سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 296300

تعریق معمولا یک روش طبیعی ضروری برای خنک شدن بدن در گرمای بیش از حد است. اما تعریق زیاد آن هم در هنگام شب می‌تواند یک مشکل آزار دهنده و گاهی نگران کننده باشد.

7 عامل تعریق شبانه؛ چه زمانی باید نگران شویم؟

سلامت نیوز:تعریق معمولا یک روش طبیعی ضروری برای خنک شدن بدن در گرمای بیش از حد است. اما تعریق زیاد آن هم در هنگام شب می‌تواند یک مشکل آزار دهنده و گاهی نگران کننده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، تعریق شبانه هنگام خواب یک مشکل شایع است و معمولاً ارتباطی با دمای اتاق ندارد. دراین مطلب با عوامل تعریق شبانه که باید درباره آن‌ها با پزشک مشورت کنید آشنا می‌شوید. 

  ریفلاکس معده( GERD)

ریفلاکس نوعی بیماری گوارشی است که باعث می‌شود بیماران دچار بازگشت مکرر اسید معده به داخل مری شوند. اگر GERD عامل تعریق شبانه شما باشد معمولاً با علایمی مثل سوزش سر دل همراه خواهد بود.

اگر گمان می‌کنید از این مشکل رنج می‌برید توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان زودرس  بیماری خطر عوارض آن  را به حداقل می‌رساند. مصرف وعده‌های غذایی کمتر، خوردن شام حداقل 2 ساعت قبل از خواب و  خودداری از مصرف غذاهای محرک مانند غذاهای چرب و سرخ شده یا مواد غذایی مانند گوجه فرنگی از دیگر راهکارهای توصیه شده است. 

اختلالات هورمونی

دمای بدن توسط ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس کنترل می‌شود. این بخش از مغز مسئول تولید هورمون‌های خاصی است. به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن گاهی به این معناست که هیپوتالاموس قادر به تنظیم درست دمای بدن نیست. پرکاری تیروئید و یائسگی دو مشکل ناشی از نبود تعادل هورمونی است که اغلب می‌تواند عامل  تعریق شبانه باشد.

 اضطراب و استرس

وقتی به خواب می‌روید، اضطراب، نگرانی و افسردگی‌تان از بین نمی‌رود. شما در حالت ناخودآگاه به طور جدی به چیزهایی که در طول روز آزارتان می‌دهد فکر نمی‌کنید اما مغزتان هورمون کورتیزول اضافی تولید می‌کند. مقادیر زیاد این هورمون می‌تواند باعث اختلالات خواب شما از جمله تعریق شبانه شود.اگر احساس می‌کنید استرس باعث ایجاد اختلال مداوم در زندگی روزمره  شما می‌شود از یک مشاور، درمانگر یا پزشک کمک بگیرید. 

داروهای خاص

تعریق شبانه می‌تواند عارضه جانبی  مصرف برخی از داروها باشد. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی روی مناطقی از مغز که با تولید هورمون به کنترل دما و عرق کردن کمک می‌کند، تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل این داروها ممکن است باعث تعریق شبانه شود.

داروهای دیگر شامل داروهای میگرنی، داروهای دیابت، داروهای مسدود کننده هورمون و حتی آسپرین است. اگر راه حل‌های ساده مانند پوشیدن لباس‌های سبک‌تر یا خنک نگه داشتن اتاق برای برطرف شدن مشکل کافی نیست، درباره مشکل‌تان با پزشک صحبت کنید. 

عفونت

هنگامی که به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا می‌شوید میزان التهاب در بدن برای مقابله با عامل متجاوز افزایش می‌یابد و یکی از راه‌های انجام این کار، افزایش دمای بدن است که می‌تواند باعث تب و تعریق شبانه شود. اگر ترکیبی از هر دوی این علایم را تجربه کردید با پزشک مشورت کنید.

 آپنه خواب

آپنه خواب شرایطی است که باعث می‌شود تنفس چندین بار در طول خواب برای مدت کوتاهی متوقف شود. در این شرایط، بدن به دلیل این‌که اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند وارد حالت «جنگ و گریز» می‌شود و این حالت تحریک کننده تعریق است. افزون بر این، هر بار تلاش ماهیچه‌ها برای شروع دوباره تنفس کار زیادی به همراه دارد که باعث تعریق می‌شود.اگر فکر می‌کنید دچار این مشکل هستید حتما با پزشک مشورت کنید. 

سرطان

سرطان‌هایی مانند لوسمی و سرطان‌ لنفوم می‌توانند از مناطق مختلف سیستم ایمنی بدن مانند طحال، مغز استخوان، غدد لنفاوی و تیموس آغاز ‌شود. حدود یک چهارم از افراد مبتلا به لنفوم هوچکین دچار تعریق شبانه می‌شوند. با این حال بیشتر انواع سرطان‌ها علایم قابل توجه دیگری نیز دارند بنابراین تعریق شبانه به تنهایی نمی‌تواند عامل نگرانی باشد.

 چه زمانی نگران شویم؟

کارشناسان می‌گویند تعریق شبانه به خودی خود دلیلی برای نگرانی نیست. به‌ویژه اگر به دلایلی مانند یائسگی یا مصرف  برخی داروها ایجاد شود. اما بروز علایم دیگری مانند تب، کاهش وزن، ضعف عمومی یا تغییر اشتها همراه با تعریق شبانه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha