سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 90درصد نوزادان تغذیه شده با شیر خشک و یا غیر از شیر مادر دچار اسهال و استفراغ می شوند .
دکتر سید جواد سیدی عضو هیئت علمی این دانشگاه ضمن بیان این مطلب، نگهداری بیش از نیم ساعت شیر آماده در محیط بیرون از یخچال ، استفاده مکرر از شیشه و عدم شستشو با آب گرم پس از هر بار مصرف ، رعایت نکردن بهداشت محیط و مادر را از جمله عوامل بروز این بیماری در نوزادان برشمرد و گفت: به طور کلی استفاده از شیشه و پستانک احتمال ابتلا به بیماریهای ویروسی را افزایش می دهد .
وی با بیان اینکه شیوع اسهال و استفراغ در نوزادان زیر شش ماه و در کودکان سه تا 5 سال بیشتر شایع است، گفت: این بیماری در کودکان به علت عوامل ویروسی ، باکتریال و یا انگلی رخ می دهد و در فصل تابستان و در طول سفر بیشتر شایع است .
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در کودکان بزرگتر به ویژه کودکانی که به مهد کودک می روند نیز به دلیل اینکه به هر چیزی دست زده و یا در دهان می گذارند احتمال بروز این بیماری مشاهده شده است، تأکید کرد: بهتر است روزانه چند بار دستهای کودک را با آب و صابون شست و به وی چگونگی شستن دستها و رعایت بهداشت را آموزش داد .
دکتر سیدی دل درد ،  کاهش اشتها ، افزایش دفع و بی حالی را از علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ در کودکان بیان کرد و گفت : والدین با اجتناب از خوددرمانی و خوراندن آنتی بیوتیک بدون مشورت پزشک با خوراندن پودر او ار اس از کاهش آب بدن فرزند خود جلوگیری کنند .
این فوق متخصص نوزادان مدت این بیماری را سه تا هفت روز بیان کرد و گفت : در این مدت باید به رژیم غذایی بر اساس سن کودک توجه کرد و نوزادان شیرخوار به دفعات مناسب شیر و در کودکان بزرگتر با حذف نوشابه و آبمیوه های شیرین از کته ، ماست و دوغ استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha