سلامت نیوز : دبیر علمی همایش كشوری كنترل عفونت و مقاومت داروهای ضد میكروبی گفت: تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیك حتی به فوت بیمار می‌انجامد و باعث افزایش حضور او در بیمارستان می‌شود كه این كار بالا رفتن هزینه‌های درمان را در پی دارد.

به گزارش ایسنا، دكتر شیرین افهمی در همایش كنترل عفونت و مقاومت داروهای ضد میكروبی افزود: ابتلا به عفونتهای میكروبی و قارچی از دیگر عوارض تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیك است.

افهمی افزود: متاسفانه چرخه تولید دارو از مقاومت‌های میكروبی عقب‌تر است بنابراین پزشكان باید در زمینه تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیكها منطقی‌تر عمل كنند چرا كه آنتی بیوتیكها مانند یك شمشیر دو لبه هستند و هم می‌تواند جان بیمار را نجات دهد و هم مانند یك سم مهلك، سلامتی او را به خطر بیندازد.

وی اضافه كرد: مقاومت میكروبی، تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو در همه كشورهای دنیا وجود دارد. حتی در بهترین بیمارستانهای آمریكا حدود 60 درصد از بیماران حداقل یك دوز آنتی بیوتیك دریافت می‌كنند كه حدود 50 درصد از این آنتی بیوتیكها نامناسب تجویز شده است.

در ادامه این همایش، دكتر نارملا ربیع راد - دبیر كمیته كنترل عفونت دانشگاه علوم پزشكی تهران- اظهار كرد: براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در ماه مه سال جاری میلادی، میزان عفونت بیمارستانی در كشورهای پیشرفته بین 5/3 تا 12 درصد و در كشورهای در حال توسعه بین 7/5 تا 1/19 درصد برآورد شده است. بنابراین هیچ سیستم بهداشتی و درمانی در دنیا وجود ندارد كه با مشكل عفونت بیمارستانی روبرو نباشد.

وی افزود: مشكل عفونت‌های بیمارستانی در ایران حدودا دو برابر كشورهای پیشرفته است و ما انتظار داشتیم تا ابتدای سال 90، پنج درصد از عفونت‌های بیمارستانی را شناسایی كنیم.

ربیع‌راد در پایان اظهار كرد: نیمی از بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران زیر یك درصد عفونت‌های بیمارستانی را در خود تشخیص داده‌اند البته هدف ما این است كه تا پایان سال جاری بتوانیم 5/6 تا 5/7 درصد از عفونت‌های بیمارستانی را تشخیص دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha