سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات گوارش و كبد كشور گفت: میزان ابتلا به سرطان معده در استان اردبیل 2.5 برابر متوسط كشوری است.

رضا ملك‌زاده در حاشیه بازدید كمیته تحقیقات گوارش و پزشكان متخصص خارجی از مركز تحقیقاتی ارس اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: هم‌اكنون میزان شیوع سرطان در اردبیل نسبت به سایر نقاط بالاست به طوریكه این وضعیت نگرانی‌هایی را به بار آورده است.

وی شیوع سرطان معده و مری در مردان را 50 در 100 هزار نفر و در زنان را 25 در 100 هزار نفر اعلام كرد و افزود: برای علت‌یابی و پیشگیری از این شیوع نگران‌كننده تحقیقات و كارهای پژوهشی در تهران و اردبیل آغاز شده است.

این مسئولیت شیوع این سرطان را وجود نوعی میكروب و رشد سریع آن در معده اعلام كرد و بیان داشت: میكروب در معده اكثر اردبیلی‌ها وجود دارد اما ما به دنبال آن هستیم كه چرا میكروب در معده برخی افراد تولید سرطان می‌كند و در برخی دیگر هیچ موردی از سرطان دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: با تحقیقات جامع 10 ساله خود هنوز به پاسخی در این زمینه دست نیافتیم چرا این شیوع گاه سریع و گاه دیر اتفاق می‌افتد.

ملك‌زاده خاطرنشان كرد:‌ در 10 سال گذشته مطالعات متعددی در مورد سرطان‌های گوارشی فوقانی در اردبیل انجام شده و این مطالعات كمك كرده است میزان شیوع و علل این نوع سرطانها را در استان تا حدودی شناسایی كرده و مورد ارزیابی‌های نهایی قرار دهیم.

رئیس مركز تحقیقات گوارش و كبد كشور گفت: تلاش می‌كنیم در سال‌های آینده نیز این مطالعات را با دامنه وسیع‌تر و فناوری‌ها نوین ادامه دهیم تا بتوانیم از شیوع این نوع سرطان‌ها جلوگیری كرده و یا به تشخیص زود‌هنگام آن موفق شویم.

وی وضعیت اردبیل و كل منطقه آذربایجان را از نظر میزان شیوع سرطان معده در ردیف استان‌های اول كشور اعلام كرد و افزود: این امر طلب می‌كند تا ما مطالعات خود را در این حوزه گسترده كنیم و بیشتر مباحث اصلی را در مورد تشخیص و پیشگیری زودهنگام متمركز كنیم.

این مسئول هدف از حضور گروه مطالعاتی سرطا‌ن‌شناسی مری و معده از كشورهای غربی و اروپایی را ارزیابی نتایج مطالعات اعلام كرد و بیان داشت: با توجه به اینكه این مطالعات در مقاطع مختلف اجرا می‌شود ارزیابی از آنها ضروری است و ما در این برنامه پژوهشی و كارهای مطالعاتی دنبال اهداف پیشگیرانه برای 10 سال آینده هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: در اردبیل كلینیك ارس به عنوان پایگاه تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه سرطان مری و معده تعیین شده كه از معتبرترین و فعال‌ترین مراكز تحقیقات سرطان در ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha