سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 296296

دو مشكل شایع اورولوژی در مردان سالمند، بروز اختلال جنسی و مشكل دفع ادراری و بزرگی پروستات است.‌ با افزایش سن و كاهش ترشح هورمون تستسترون، عملكرد جنسی مردان رو به تحلیل می‌رود؛ به‌گونه‌ای كه فرد ابتدا دچار كاهش میل جنسی و در ادامه دچار اختلال نعوظ و در نهایت ناتوانی برقراری رابطه زناشویی می‌شود كه می‌تواند از نظر روحی باعث سرخوردگی و احساس پیری در فرد شود.

علاج مشكلات اورولوژی در مردان سالمند

سلامت نیوز: دو مشكل شایع اورولوژی در مردان سالمند، بروز اختلال جنسی و مشكل دفع ادراری و بزرگی پروستات است.‌ با افزایش سن و كاهش ترشح هورمون تستسترون، عملكرد جنسی مردان رو به تحلیل می‌رود؛ به‌گونه‌ای كه فرد ابتدا دچار كاهش میل جنسی و در ادامه دچار اختلال نعوظ و در نهایت ناتوانی برقراری رابطه زناشویی می‌شود كه می‌تواند از نظر روحی باعث سرخوردگی و احساس پیری در فرد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در برخورد با این مشكل ابتدا تلاش ما بر اخذ شرح حال و بررسی موارد زیر می‌شود:  وجود بیماری‌های زمینه‌ای موثر در نعوظ از جمله دیابت و فشار خون، كم‌كاری تیروئید، بیماری‌های قلبی و چربی بالا  مصرف داروهای ضدافسردگی، هورمونال و برخی داروهای كنترل فشار خون كه در نعوظ اثر منفی دارند 

سابقه مصرف دخانیات و الكل وضعیت تحرك و فعالیت روزانه

بعد از اخذ شرح حال دقیق، معاینات اولیه انجام و تست‌های آزمایشگاهی مورد نظر درخواست می‌‌شود و براساس شرح‌حال، معاینه و تست‌های آزمایشگاهی روند درمان شروع می‌شود كه اولین بخش درمان حذف فاكتورهای موثر در اختلال نعوظ و كنترل بیماری‌های زمینه‌ای و كاهش وزن و افزایش تحرك است.

در ادامه درمان، داروهای خوراكی برای نعوظ تجویز می‌شود. در صورت شدیدبودن مشكل از قدم‌های بعدی درمان از جمله داروهای تزریقی در آلت تناسلی قبل از برقراری رابطه استفاده می‌شود و در نهایت می‌توان با تعبیه پروتز، عملكرد جنسی را برگرداند‌.

 مشكل شایع دیگر با افزایش سن، بزرگ‌شدن غده پروستات و ایجاد اختلال در مسیر خروجی مثانه است كه تقریبا اجتناب‌ناپذیر بوده، ولی شدت این مشكل در افراد متفاوت است. اولین علامتی كه معمولا پدید می‌آید، حس تخلیه‌نشدن كامل مثانه است كه در ادامه می‌تواند با این موارد همراه باشد: كاهش فشار و قدرت پرش ادرار، تكرر ادرار در روز و شب كه می‌تواند كیفیت خواب فرد را متأثر كند، تاخیر در شروع و نیاز به زورزدن برای تخلیه ادرار و گاهی سوزش ادرار، ادرار خونی و عفونت ادراری چاقی، كم‌تحركی و یبوست از علل تشدید مشكلات ادراری است.

راهكارهای درمانی متفاوتی در برخورد با این مشكل وجود دارد، از جمله صرفا تغییر شیوه زندگی با كاهش وزن و افزایش تحرك و درمان یبوست گرفته تا درمان‌های خوراكی و در مرحله بعدی، انجام جراحی‌های باز و بسته پروستات كه بر‌اساس شدت علائم فرد و پاسخ به درمان، روش مناسب از سوی پزشك انتخاب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha