چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

در روزهایی که بسیاری از مسئولان از شکست فاصله‌گذاری اجتماعی سخن می‌گویند و بسیاری از شهروندان یا به‌دلیل مسائل مالی و گرانی ماسک، یا سهل انگاری، ماسک نمی‌زنند و کشور در شرایط کاملا عادی به سر می‌برد، ‌ ایران بعد از گذشت حدود ۱۵۵ روز، مرگبارترین روز کرونایی خود را با ۲۰۰ جان باخته در یک روز تجربه کرد، در حالی که رکورد قبلی میزان مرگ و میر مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، متعلق به ۱۵ تیر با ثبت ۱۶۳ فوت در یک روز بود.

هشدار! مرگبارترین روز

سلامت نیوز:در روزهایی که بسیاری از مسئولان از شکست فاصله‌گذاری اجتماعی سخن می‌گویند و بسیاری از شهروندان یا به‌دلیل مسائل مالی و گرانی ماسک، یا سهل انگاری، ماسک نمی‌زنند و کشور در شرایط کاملا عادی به سر می‌برد، ‌ ایران بعد از گذشت حدود ۱۵۵ روز، مرگبارترین روز کرونایی خود را با ۲۰۰ جان باخته در یک روز تجربه کرد، در حالی که رکورد قبلی میزان مرگ و میر مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، متعلق به ۱۵ تیر با ثبت ۱۶۳ فوت در یک روز بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،افزایش آمار مرگ و میر باعث ترس بیشتر مردم از شرایط موجود شد و تقریبا جامعه با یک شوک شدید روبه‌رو گردید، در حالی که کارشناسان از عدم ثبت آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کلینیک‌های خصوصی و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار می‌دادند و طبق گفته مسئولان هر پنج دقیقه یک بیمار جان خود را از دست می‌‌‌دهد.

روز دوشنبه سعید خال، رئیس سازمان بهشت زهرا (س) از افزایش بی‌سابقه تعداد دفن فوت‌شدگان مبتلا به کرونا در ۷۵ روز گذشته خبر داده بود و روزگذشته نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران صحبت‌های او را تایید و اعلام کرد: « روز دوشنبه ۷۰ فوتی ناشی از ویروس کرونا در بهشت زهرا (س) دفن شدند.

متاسفانه این آمارها رشد کرده چرا که این عدد تا دفن روزانه ۱۹ نفر نیز رسیده بود، اما روز گذشته به ۷۰ نفر افزایش یافت».مقایسه آمار رسمی که روزانه اعلام می‌شود هم گویای آن است که مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در 15روز اول تیر در مقایسه با 15روز اول خرداد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. تسنیم این آمارها را روی نمودار آورد و نشان داد افزایش آمار مرگ‌ومیر عددی 132درصدی را نشان می‌دهد؛ در نیمه اول خرداد تعداد فوتی‌های کرونایی 888نفر بوده درحالی که در نیمه اول تیر تعداد کل مرگ‌ومیرها به 2064نفر رسیده است.

از سوی دیگر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا نیز در دو هفته گذشته باعث شده که بسیاری از بیمارستان‌های در شهرهایی که وضعیت قرمز دارند، تخت خالی نداشته باشند. طبق آمار وزارت بهداشت و درمان استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

همچنین از روز دوشنبه (16 تیر) تا سه شنبه (17 تیر 99) دو‌هزار و 637 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و 455 مورد بستری شدند و 200 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند. تاکنون 245‌هزار و 688 نفر از هموطنان‌مان به کرونا مبتلا و 11‌هزار و 931 نفر نیز جان خود را از دست دادند. همچنین 3270 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


کسی به خواهش‌ و تمنای ما گوش نداد
همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت از موج تازه کرونا در کشور خبر داد، او می‌گوید که بارها گفتم ممکن است در دقایق 90 از گوشه‌های زمین گل بخوریم، متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد. وی با انتقاد از کسانی که فشار برای بازگشایی اصناف می‌آوردند، افزود:

به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم. البته با مسئولان محترم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم و قطعا به آنها نامه می‌نویسم؛ اینکه چگونه ناوگان حمل‌و‌نقل شهری را تقویت کنیم و در برخی موارد چگونه به هم کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود و ... را در ستاد ملی کرونا و طی مکاتبات با مسئولان پیگیری می‌کنم.

دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. روزی که تمنا و خواهش می‌کردم، شاید برای برخی‌ها این هشدارها زیاده‌گویی بود، اما اصلا دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند. امیدوارم این حرف‌ها را جدی بگیرند و در آینده نزدیک با همدلی و وفاق و رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این مرحله سنگین را پشت سر بگذاریم.


کمبود شدید تخت در استان‌های قرمز
در روزهای گذشته مقامات مرتبط با حوزه سلامت برخی استان‌های در شرایط قرمز، از کمبود تخت بیمارستانی برای بستری افراد با شرایط حاد سخن گفتند و از مردم خواستند مراقبت‌های بیشتری را لحاظ کنند. حتی در روزهای گذشته انتشار تصاویری از بیماران مبتلابه کرونا به‌دلیل کمبود تخت در پارکینگ بیمارستان مسیح دانشوری نگهداری می‌شوند و در خودرویشان مراحل درمان را سپری می‌کنند، از وضعیت وخیم کمبود تخت‌های بیمارستانی حتی در پایتخت نیز حکایت دارد. همزمان با انتشار این تصاویر نگران کنند دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد:

«در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست». او همچنین توضیح داد که بیماران در پارکینگ نگهداری نمی‌شوند؛ تصویری که منتشر شده است تصویر قسمتی است که بیمارستان در آنجا سایه‌بان زده‌ و کپسول اکسیژن قرار داده است که تا زمانی که تخت‌های بستری خالی شوند و بیماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران از محدودیت‌ تخت‌های بستری در پی ارائه خدمات هم‌زمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی خبر داد و گفت:‌

«در هفته‌های اخیر به‌ویژه از تیر در تهران آمار فراوانی یا شیوع بیماری کووید 19 رو به افزایش است. هر‌روزه در مراکز تحت پوشش ما آمار ترخیص‌شدگان در مقایسه با آمار بستری‌شدگان افزایش داشته؛ ‌البته مراجعات سرپایی نیز با روند افزایشی همراه بوده است». او یکی از مشکلات کنونی را هم دشورای تفکیک محل بستری بیماران مبتلا به کرونا از دیگر افراد نیازمند بستری عنوان کرد. این وضعیت و کمبود تخت بیماستانی بار دیگر موضوع نقاهت‌گاه‌ها را به اخبار کشانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha