چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 296363

لکوکوریا شایع‌ترین نشانه رتینوبلاستوما و به طور معمول نخستین موردی است که ظاهر می شود. لکوکوریا به بازتاب رنگ سفید حین تابیدن نور به چشم گفته می شود.رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه نوعی بیماری است که چشم های انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و به طور معمول در سنین پایین رخ می دهد. در حقیقت، رتینوبلاستوما شایع‌ترین سرطان چشم طی دوران کودکی محسوب می شود.

وقتی سرطان به چشم کودکان می‌زند

سلامت نیوز:لکوکوریا شایع‌ترین نشانه رتینوبلاستوما و به طور معمول نخستین موردی است که ظاهر می شود. لکوکوریا به بازتاب رنگ سفید حین تابیدن نور به چشم گفته می شود.رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه نوعی بیماری است که چشم های انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و به طور معمول در سنین پایین رخ می دهد. در حقیقت، رتینوبلاستوما شایع‌ترین سرطان چشم طی دوران کودکی محسوب می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، رتینوبلاستوما سهمی 3 درصدی از تمام سرطان های کودکی با بروز یک مورد در هر 15 هزار تا 18 هزار تولد را به خود اختصاص داده است. این ارقام به معنای آن است که هر ساله حدود 5 هزار مورد جدید در جهان تشخیص داده می شوند.


به گزارش "استپ تو هلث"،به طور میانگین، تشخیص رتینوبلاستوما در حدود 18 ماهگی رخ می دهد. افزون بر این، 90 درصد موارد در پنج سال نخست زندگی شناسایی می شوند و این بیماری پسرها و دخترها را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می دهد.


دلایل

 رتینوبلاستوما یک بیماری انکولوژیکی و مرتبط با جهش یک ژن است که به نام ژن رتینوبلاستوما نیز شناخته می شود. هنگام صحبت درباره این ژن درباره جهش کروموزوم 13 صحبت می کنیم.


این بیماری می تواند ارثی یا غیر ارثی باشد.


علائم

لکوکوریا شایع‌ترین نشانه رتینوبلاستوما و به طور معمول نخستین موردی است که ظاهر می شود. لکوکوریا به بازتاب رنگ سفید حین تابیدن نور به چشم گفته می شود. این شرایط به واسطه تومور که بازتاب رنگ قرمز شبکیه را مسدود می کند، رخ می دهد. در این شرایط هنگام عکاسی در نور کم و استفاده از فلاش، به جای این که مردمک چشم ها قرمز شوند به رنگ سفید دیده می شوند.
از دیگر نشانه های رتینوبلاستوما می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- لوچی
- اختلال در بینایی
- چشم درد
- پروپتوز یا بیرون زدگی چشم


تشخیص

اگرچه چشم پزشک به طور معمول می توانید بی نیاز از ابزاری خاص این شرایط را تشخیص دهد، آزمایش های دیگری نیز برای شناسایی آن وجود دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آنالیز DNA
- سونوگرام چشم
- توموگرافی
- ام‌آر‌آی
هر یک از این آزمایش ها برای کمک به پزشک در تشخیص رتینوبلاستوما از شبه رتینوبلاستوما قابل استفاده هستند. در حقیقت، شبه رتینوبلاستوماها گروهی از تومورها هستند که علائم و خصوصیات رتینوبلاستوما را شبیه سازی می کنند و موجب سردرگمی افراد می شوند.


درمان

درمان رتینوبلاستوما سه هدف اصلی را دنبال می کند:
- نجات جان کودک مبتلا به این بیماری
- محافظت از کره چشم تحت تاثیر قرار گرفته
- دستیابی به دید بهینه
در بیشتر موارد، درمان برای هر بیمار شخصی سازی می شود. همچنین، پیچیدگی وضعیت در نظر گرفته می شود. از شایع‌ترین روش های درمان رتینوبلاستوما می توان به موارد زیر اشاره کرد:


پرتو درمانی خارجی

در این روش درمان، پزشکان معمولا تومور را به صورت موضعی کنترل می کنند و معمولا آثاری ماندگار بر شبکیه چشم ندارد. با این وجود، موارد مرگ و میر با استفاده از این روش درمان به طور قابل توجهی بالا است. همچنین، این روش درمان ممکن است رشد استخوان های صورت را متوقف کند.


پلاک های ایزوتوپ رادیواکتیو

در این روش، پزشک پلاک های ایزوتوپ رادیواکتیو را روی چشم قرار می دهد. این نوع درمان در به حداقل رساندن مواجهه بافت سالم با پرتوافشانی کمک می کند. با این وجود، آنها می توانند از این روش تنها در برخی بخش های خاص از تومور استفاده کنند.


شیمی درمانی

این روش درمان به طور کلی برای پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین موارد رتینوبلاستوما استفاده می شود. همچنین، پزشکان می توانند از شیمی درمانی همراه با پرتو درمانی خارجی برای کوچک‌تر شدن تومور استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha