اگر در عادت ماهیانه شما تغییراتی ایجاد می شود ممکن است دلیل خاصی داشته باشد.

اختلالات دوران قاعدگی، از دو بار پریود شدن در ماه تا پریود سنگین

سلامت نیوز:  اگر در عادت ماهیانه شما تغییراتی ایجاد می شود ممکن است دلیل خاصی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از بیتوته، پریود شدن در کنار تمام سختی‌هایش برای خانم‌ها، نشان سلامتی آن‌هاست، اما اگر این اتفاق به هردلیلی از چرخه‌ی نرمال و طبیعی خود خارج شود نیاز به پیگیری دارد.

دلیل دو بار پریود شدن در ماه

در طی چند ماه، چرخه قاعدگی شما ممکن است بیشتر یا کمتر از ماه قبل ادامه داشته باشد، یا ممکن است زودتر یا دیرتر از قبل شروع شود. بعضی اوقات، حتی ممکن است در یک ماه دو دوره داشته باشید. اگر چرخه‌های شما در انتهای کوتاه‌تر از طیف قرار دارند، می‌توانید دوره خود را در ابتدا و پایان ماه بدون دلیل نگرانی انجام دهید.

اما اگر خارج از چرخه قاعدگی خود خونریزی را تجربه می‌کنید و گمان می‌کنید دوره دوم را تجربه کرده اید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تشخیص دهید آیا لکه بینی یا خونریزی قاعدگی است؟

اگر دچار خونریزی قاعدگی هستید، به عنوان دوره پریود نیز شناخته می‌شود، انتظار دارید که هر چند ساعت یک پد یا تامپون خیس شود. خون ممکن است قرمز تیره، قرمز، قهوه‌ای یا صورتی باشد.

در صورت مشاهده لکه بینی، به اندازه کافی خونریزی نمی‌کنید تا یک پد یا تامپون پر شود. خون ناشی از لکه بینی معمولاً قرمز تیره یا قهوه‌ای است. بعد از اینکه مشخص کردید که لکه بینی دارید یا خونریزی قاعدگی دارید، می‌توانید در مورد آنچه ممکن است باعث افزایش خونریزی شما شود، تحقیق کنید.

علل دو بار پریود شدن در ماه:

افزایش خونریزی شما ممکن است ناشی از چرخه قاعدگی کوتاهتر یا مشکل سلامتی باشد که باعث خونریزی واژن شود.

علل چرخه کوتاه‌تر:

اگر چرخه شما به طور ناگهانی کوتاه‌تر شود، می‌تواند ناشی از هر یک از موارد زیر باشد:

    تخمک گذاری (عدم تخمک گذاری)

    پرکاری تیروئید

    کم کاری تیروئید

    شروع یائسگی

    بلوغ

    فیبروم یا کیست رحم

    فشار

    از دست دادن و یا به دست آوردن وزن شدید

    پیشگیری از بارداری

    بیماری

شرایطی که باعث خونریزی اضافی می‌شود

اگر معمولاً یک چرخه منظم دارید، تغییر در چرخه شما (مانند دو دوره ناگهان در یک ماه) می‌تواند وضعیت پزشکی را نشان دهد. برخی از شرایط سلامتی باعث خونریزی می‌شود که می‌تواند برای یک دوره اشتباه شود:

بارداری می‌تواند باعث لکه بینی شود. لکه بینی در دوران بارداری می‌تواند طبیعی باشد، اما باید در مورد هرگونه خونریزی در دوران بارداری به پزشک خود بگویید.

عفونت‌های مقاربتی می‌توانند باعث ترشح و خونریزی شوند.

سقط جنین می‌تواند باعث خونریزی شدید شود. اگر گمان می‌کنید باردار هستید و شروع به خونریزی مشابه با یک دوره دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوامل خطر:

اگر سابقه خانوادگی فیبروم، کیست یا یائسگی زودرس دارید، در معرض خطر ابتلا به دو پریود در یک ماه قرار دارید.
اگر درد در ناحیه تحتانی شکم خود را که بعد از چند روز از بین نمی‌رود، تجربه کنید.

دوره‌های سنگین

    بین لکه بینی یا خونریزی بین دوره‌ها، که اغلب به مدت دو دوره در یک ماه اشتباه می‌شود.

    تجربه درد در هنگام مقاربت جنسی

    گرفتگی قاعدگی بیش از حد طبیعی دارد

    در طول دوره خود متوجه لخته‌های تیره شوید.

عوارض دو بار پریود شدن در ماه

یکی از تأثیرات سلامتی خونریزی مکرر کم خونی است که به دلیل کمبود آهن در خون شما رخ می‌دهد. پزشک شما می‌تواند میزان آهن شما را بررسی کند در حالی که آزمایش‌های دیگری انجام می‌دهد تا علت خونریزی غیر طبیعی شما مشخص شود.

علائم کم خونی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    خستگی

    سردرد

    ضعف

    سرگیجه

    تنگی نفس

    ضربان قلب نامنظم

    علت دو بار پریود شدن در ماه

 روش های درمانی دو بار پریود شدن در ماه

درمان دو بار پریود شدن در ماه به علت اصلی خونریزی شما بستگی دارد. اگر طبیعتاً چرخه کوتاه تری دارید یا اخیراً قاعدگی را شروع کرده اید، دیگر نیازی به درمان نخواهید داشت. در صورت نگرانی از کم خونی، پزشک ممکن است مکمل‌های آهن را توصیه کند.

یک روش درمانی احتمالی برای دوره‌هایی که بیش از حد مکرر اتفاق می‌افتد، کنترل هورمونی هنگام تولد است. این نوع کنترل تولد می‌تواند به تنظیم دوره‌های شما کمک کند و به رفع مشکلات کم خونی ناشی از خونریزی شدید کمک می‌کند.

در اینجا درمانی برای سایر دلایل احتمالی خونریزی مکرر ارائه شده است.

کم کاری تیروئید

اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، به این معنی است که غده تیروئید کم تحرک دارید. بدن شما نمی‌تواند به اندازه کافی از هورمون تیروئید استفاده کند. پزشک معالج شما هورمون تیروئید تجویز می‌کند که می‌توانید از طریق خوراکی استفاده کنید.

پرکاری تیروئید

اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید، به این معنی است که غده تیروئید بیش فعال دارید. بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید ایجاد می‌کند. چندین درمان برای این بیماری موجود است. پزشک شما پیشنهادی را ارائه می‌دهد که فکر می‌کند برای شما بهترین است.

یائسگی

اگر یائسگی شروع شده، پزشک ممکن است هورمون درمانی و جایگزینی استروژن را تجویز کند. این روش‌های درمانی می‌توانند به تنظیم دوره‌های شما کمک کنند تا زمانی که به آرامی با پیشرفت یائسگی از بین بروند.

فیبروم و کیست

در صورت داشتن فیبروم یا کیست رحم، پزشک ممکن است چند گزینه درمانی متفاوت را توصیه کند.

فشار

تغییرات سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی بر استرس شما تأثیر بگذارد، که به نوبه خود می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. برای کمک به کاهش استرس، سعی کنید مرتباً ورزش کنید، مراقبه کنید یا در گفتگو درمانی شرکت کنید.

کاهش شدید وزن یا افزایش وزن

در مورد دلایل احتمالی که چنین تغییر چشمگیر در وزن داشته اید با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها با شما همکاری خواهند کرد تا بتوانید وزن خود را مدیریت کنید.

واکنش به کنترل تولد

کنترل هورمونی هنگام پیشگیری از بارداری، هورمون‌ها را به بدن شما وارد می‌کند. این می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. شاید لازم باشد چند نوع مختلف پیشگیری از بارداری را امتحان کنید تا بتوانید مواردی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. همچنین چند ماه طول می‌کشد تا بدن شما با یک روش جدید پیشگیری از بارداری سازگار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha