چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 296361

با وجود وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان بوشهر، هشدارها، اخطارها و اطلاع رسانی‌های فریادگونه اما گویی برخی مردم باور ندارند یا نمی‌شنوند که مرگ پشت در خانه در کمین آنها است و این بیماری کشنده را به شوخی گرفته‌اند و می‌گویند" تا خومان نگرفته‌ایم، باور نمی‌کنیم".

شوخی پنداری کرونا، استقبال از مرگ

سلامت نیوز: با وجود وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان بوشهر، هشدارها، اخطارها و اطلاع رسانی‌های فریادگونه اما گویی برخی مردم باور ندارند یا نمی‌شنوند که مرگ پشت در خانه در کمین آنها است و این بیماری کشنده را به شوخی گرفته‌اند و می‌گویند" تا خومان نگرفته‌ایم، باور نمی‌کنیم".


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در شرایطی که براساس آمارها هر ۹ دقیقه یک نفر در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور جان می‌دهد، مردم باید توصیه کارشناسان، پزشکان، پرستاران و مسئولان در زمینه رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند تا جلوی افرایش کشتار این ویروس گرفته شود.


هرچند استان بوشهر از جمله آخرین استان‌های درگیر با ویروس کرونا بود اما امروز در زمره استان‌های قرمز کشور قرار گرفته و روز سه شنبه هفدهم تیرماه با هشت کشته مجموع جان باختگان آن بر اثر این بیماری به ۱۲۷ تن  رسید و شمار مبتلایان این استان نیز روزانه سه رقمی شده‌است.
اما در این شرایط هنوز در این استان شهروندانی هستند که با برپایی دورهمی‌ها، مجالس شادی و میهمانی و بساط قلیان و غیره با کرونا شوخی می‌کنند و این بیماری را جدی نمی‌گیرند و می‌گویند تا "خودمان نگرفته‌ایم، باور نمی‌کنیم".


این افراد کافی است برای چند لحظه پای صحبت‌های بیماران مبتلا شده به کرونا، خانواده جان باختگان بر اثر این بیماری و کادر درمانی درگیر با این بیماری بنشینند، شاید تلنگری باشد تا با جدی گرفتن موضوع اهتمامی جدی و همگانی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ایجاد شود.


رفتن تا دم مرگ به قیمت شرکت در یک جشن تولد
یکی از بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ در بوشهر از مردم خواست به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند زیرا این بیماری با کسی شوخی ندارد و براحتی حتی هر فرد سالمی را درگیر می‌کند و دم مرگ می برد.
این فرد که خواست نامش در خبر فاش نشود گفت: پس از گذشت چند روز از شرکت در یک جشن تولد دچار بدن درد و تب شدم در ابتدا تصور کردم که سرما خورده‌ام چند روزی در خانه ماندم اما متوجه شدم که سرفه‌های شدید و تنگی نفس طاقتم را سرآورده و خود را به بیمارستان رساندم که بعد از بررسی علائم و گرفتن یک سری آزمایش ۲۵ پنج روز در بیمارستان بستری شدم. 
وی اظهار داشت: هرچند با مراقبت خوب پرستاران بخش کرونا، حال عمومی من خوب شد و با همکاری خانواده ۱۴ روز نیز دوران قرنطینه را پشت سر گذاشته‌ام اما این تجربه برای من باقی ماند که نباید با برخی بیماری‌ها شوخی کرد زیرا به همین سادگی در آستانه مرگ قرار گرفتم.


من هم کرونا را شوخی می‌گرفتم 
یکی از بیماران کرونایی بستری در بوشهر گفت: مردم به اصل حضور نیافتن در تجمع‌ها و استفاده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک توجه داشته باشند زیرا تنها با یک سهل انگاری انسان براحتی روانه بیمارستان می‌شود.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: هرچند این بیماری شبیه به یک آنفلوآنزای شدید است اما رنج و درد ناشی از آن به حدی است که اگر از مرگ هم بگذری اما تحمل آن از طاقت انسان خارج است.


این بیمار درباره نحوه ابتلای خود به کرونا اظهار داشت: برای شرکت در جشن عروسی برادرزاده‌ام به یکی از شهرستان‌های اطراف رفته بودم اما بعد از چند روز متوجه علائم بیماری شدم و  بلافاصله به بیمارستان مراجعه و بعد از مثبت شدن تست کرونا چند روز است که در بیمارستان بستری هستم.
وی افزود: همیشه وقتی صحبت از کرونا و حضور نیافتن در تجمع‌ها می‌شد آنها را به تمسخر می‌گرفتم و می‌گفتم این بیماری از پس آدم‌های قوی و سرحال برنمی‌آید اما امروز که چند روز است که در بیمارستان هستم و افراد بدحال را می‌بینم متوجه شدم در این شرایط باید این بیماری را باور کرد.


رعایت پروتکل‌های بهداشتی راحت تر از تحمل غم مرگ عزیزان 
یکی از شهروندان بوشهری که مادر خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادهاست گفت: مردم بیماری کرونا را جدی بگیرند و اجازه ندهند این ویروس براحتی عزیزان آنها را به کام مرگ بکشاند، مصیبتی که حتی نمی‌توان برای آنها عزاداری کرد.
این شهروند بوشهری افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها بسیار راحت‌تر از فقدان عزیزانمان است.
یکی دیگر از شهروندان بوشهری که برادر جوان خود را از دست داده است گفت: بیشتر جوانان به تصور اینکه جوان و تنومند هستند ویروس کرونا را باور ندارند و با این تصور نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و براحتی در دام این ویروس قرار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: بسیار دردناک است که جوانی که برای خود هزاران آرزو در زندگی دارد بر اثر غفلت و سهل انگاری به کرونا مبتلا شود و از بین برود در حالی که می‌توان براحتی تنها با رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی این دوران را سپری کرد افسوس که برخی‌ها هنوز این بیماری را باور ندارند و جدی نمی‌گیرند.


خستگی کادر درمان از کشتار کرونا در سایه شوخی پنداری مردم 
یکی از پرستاران بخش کرونا بیمارستان‌های بوشهر گفت: هرچند خستگی کار در این شرایط برای فعالان بخش بهداشت و درمان وجود دارد اما آنچه بیش از همه چیز بر ما فشار می‌آورد افزایش روند فوت بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ است.
لیلا آزادی افزود: این درحالی است که این افراد تنها با جدی گرفتن خطر کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانستند امروز در کنار خانواده خود باشند.


یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا گفت: اکنون پنج ماه است که تمام کادر بهداشت و درمان درگیر بیماری کرونا هستند و همه خسته شده‌اند از مردم خواهش می‌کنیم بیشتر در خانه بمانند و در اماکن عمومی با ماسک حاضر شوند.
مرتضی امیر زاده افزود: مردم بدانند مدافعان جبهه سلامت تا آخرین روز شیوع این بیماری در کنار آنان هستند اما از بین رفتن بهترین همکاران ما درکشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بسیار غم انگیز است.


وی بیان کرد: مردم اگر ذره‌ای به کار و خدمت مجموعه بهداشت و درمان اعتقاد و اعتماد دارند در خانه بمانند و به این وسیله به این مجموعه کمک کنند.
یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و ترس از انتقال آلودگی چند ماه است که خانواده‌ام را ندیده‌ام.
وی اضافه کرد: در این شرایط سخت آب و هوایی و گرمای طاقت فرسای بوشهر پوشیدن لباس‌های حفاظتی برای ساعت‌های طولانی بسیار سخت است اما با این وجود پرستاران و پزشکان این سختی را به جان خریده و با تمام وجود به مردم خدمت رسانی می‌کنند و درقبال آن از مردم انتظار دارند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جدی گرفتن ویروس مهلک کرونا به خود، خانواده، جامعه و کادر درمان رحم و کمک کنند.


ظرفیت بیمارستان‌ها محدود است مردم مراقب باشند
رئیس بیمارستان امیرالمومنین گناوه گفت: این شهرستان جزو مناطق قرمز کرونا  است و در این شرایط حجم مراجعان و بستری‌ها در بیمارستان افزایش یافته‌است.
دکتر محمد علی دریانورد افزود: در زمان حاضر با توجه به شرایط بیماری ظرفیت بیمارستانی به طور تقریبی پر شده هرچند ظرفیت بیماران ورودی و خروجی یکسان است اما این تناسب به هم بخورد و میزان ورودی‌ها بیش از خروجی‌ها باشد به طور یقین با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر در شهرستان گناوه  علاوه بر بیمارستان امیرالمومنین (ع) ۲ بخش از بیمارستان سوانح سوختگی این شهرستان نیز به کار گرفته شده‌است.


دریانورد ادامه داد: همچنین مجبور شده‌ایم سایر بخش‌های بیمارستان را نیز ادغام کنیم تا از توان نیروها و ظرفیت تخت‌ها برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ استفاده شود.
وی گفت: مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و شکستن زنجیره انتقال همکاری کنند چون توجه نکردن آنان ممکن است مشکلات غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.


دریانورد افزود: بیماری کووید ۱۹ شوخی نیست و شواهد نشان داده تنها افراد سالخورده و دارای بیماری زمینه‌ای مبتلا به این ویروس نمی‌شوند بلکه افراد جوان که سابقه هیچ بیماری را نیز ندارند در خطر ابتلا قرار دارند.
وی تاکید کرد: مردم تنها با استفاده از یک ماسک معمولی، شستن مرتب دست‌ها و ضد عفونی آنها می‌توانند از خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در امان باشند.
دریانورد با اشاره به فشار زیاد کار بر کارکنان بیمارستان گفت: کارکنان بیمارستان از لحاظ بدنی، روحی و روانی خسته هستند اما مجبورند با این پوشش و لباس ساعت‌ها در بیمارستان باشند و به بیماران خدمات رسانی کنند.


وی گفت: بخشی از کارکنان بیمارستان نیز مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند و با توجه به مرخصی استعلاجی این افراد، فشار زیادی به سایر کارکنان وارد می‌شود.
دریانورد اضافه کرد: در این شرایط سخت بسیاری از پرستاران هستند که حتی برای دیدن خانواده خود به خانه نمی‌روند و در همان محل کار خود باقی می‌مانند.
وی تاکید کرد: هرچند حجم زیاد کار باعث شده توان و انرژی کارکنان بیمارستان‌ها کاهش یابد اما باز هم با تمام وجود بر بالین بیماران هستند.
رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه گفت: اگر مردم کمک نکنند و بار بیماری کم نشود شرایط از این هم سخت تر می‌شود تنها با کاهش حجم بیماری و کنترل زنجیره انتقال است که می‌توان روحیه کارکنان را به آنها برگرداند.


دریانورد افزود: هرچند در این شرایط همه دچار استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا هستند اما باید مردم در زمان حضور در مراکز درمانی حوصله به خرج دهند چرا که کادر درمان با وجود همه سختی ها اما همچنان عاشقانه و دلسوزانه در خدمت مردم هستند.
وی گفت: در باره تجهیزات حفاظت فردی و سایر امکانات بیمارستانی کمبودی وجود ندارد و تاکنون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توانسته نیاز بیمارستان‌ها را تا حد زیادی تامین کند.


ابتلای ۱۴۰ نیروی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر به کرونا 
رئیس مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: این مرکز از ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ به عنوان مرکز پذیرش و درمان بیماران مشکوک و مبتلا به کووید ۱۹ انتخاب شد و تاکنون خدمات عمومی، تخصصی و فوق تخصصی به مردم  استان ارائه داده‌است.
دکتر عاطفه اسفندیاری افزود: در زمان حاضر با توجه به نیاز مردم استان به دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی و اینکه تعرفه خدمات در این مرکز دولتی است و میزان پرداخت از جیب مردم در این مرکز پایین است، این مرکز علاوه بر ارائه خدمات مربوط به درمان کووید ۱۹، به ارائه خدمات فوق تخصصی مورد نیاز مردم نیز می‌پردازد.
وی اضافه کرد: آمار بستری‌های کنونی کرونا در بیمارستان شهدای خلیج فارس بیش از ۱۳۰ نفر است و ۱۹ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت هستند.
اسفندیاری اظهار داشت: از ابتدای دوره بحران کووید ۱۹ تاکنون بیش از پنج هزار نفر به تریاژ اولیه بیمارستان مراجعه کرده‌اند که از سوی پزشکان عمومی، متخصص طب اورژانس، پزشک متخصص عفونی و پزشک متخصص داخلی ویزیت شده و در صورت نیاز از خدمات مشاوره سایر متخصصان و پزشکان فوق تخصص بهره گرفته شده‌است.
وی ادامه داد: از این تعداد بیش از یکهزار و ۳۰۰ نفر نیز دربخش‌ها بستری شده‌اند و تاکنون بیش از ۸۵ درصد با حال عمومی خوب ترخیص وبقیه درحال بستری و دریافت خدمات درمانی هستند و دربین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که جواب آزمایش آنها مثبت شده بود، ۳۱ نفرفوت کرده‌اند که بیشتر دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.
اسفندیاری گفت: همچنین در این مدت خدمات پاراکلینیکی از سوی واحد رادیولوژی شامل خدمات سی تی اسکن، سونوگرافی و رادیولوژی برای بیماران مشکوک ارائه شده است و واحد آزمایشگاه این مرکز نیز به صورت فعال مراحل نمونه گیری و آزمایش‌های مربوط به بیماران به صورت سرپایی و بستری را ارائه کرده ‌ست.


وی ادامه داد: همچنین تاکنون بیش از۱۴۰ نفر از کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس شامل پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، کارکنان  اداری،نیروهای خدماتی ونگهبانان این مرکزبه بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.


اسفندیاری گفت: با وجود اینکه بعضی از افراد حتی بعداز ۱۴ روز استراحت و قرنطینه بطور کامل سرحال نیستند و هنوز نیاز به استراحت دارند اما کارکنان اعم از پزشک،پرستار وحتی اداری نیزبا عشق به خدمت رسانی به مردم در محل کار خود حاضر می‌شوند.


رئیس مرکز آموزشی، درمانی شهدای خلیج فارس بوشهر اضافه کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، مستلزم مشارکت مردم و همکاری‌های بین بخشی است در همین ارتباط  توصیه اکید مابه مردم دراین شرایط استفاده ازماسک، خارج نشدن از خانه غیر موراد ضروری و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی است.
وی گفت: تا قبل از آغاز موج بیماری درخردادماه براساس مصوبه ستاد استانی مقابله باکرونا و مصوبه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد هر بیمارستان ۱۰ درصد ظرفیت خود را به این بیماری اختصاص دهد اما با شروع موج، با دستور رئیس دانشگاه، دراین مرکز افزایش تدریجی ظرفیت تخت‌های بستری بیماری کووید به حدود۷۰درصد به وجود آمد و ۳۰درصد ظرفیت تخت‌های بستری همچنان به خدمات تخصصی وفوق تخصصی سایر بیماران اختصاص یافته است.
اسفندیاری گفت: در زمان حاضر تضمینی برای وجود بیمارستان سفید در کشور وجود ندارد و اگر به این شیوه پیش برویم شرایط سخت‌تر و ظرفیت‌ها تکمیل می‌شود.


وی در باره کمبود نیرو گفت: باتوجه به خستگی نیروها و افزایش ظرفیت تخت‌های بستری و آی سی یو، رایزنی‌های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گرفتن مجوزهای لازم برای جذب نیرو ازسوی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته‌ است.
این مقام مسئول افزود: برای ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت علاوه بر هزینه‌های جاری، نیاز به هزینه‌های سرمایه‌ای وجود داشت که با حمایت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تامین مالی لازم صورت پذیرفت.
اسفندیاری افزود: مقوله سلامت تنها مربوط به بهداشت و درمان نیست و براساس شواهد و مقالات پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی مستلزم مشارکت مردم و همکاری بین بخشی است.  


وی ادامه داد: مردم استان بوشهر درگام نخست به خوبی با مجموعه بهداشت و درمان برای کنترل بیماری کرونا همکاری کردند و انتظار مااین است که  امروز باتوجه به شیوع بیماری این همکاری همچنان ادامه یابد تا چرخه انتقال دراستان شکسته شود.
بیماران زمینه‌ای در شهرستان دشتستان بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: این شهرستان از نظر آمار ابتلا وضعیت بهتری دارد اما از نظر مرگ و میر ناشی از کرونا قرمز شده‌است.


ماریا خویش‌دوست افزود: افزایش فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در دشتستان به دلیل وجود آمار بالای بیماران زمینه‌ای از جمله دیابتی‌ها، فشار خون، سالمندان، بیماران قلبی عروقی است به همین دلیل آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در این شهرستان بالا است.
وی افزود: همچنین بعضی از مردم به دلیل ترس از بیماری به موقع به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و زمانی به بیمارستان می‌آیند که دیگر خیلی دیر شده و ریه آنها به صورت کامل درگیر و دیگر نمی‌شود برای آنها کاری کرد.


وی گفت: در زمان حاضر هرچند بیمارستان مهر که مربوط به زنان و اطفال است نیز در این شهرستان فعال است اما ظرفیت آن بسیار محدود است و حتی مراجعان آن نیز به بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی شهید گنجی اعزام می‌شوند به همین دلیل فشار کار بر این بیمارستان بسیار زیاد است.


وی اضافه کرد: بیمارستان شهید گنجی علاوه بر بیماران کرونا به بیماران غیرکرونایی نیز سرویس می‌دهد و این فشار کار را بر کادر درمان افزایش داده‌است.
خویش‌دوست در باره همکاری مراکز خصوصی گفت: با وجود شبانه روزی بودن برخی از مراکز بخش خصوصی اما با این وجود این مراکز در شیفت شب فعال نیستند به همین دلیل برای کاهش فشار بر بیمارستان برنامه‌ریزی شده‌است که از توان مراکز خصوصی در این راستا استفاده شود.
وی با تاکید براهمیت جدا سازی بیماران اضافه کرد: خیلی از افراد کرونا دارند اما بدون علامت هستند و نمی‌توانیم در این شرایط تفکیک درستی بین بیماران داشته باشیم به همین دلیل باید فرض را براین گذاشت که همه افراد ناقل اند برهمین اساس باید مسائل حفاظتی را رعایت کرد.
وی در باره شلوغی مطلب‌ها و داروخانه‌های خصوصی گفت: توصیه می‌شود در این شرایط برای پیشگیری از شیوع بیماری و پرهیز از حضور در تجمع‌ها از نوبت دهی تلفنی و اینترنتی استفاده شود.


خویش‌دوست افزود: بیمارستان شهید گنجی ۲۲۰ تختخوابی است اما در زمان حاضر حدود ۱۹۵ تخت آن اشغال شده و در صورت همراهی نکردن مردم امکان پر شدن این ظرفیت وجود دارد.
وی تاکید کرد: همراهی نکردن مردم مرگ شمار زیادی از هم استانی‌ها را به دنبال دارد به همین دلیل مردم باید نهایت همکاری را با مجموعه بهداشت و درمان داشته باشند.
خویش‌دوست در باره آزمایشگاه تشخیصی برازجان گفت: این آزمایشگاه با وجود همه محدودیت‌ها اما با توجه به ضرورت و با  همت دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و خیران سلامت در شهرستان دشتستان برپا شده اما روند کار این است که باید تائیدیه لازم را از آزمایشگاه پاستور دریافت کند و پس ازآن به صورت رسمی افتتاح شود.
وی در مورد  آرامستان‌ها گفت: قرار شده آرامستان‌ها  هر گونه مجوز فوت صادر شده استعلام کنند تا مشکلی به وجود نیاید افزون براین براساس هماهنگی به عمل آمده با غسالخانه قرار شده افراد تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مشکلی به وجود نیاید.
خویش‌دوست برضرورت حضور نیافتن در آرامستان‌ها، مراسم تشییع و تدفین و جشن‌ها تاکید کرد.


نفس کشیدن بدون ماسک خطرناک است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا هرگونه عادی سازی در خصوص این بیماری خطرناک است به همین دلیل باید دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت مرتب یادآوری شود.
دکتر سعید کشمیری افزود: حتی اگر برای مقطعی هشدارهای مربوط به بیماری کرونا فروکش کند با توجه به عادی سازی که صورت می‌گیرد احتمال فوران بیماری وجود دارد.
وی با اشاره به بستری بودن بیش از ۳۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بوشهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا اضافه کرد: این تعداد بیمار برای این استان بسیار زیاد و دور از انتظار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس آمارها روز گذشته ۲۰۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور جان باخته‌اند (که هشت تن مر بوط به این استان است) این درحالی است که این رقم در ماه‌های گذشته به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم کشور حتی به زیر ۴۰ نفر نیز رسیده بود که با بهتر شدن شرایط و فراموشی شرایط سخت تماس‌ها زیاد شد و دستورالعمل‌ها رعایت نشد و بیماری فوران کرد.   
وی تاکید کرد: تا اطلاع ثانوی نباید نفس کشیدن ما بدون ماسک باشد و نباید ویروس از بدن زنده ما خارج و وارد محیط شود.


کرونا نباید عادی سازی و به شوخی گرفته شود
کشمیری ادامه داد: در زمان حاضر نزدیک به ۵۰ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه در استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۲۸ نفر با دستگاه نفس می‌کشند  هرچند در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ نفر مرخص شده‌اند اما ۶۷ نفر جدید بستری شده‌اند، افزایش ورودی بیمارستان‌ها بیانگر فعال بودن بیماری است.
وی تاکید کرد: به همین دلیل انتظار می‌رود کانال‌های اطلاع رسانی در زمینه  بیماری کرونا فعال باشند و به این شیوه با توجه به هشدارهای داده شده جلو هرگونه عادی سازی گرفته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری کرونا خسارت زاست و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند خسارت‌های زیادی را به بار آورد.
وی با اشاره به مرگ ۱۲۷ نفر از مردم استان بوشهر در اثر ابتلا به ویروس کرونا گفت: در چند روز گذشته روزانه هشت نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان باختند که این شمار برای استان بالا است و تنها با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی می‌توان از شیوع هرچه بیشتر این بیماری پیشگیری کرد.
کشمیری تاکید کرد: هرچه تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا افزایش یابد، احتمال بستری و به دنبال آن مراقبت‌های ویژه و مرگ نیز افزایش می‌یابد پس باید چرخه انتقال بیماری با همت مردم شکسته شود تا شاهد خسارت بیش از این نباشیم.


افتتاح ۲ آزمایشگاه کووید ۱۹ در استان بوشهر 
وی در باره  آزمایشگاه‌های پی سی آر گفت: بزودی آزمایشگاه برازجان افتتاح می‌شود که امکان انجام آزمایش گناوه، دیلم را نیز انجام می‌دهد و آزمایشگاه جنوب استان نیز وسایل آن آماده شده و باید افتتاح شود.
کشمیری در باره کیت‌های آزمایشگاهی اضافه کرد: به دلیل اینکه استان‌های زیادی درگیر بیماری شده‌اند از لحاظ کیت و سایر وسایل آزمایش با کمبود مواجه هستیم و به اندازه وفور نیست اما نیاز استان تامین شده و در صدد تهیه مقدار بیشتری از وسایل مورد نظر آزمایشگاهی هستیم که بیماری یابی را توسعه بدهیم.
وی ادامه داد: اگر استفاده عمومی از ماسک و اجتناب از شرکت در جاهای شلوغ به خوبی رعایت نشود ممکن است این روند بستری و بیماری کنترل نشود این درحالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به یک سبک زندگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha