سومین ركورد فوت كووید 19 در كشور در فاصله كمتر از 10 روز ثبت شد. روز 9 تیر ماه سخنگوی وزارت بهداشت در ارایه گزارش از وضعیت روزانه ابتلا و فوت كووید 19، اعلام كرد كه در فاصله 8 تا 9 تیر ماه، 162 نفر از مبتلایان كووید 19 در كشور فوت كرده‌اند كه این عدد فوت از ابتدای ورود ویروس كرونا و شناسایی اولین مبتلایان در كشور -‌28 بهمن 1398‌- تاكنون، بالاترین عدد فوت ناشی از ابتلا به این بیماری ویروسی بود.

تب تند كرونا

سلامت نیوز:سومین ركورد فوت كووید 19 در كشور در فاصله كمتر از 10 روز ثبت شد. روز 9 تیر ماه سخنگوی وزارت بهداشت در ارایه گزارش از وضعیت روزانه ابتلا و فوت كووید 19، اعلام كرد كه در فاصله 8 تا 9 تیر ماه، 162 نفر از مبتلایان كووید 19 در كشور فوت كرده‌اند كه این عدد فوت از ابتدای ورود ویروس كرونا و شناسایی اولین مبتلایان در كشور -‌28 بهمن 1398‌- تاكنون، بالاترین عدد فوت ناشی از ابتلا به این بیماری ویروسی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، روز 15 تیر، تعداد فوتی‌ها به 163 نفر رسید و دیروز، سخنگوی وزارت بهداشت از فوت 200 مبتلای كووید 19 در شبانه‌روز 16 تا 17 تیر ماه خبر داد. مشاهده وضعیت كشور ظرف 8 روز اخیر نشان می‌دهد كه علاوه بر افزایش تعداد فوتی‌های جدید، تعداد بدحالان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تعداد استان‌های در وضعیت قرمز یا در وضعیت هشدار هم افزایش یافته است.

دیروز، سیماسادات لاری در تشریح آخرین گزارش روزانه از وضعیت شیوع ویروس كرونا در كشور هشدار داد كه حالا‌ مجموع استان‌های در وضعیت قرمز یا هشدار در كشور‌ به 20 استان افزایش یافته و افزود: «تاكنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در كشور به‌طور قطعی به كووید 19 مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان كووید 19 در كشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر افزایش یافته است.

ظرف شبانه‌روز 16 تا 17 تیر، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به كووید ۱۹ در كشور شناسایی شده و ۳۲۷۰ نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، كرمانشاه، كردستان، ایلام، آذربایجان‌های‌غربی و شرقی و خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز هستند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، كرمان، یزد، سیستان‌وبلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل به وضعیت هشدار رسیده‌اند.»


به دنبال ارایه این گزارش و ثبت سومین ركورد فوت كووید 19 در كشور، وزیر بهداشت هم در سخنانی از شدت شیوع بیماری ابراز تاسف كرد و گفت: «متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نكردند و موج تازه‌ای از بیماری كرونا گرفتارمان كرد، دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند.

این درحالی است كه در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی را خلق كنیم و مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تك‌رقمی شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی كرده بودیم و برای مهار بیماری در كشور امیدهای زیادی در دل ما و همكاران‌مان بود.»


سعید نمكی افزود: «به یاد دارید كه در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم كردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی كه برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراكز فرهنگی و مذهبی كه همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌كردیم.

این عرایضم را حتما عده زیادی از مردم به یاد دارند كه بارها گفتم ممكن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، ما با ویروسی خطرناك كشتی می‌گیریم و البته امتیازات زیادی گرفته‌ایم اما در دقایق آخر ممكن است مقابل ویروس ضربه فنی شویم. بارها عرض كردم با این ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌كنیم و ممكن است در دقایقی ما را كیش و مات كند.

بارها عرض كردم كه عادی انگاری شرایط و اینكه فكر كنیم ویروس كرونا تمام شد، یكی از خطرناك‌ترین اندیشه‌هایی است كه ممكن است ما را گرفتار كند. متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نكردند و عده‌ زیادی حرف‌های من و همكارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان كرد؛ به‌ویژه در استان‌هایی بسیار مهم و به‌خصوص استان‌های مرزنشین كه سال‌ها غیورانه در مقابل امواج حمله‌های دشمن ایستاده بودند، ولی حالا استان‌های آذربایجان‌غربی، كردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان گرفتار این بیماری شده چون متاسفانه برگزاری مراسم عروسی در استان‌ها، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق كرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد.

علاوه بر این، متاسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل و دیگران و خودمان را گرفتار كردیم. هیچ‌وقت نمی‌توانم غم سنگینی كه در این مدت بر دل بنده و همكارانم سنگینی كرد را فراموش كنم؛ اینكه كودك ۱۰ ساله‌ای كه با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاك سپرده شد.

نمی‌توانم بار سنگینی كه در این مدت همكاران من تحمل كردند آن هم در لباس‌های سخت و سنگین و در دمای طاقت‌فرسای استان‌های گرمسیری را فراموش كنم و اینكه عده‌ای از همكاران و هموطنان را از دست دادیم غم‌های سنگینی است بر سینه ما و همكاران‌مان.»


وزیر بهداشت افزود: «روزهای سختی بر ما گذشت و باز هم از مردم تقاضا می‌كنم ماسك را به عنوان یكی از ارزنده‌ترین فاكتورهای پیشگیری از بیماری جدی بگیرند و كرونا را جدی بگیرند؛ كرونا یكی از خطرناك‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است كه در عرصه بشری پا به میدان بیماری‌زایی گذاشته است و هنوز هم آینده آن ارزیابی نشده است. تقاضا می‌كنم از مردم كه بیماری كرونا را جدی بگیرند و ماسك را جدی بگیرند.

ماسك می‌تواند بالای ۸۰درصد با رعایت فاصله‌گذاری ما را در پیشگیری از بیماری موفق كند و این موضوع بسیار جدی و مهم است. البته می‌دانم كه فراهم كردن ماسك با قیمت بالای 1500 تومان برای خانواده تنگدست میسر نیست، اما ماسك خانگی آموزش داده شده و می‌تواند با نازل‌ترین قیمت یكی از عوامل بسیار موثر در پیشگیری باشد. البته با مسوولان محترم هم حرف‌هایی دارم كه از این تریبون نمی‌گویم و قطعا به آنها نامه می‌نویسم.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha