متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در کردستان گفنت: قرنطینه به معنی درمان محسوب نمی شود، برخی از بیماران طبق دستور پزشک نیازمند بستری هستند اما متقاضی قرنطینه در منزل می شوند که این نقش درمان را برای بیمار ندارد.

کرونا در منزل؛ چگونه قرنطینه مناسبی برای مبتلایان فراهم کنیم؟

سلامت نیوز:متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در کردستان گفنت: قرنطینه به معنی درمان محسوب نمی شود، برخی از بیماران طبق دستور پزشک نیازمند بستری هستند اما متقاضی قرنطینه در منزل می شوند که این نقش درمان را برای بیمار ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،بهزاد رحمان پور با بیان اینکه هرچه ما بتوانیم اصول قرنطینه را رعایت کنیم به روند پیشگیری و کنترل بیماری کمک کرده ایم،اظهار کرد: درمان متعلق به مبتلایان است و کمکی به عدم انتقال بیماری و پیشگیری نمی کند، قرنطینه نیز به معنی درمان محسوب نمی شود، برخی از بیماران طبق دستور پزشک نیازمند بستری هستند اما متقاضی قرنطینه در منزل می شوند که این نقش درمان را برای بیمار ندارد و بیماری که نیاز به بستری شدن داشته باشد باید حتما طبق دستور پزشک عمل کند.


به عقیده وی در قرنطینه فقط سعی می شود که تماس ها به حداقل برسد افزود: فرم عالی قرنطینه این است که مراکزی برای به این منظور ایجاد شود و بیماران در آن مراکز بمانند، که این امر مشکلات خاصی به لحاظ امکانات لجستیک و فرهنگی دارد و مردم کمتر راغب این هستند که بستگان خود را در چنین مراکزی قرنطینه کنند.


این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: به طور کلی سه نوع بیماری برای افرادی که کرونا در آن ها تشخیص داده می شود وجود دارد که شامل افراد مثبت و بدون علایم، افراد با علایم خفیف و افراد دارای علایم شدید است؛ بیماران بدون علامت با تست مثبت باید 10 روز در قرنطینه بمانند و در منزل و در یک اتاق مجزا با تهویه مناسب شامل پنجره ای باز و نور خورشید کافی استراحت کنند.


وی ادامه داد: در این موارد، فرد بیمار در اتاق خود می ماند و فقط در مواقع ضروری خارج می شود و در صورت دست زدن به محیط اطراف، باید با محلول های رقیقی ضد عفونی شود، وسایل شخصی فرد با شستشوی عادی کفایت می کند و ملحفه و پتو و ... می تواند در لباس شویی شسته شود و نیاز به اقدامات دیگری ندارد، همچنین برای فرد با علایم متوسط دو هفته قرنطینه لازم است.


محسن پور، در پاسخ به این سوال که چه علایمی می تواند نشانه ماندن در منزل محسوب شود، پاسخ داد که علایمی چون سردرد، بی اشتهایی، احساس درد، خستگی، علایم گوارشی، سرفه های خشک و تنگی نفس که ممکن است همه با هم و یا جزیی از آن ها نمایان شود، از جمله علایم بیماری کرونا محسوب می شود؛ اگر این علایم به صورت خفیف در افراد اتفاق بیافتاد باید 14 روز و اگر شدید و گاها نیازمند استفاده از دستگاه اکسیژن باشند، حدود 21 روز باید در قرنطینه بمانند.


به گفته این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، استفاده از ماسک در مراقبت از بیمار کرونا بسیار ضروری است؛ همچنین ماسک فیلتردار (ان 95) برای بیمار کرونایی مناسب نیست بلکه افراد سالم باید از آن استفاده کنند، در افراد بیمار ماسک های ساده یا جراحی کفایت می کند.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد فضای آرامش بخش و قابل تحمل برای قرنطینه الزامی است، عنوان کرد: منازلی که فضای مناسبی برای ایجاد قرنطینه ندارند می توانند در صورت نیاز به بیمارستان مراجعه کنند.


تغذیه بیماران در قرنطینه
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در کردستان، در رابطه با شرایط نگهداری از بیماران و تغذیه آنها در قرنطینه تصریح کرد: بیماران تب دار اشتهای خوبی نداشته و به همین دلیل اسراری بر تغذیه آن ها نمی شود، چون غذای زیاد می تواند موجب استفراغ شود، لذا بیماران تا جایی که میل دارند باید از غذاهای مناسب استفاده کنند و در صورت تحمل نکردن خوراکی باید بیشتر مایعات بنوشند، همچنین غذاهای کم حجم در وعده های مکرر و استفاده از ویتامین ها در صورت کمبود ویتامین توصیه می شود.


استفاده از داروهای گیاهی
وی در خصوص نحوه استفاده از داروهای گیاهی، عنوان کرد: یکسری داروهای گیاهی مجوزدار در داروخانه ها با تاییدیه وزارت بهداشت وجود دارد که توصیه به مصرف آن ها تا جایی که جایگزین داروهای اصلی بیمار نشود مشکلی ندارد، چراکه استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی در دوزهای غلیظ و بدون مجوز می تواند آسیب رسان باشد.


 شرایط قرنطینه برای بیمارانی که تازه از بیمارستان ترخیص می شوند
به گفته محسن پور، ترخیص یکسری معیارها دارد و زمان ترخیص را بهبود کامل تمامی علایم تعیین نمی کند، بلکه اگر وضعیت اکسیژن، تنفسی و عوارض بیماری در فرد بهبود یابد می تواند ترخیص شود، همچنین ترخیص به معنی اتمام درمان نیست و بیمار باید ادامه درمان را در منزل ادامه دهد.


وی ادامه داد: بیماران ترخیصی باید حتما داروهای تجویز شده را در منزل استفاده کنند؛ متاسفانه استفاده نادرست از اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد در بیماران اثر می گذارد و دارو را بدون مشوتر پزشک قطع می کنند، در حالی که عوارض دارو می تواند جزیی از خوردن دارو باشد و به این معنی نیست که عوارض دارو حتما در فرد بروز خواهد کرد.


این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری بیان کرد: توقع از درمان نباید این باشد که ظرف چند روز همه مشکلات حل شود، کرونا ممکن است چندین هفته نشانه های خود را داشته باشد که در صورت تداوم سرفه و یا نشانه ای دیگر، نیاز به مراجعه مجدد به بیمارستان نیست و علایم تنفسی ممکن است هفته ها طول بکشد.


وی در خصوص زمان مراجعه به بیمارستان در صورت مبتلا شدن به کرونا خاطرنشان کرد: تنگی نفس علامت هشدار است و در صورت بروز آن باید حتما به پزشک مراجعه شود، اما بیمارانی که علامت های خفیف دارند ملزوم به مراجعه نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha