یک متخصص طب سنتی به توصیه های تغذیه ای و تدابیر تندرستی در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: پرهیز از غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین برای افراد دارای مزاج گرم و خشک توصیه می شود.

توصیه های تغذیه ای در تابستان/ افراد مزاج گرم و خشک بخوانند

سلامت نیوز:یک متخصص طب سنتی به توصیه های تغذیه ای و تدابیر تندرستی در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: پرهیز از غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین برای افراد دارای مزاج گرم و خشک توصیه می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،ناصر رضایی پور در مورد تدابیری که برای مزاج گرم و خشک در فصل گرما باید اندیشیده شود گفت: خودداری از پرخوری، پرهیز از خوردنی‌های گرم‌وخشک (مانند غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین) و همچنین غذاهای سنگین و غلیظ مانند آش‌ها، آبگوشت، کله‌پاچه، هلیم و... به دلیل ضعف دستگاه گوارش در تابستان و در عوض مصرف آش‌های ساده و رقیق و کم‌گوشت و کم‌حبوبات با چاشنی‌های کمی‌ترش مانند آلوبخارا، دانه انار و غوره باید انجام شود.


وی در مورد تغذیه در فصل تابستان گفت گفت: مصرف شربت‌های سکنجبین، لیمو، ریباس، انار، نارنج، تمرهندی، آب یا فالوده سکنجبینی هندوانه، فالوده سکنجبین- خیار و خوردن میوه‌های تر و ترش‌وشیرین تابستانی و سبزی‌هایی چون کاهو، کدو و خیار نیز توصیه می شود.


این متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف گوشت‌های زودگوار مانند ماهی قزل‌آلای تازه و کولی که با روغن کنجد، پخته شده‌باشند، یا جوجه‌مرغ، جوجه‌خروس، و گوشت بزغاله با چاشنی‌های ترش نیز از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.


وی به پرهیز از یبوست اشاره کرد و گفت: در صورت لزوم، استفاده از ملیّن‌های ملایم مانند انجیر و آب کامل میوه‌ها، شیرخشت، شربت گل‌سرخ، مغز فلوس خیارشنبر و روغن بادام شیرین و همچنین ورزش و فعالیت‌های بدنی خفیف در آغاز صبح، و استراحت در ساعات گرم روز و پرهیز از گرمای شدید، پرهیز از هرگونه خون‌گیری از جمله حجامت و فصدکردن، بدون تجویز پزشک متخصص ،توصیه می شود.


رضایی پور افزود: پوشیدن لباس‌های خنک کتانی، پنبه‌ای و نخی و پرهیز از لباس‌های نایلونی از دیگر اقداماتی است که در فصل گرما توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha