معده دارد.

۱۰. کبودی بی دلیل در بدن

کبودی بدن اغلب مورد نگران کننده‌ای برای ما نیست؛ ولی اگر به طور مکرر و بدون دلیل رخ بدهد باید توجه کنیم. این اتفاق به علت عدم توانایی حمل اکسیژن کافی در خون اتفاق می‌افتد که نشان از سرطان خون دارد.

۱۱. کاهش وزن بی دلیل

شاید در ابتدا برایتان خوشحال کننده باشد که بدون هیچ دلیلی وزن کم کنید؛ اما این موضوع نباید شما را از علت وزن کم کردن غافل کند. این مشکل (لاغری بدون دلیل رژیم یا ورزش) حاکی از بیماری سرطان لوزالمعده، مری، کبد یا روده بزرگ است.

۱۲. خستگی طولانی مدت

پایین بودن انرژی در این دوره و زمانه مسئله عجیبی نیست؛ ولی خستگی‌های مزمن و طولانی مدت (یک ماهه) بدون دلایلی مانند خستگی از کار یا بیماری‌ نیاز به پیگیری دارد. سرطان خون و بافت‌های لنفاوی (لنفوم) علائمی این چنینی دارد.

۱۳. سر دردهای مزمن

اگر میگرن ندارید و مرتب سردردهای مزمن دارید بهتر است به پزشک مرجعه کنید. همیشه سردردتان را با قرص‌های مسکن آرام نکنید و به دنبال دلیل اصلی بگردید. سردرد مزمن نشان از تومور مغزی دارد که به رگ‌های عصبی و خونی سر فشار می‌آورد.

منبع: دِ هلثی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha