چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 296395

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشر شده در دنیا نشان می‌دهد که برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا ممکن است علائمی مانند درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه کنند.

تظاهرات جدید در مراحل اولیه ابتلا به کووید-۱۹

سلامت نیوز: کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشر شده در دنیا نشان می‌دهد که برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا ممکن است علائمی مانند درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،نگار چاهی بخش در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به‌تازگی محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در ایالت کالیفرنیا دریافتند که یک‌سوم از بیماران مورد مطالعه مبتلا به شکل خفیف کووید- ۱۹ علائم گوارشی بروز داده‌اند؛ همچنین در پکن نیز محققان اعلام کردند که در ۳ تا ۷۹ درصد از مبتلایان به کووید-۱۹ علائم گوارشی بروز کرده است.


وی تصریح کرد: در کشور ما نیز مواردی از علائم گوارشی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مشاهده‌ شده، بنابراین ممکن است برخی بیماران بدون نشان دادن علائم ریوی، تنها با مشکلات شکمی مراجعه کنند و یا برخی علائمی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال را قبل از سایر تظاهرات همچون تب یا علائم تنفسی بروز دهند.
این کارشناس تاکید کرد: این علائم گوارشی عمدتاً در بیماران بزرگسال گزارش‌ شده ولی در مورد کودکان نیز مواردی از اسهال مشاهده‌ شده است.
وی بیان کرد: در صورت وجود علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ، دل‌درد و... توصیه می‌شود دست‌های خود را به‌طور مرتب به‌ ویژه پس از اجابت مزاج و یا عطسه، قبل از غذا خوردن و یا پخت‌وپز با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.


چاهی بخش بهترین ضدعفونی‌کننده دست را محلول حاوی حداقل ۷۰٪ الکل دانست و گفت: وسایل منزل از جمله سرویس بهداشتی، دستگیره دستشویی و حمام، گوشی و شماره‌گیر تلفن و هر وسیله دیگری که به‌طور مشترک توسط اعضای خانواده ممکن است لمس شود را به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.


اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید، گفت: مهم است که به جایگزینی مایعات ازدست‌رفته، با مصرف مایعات فراوان به‌ویژه آب ساده و پرهیز از نوشیدن مایعات شیرین توجه کرده و از محلول ORS که حاوی الکترولیت‌های لازم برای جبران املاح موردنیاز از دست‌رفته بدن طی اسهال است طبق نظر پزشک استفاده کنید.


چاهی بخش توصیه کرد: نوشیدنی‌های حاوی نمک مانند دوغ بدون گاز نیز به تأمین املاح از دست‌ رفته بدن کمک می‌کنند.
وی بیان کرد: در صورت ابتلا به اسهال از یک رژیم غذایی سبک حاوی موز، برنج سفید، کمپوت سیب و نان سفید (کم سبوس) که کربوهیدرات بدن شما را تأمین کرده و فشار برای دفع را کاهش می‌دهند پیروی شود، همچنین مصرف بلغور جو دوسر، سیب‌زمینی پخته یا تنوری و مرغ بدون پوست نیز مفید است.


این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در برخی از بیماران مبتلا به کرونا درد معده اتفاق می‌افتد، افزود: اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی باشد معمولاً پس از ۴۸ ساعت بهتر می‌شود و اگر مدت بیشتری طول کشید ممکن است از نشانه‌های زودرس کووید-۱۹ یا عفونت باکتریایی باشد.
وی توصیه کرد: در این شرایط بهتر است غذاهای چرب و فست فودها، مصرف بیش‌ از حد لبنیات، قهوه، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه‌جات، غلات کامل (با سبوس بالا)، غذاهای شور و مصرف گوشت قرمز محدود شده و از پرخوری خودداری شود.


کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت:‌ برای بهتر شدن درد شکم به هر علت که باشد مصرف نعناع (در صورت عدم ابتلا به سوزش سر دل) و ریشه زنجبیل تازه (در صورت عدم ابتلا به کاهش پلاکت) کمک‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha