یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2964

اگر درحال نگاه کردن به نقطه ای هستید تا مطلبی را بخاطر آورید چشم هایتان را به مدت 30 ثانیه بصورت افقی به دو طرف حرکت دهید.

به گفته محققان حرکات افقی چشم باعث می شوند دو نیمکره مغز تداخل بیشتری با هم داشته باشند و ارتباط بین نیمکره های مغز برای یادآوری انواع خاصی از خاطرات حائز اهمیت هستند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که این حرکات در به خاطر آوردن بعضی کلمات که افراد بتازگی دیده اند موثرند.
اما به گزارش CBS Newsاندرو پارکر و همکارانش در دانشگاه متروپولیتین منچستر می خواستند بدانند آیا این حرکات چشمی به تشخیص واژه هایی که می بینند کمک میکند یا خیر. درواقع حافظه تشخیصی با حافظه یادآوری متفاوت است به طوری که افراد به هنگام تشخیص کلمات دچار اشتباهات حافظه ای کاذب به نام خطاهای مربوط به نمایش منبع می شوند. این اشتباه زمانی رخ می دهد که کلمات راتشخیص می دهند اما شباهت آنها را به منبع غلط نسبت می دهند. برای مثال تصور می کنند واژه هایی را به تازگی خوانده اند در حالیکه ممکن است آن واژه ها را طی محاوره ای که در اوائل همان روز صورت گرفته شنیده باشند.
این محققان دریافتند افرادی که حرکات افقی چشم را انجام داده بودند لغات بیشتری را بطور صحیح بخاطر آوردند و خطای آنها در تشخیص منبع نیز کمتر از کسانی بود که از این حرکات چشمی کمک نگرفته بودند.
نتیجه اینکه حرکات فوق در تشخیص منبع واقعی خاطرات به افراد کمک می کند. با این حال محققان معتقدند مکانیسم مطرح شده برای ارتباط حرکات چشمی و افزایش حافظه فرضیه ای است که درک علت و چگونگی آن نیازمند مطالعات گسترده تر می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha