سلامت نیوز : رییس شبكه هپاتیت كشور گفت: رفتارهای پرخطر جنسی در حال حاضر مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت B در كشور است و بیش از 15 درصد افرادی كه رفتارهای پرخطر جنسی داشته‌اند به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دكتر سید موید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای كاهش احتمال انتقال هپاتیت B از طریق رفتارهای پرخطر جنسی لازم است به جوانان آموزش‌های لازم داده و سطح دانش آنان ارتقا داده شود. واكسیناسیون گروه‌های پرخطر مانند مبتلایان به دیابت، تالاسمی، هموفیلی، معتادان تزریقی و شاغلان در حرفه‌های پزشكی از دیگر راه‌های كاهش احتمال انتقال این بیماری است البته در مجموع دو تا سه درصد جمعیت ایران به هپاتیت B مبتلا هستند.

وی در ادامه اظهار كرد: هپاتیت B و هپاتیت C بر اثر تماس با خون آلوده به افراد منتقل می‌شود كه استفاده از تجهیزات پزشكی آلوده، سرنگ و تیغ مشترك از جمله را‌ه‌های انتقال این بیماری‌هاست.

رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله(عج) افزود: پیش از این مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت B از طریق مادر به نوزاد بود اما با همگانی شدن واكسیناسیون نوزادان علیه این بیماری از سال 73 انتقال هپاتیت B از طریق مادر به نوزاد كنترل شده است.

علویان درباره بیماری هپاتیت C گفت: از سال 1375 نگرانی‌های موجود درباره سلامت خون مورد استفاده در ایران از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت C از بین رفت اما افرادی كه پیش از این سال، خون دریافت كردند، احتمال دارد به هپاتیت C مبتلا شده باشند.

وی افزود:‌ درسال‌های اخیراعتیاد تزریقی به عنوان خطری مهم در زمینه انتقال هپاتیت C در كشورهای جهان و از جمله ایران مطرح شده است. امروزه مهمترین راه‌ انتقال این بیماری، اعتیاد تزریقی است . هرچه به افراد جامعه بیشتر آموزش داده واعتیاد تزریقی به درمان خوراكی تبدیل شود به گونه‌ای كه تماس با خون كاهش پیدا كند، شیوع هپاتیت C بیشتر كنترل می‌شود.

رئیس مركز گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله(عج) در تعریف بیماری هپاتیت گفت: هپاتیت به معنای التهاب در بافت كبد است و عوامل مختلفی مانند استفاده از مشروبات الكلی، ابتلا به ویروس و بیماری‌های ارثی و نقص سیستم ایمنی بدن در دچار شدن به این بیماری موثر هستند البته ویروس‌ها شایع‌ترین علل ابتلا به هپاتیت به شمارمی‌روند.

علویان اضافه كرد: مهم‌ترین ویروس‌های عامل ابتلا به هپاتیت، ویروس‌های A، B، C، D، E و G هستند. برخی از این ویروس‌ها از طریق خوراكی و بعضی دیگر از راه تماس با خون آلوده به انسان منتقل می‌شوند.

رییس شبكه هپاتیت كشور ویروس‌های E و A را از جمله ویروس‌هایی برشمرد كه از طریق خوراكی به انسان منتقل می‌شوند و اظهار كرد: سطح بهداشت، سواد و مراقبت‌های بهداشتی، وضعیت آب آشامیدنی در ابتلا به این ویروس‌ها موثر هستند.

وی افزود: در ایران موارد ابتلا به هپاتیت E وجود ندارد یا تعداد مبتلایان به این بیماری بسیار اندك است. این درحالیست كه هپاتیت E دوبار در ایران اپیدمی شد. به عنوان نمونه حدود 18 سال قبل در حوالی كرمانشاه این بیماری به صورت اپیدمی مشاهده شد اما كاملا تحت كنترل درآمد.

رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله(عج) در ادامه گفت: به علت دسترسی مردم روستاهای ایران به آب آشامیدنی سالم، احتمال ابتلا به هپاتیت E از طریق نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم از بین رفته است. در واقع این بیماری در مواقع بروز بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان افزایش پیدا می‌كند، چرا كه سطح دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم كاسته می‌شود.

علویان در پایان درباره هپاتیت A اظهار كرد: افراد بیشتر در سنین نوزادی به این بیماری مبتلا می‌شدند كه به صورت زردی یا یرقان بروز می‌كرد و ناشی از مصرف غذاها و نوشیدن آب آلوده و رعایت نكردن بهداشت در مدارس بود اما در حال حاضرشیوع هپاتیت A در كودكی و نوجوانی بسیار كاهش پیدا كرده كه این امر ناشی از افزایش سطح سواد وآگاهی مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha