آخرین روزهای بهمن سال 98 بود که موضوع کرونا برای مردم ایران، خیلی جدی و خطرناک شد. همین ترس و وحشت ناشی از یک ویروس ناشناخته که با مرگ همراه است، باعث شد مردم برای در امان ماندن از ترکش‌های این بیماری منحوس، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را سفت و سخت رعایت کنند، به طوری که از فروردین و اردیبهشت، بیماری تا حدودی کنترل شد.

سلامت نیوز:آخرین روزهای بهمن سال 98 بود که موضوع کرونا برای مردم ایران، خیلی جدی و خطرناک شد. همین ترس و وحشت ناشی از یک ویروس ناشناخته که با مرگ همراه است، باعث شد مردم برای در امان ماندن از ترکش‌های این بیماری منحوس، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را سفت و سخت رعایت کنند، به طوری که از فروردین و اردیبهشت، بیماری تا حدودی کنترل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، حالا با گذشت نزدیک به پنج ماه از حضور ویروس کرونا در کشور، بار دیگر این بیماری اوج گرفته و باعث شده روند بستری‌ها و مرگ و میرها صعودی شود. به طوری که عنوان می‌شود، ظرفیت تخت‌های کرونا در اغلب بیمارستان‌های دانشگاهی، پر شود و لاجرم از تخت‌های سایر بخش‌ها استفاده کنند. در چنین شرایطی، مسئولان وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و جامعه پزشکی، مدام بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم اصرار دارند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد، توصیه‌ها به تنهایی کارساز نیستند. در واقع، ستاد ملی مقابله با کرونا، باید قدری جدی تر با موج جدید بیماری برخورد کند.حمید سوری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که استفاده صحیح و همگانی از ماسک احتمال ابتلاء را کاهش می‌دهد، گفت:

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از ماسک توسط دو طرف در معرض مواجهه با یکدیگر می‌تواند 70 تا 95 درصد احتمال انتقال را کاهش دهد اما این دامنه بستگی به نوع کیفیت و طرز استفاده از ماسک دارد. این اپیدمیولوژیست افزود:

مردم نباید تصور کنند که با زدن ماسک احتمال ابتلا به این بیماری کاملاً از بین می‌رود و برای کنترل و پیشگیری از کرونا باید همه توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. مردم نباید تصور کنند که با زدن ماسک احتمال ابتلا به کرونا کاملاً از بین می‌رود.

سوری گفت: در اپیدمی‌های حاد پیش‌رونده مثل کووید 19 که روند اپیدمیولوژی آن ثابت نیست و طی زمان بسیار تغییر پذیر است، ضروری است سیاست‌ها و رویکردهای پیشگیرانه، محافظتی و درمانی در دوره‌های زمانی کوتاه و متناوب به روز رسانی شوند تا احتمال موفقیت برای خاموشی اپیدمی افزایش یافته و ادامه روند کاهش آن تسریع شود، در غیر این صورت این موفقیت‌ها مقطعی و گذرا خواهد بود.


کجا ماسک بزنیم
در همین حال، مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط‌های پر‌رفت‌و‌آمد و ادارات دولتی‌، گفت: زدن ماسک به خصوص در مراکز پرازدحام و مکان‌های سر بسته، مهم‌تر از پوشیدن دستکش است.وی با عنوان این مطلب که کرونا بیماری تنفسی است که بیشتر از طریق تنفس هنگام صحبت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، ادامه داد:

در مکان‌های خلوت نیازی به استفاده از ماسک نیست. زدن ماسک به خصوص در مراکز پرازدحام و مکان‌های سر بسته، مهم‌تر از پوشیدن دستکش است. شرایط حال حاضر بیمارستان‌ها در اغلب استان‌های کشور، مثل روزهای اولی است که کرونا وارد ایران شده بود. وضعیت به قدری بحرانی و خطرناک شد که ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم گرفت محدودیت‌هایی را ایجاد کند تا بتواند از حجم ترددها بکاهد.

به همین منظور، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. ساعات کار ادارات کاهش یافت، مراکز تفریحی و گردشگری، تعطیل شدند و در نهایت، ماندگاری مردم در خانه‌ها بیشتر شد تا اینکه شاهد فروکش توفان کرونا در کشور بودیم. این وضعیت خیلی خوب بود تا اینکه با برداشته شدن محدودیت‌ها و افزایش ترددها، به یکباره آمار کرونا دوباره صعودی شد. بر اساس آنچه اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام می‌کنند، وضعیت اشغال تخت‌های کرونایی تکمیل شده و لاجرم از سایر بخش‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود.


ضرورت بازگشت به محدودیت‌ها
ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، بر ضرورت بازگشت به محدودیت‌های کرونایی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش آمار بیماران کرونا، برگشت به محدودیت‌ها ضروری است. وی، خواستار تشدید کنترل‌ها و تعطیلی مراکز شلوغ و پر رفت و آمد شد و افزود: البته مشکلی که دولت با آن مواجه است، شرایط خانوارهایی است که در دوران کرونا و به دنبال محدودیت‌هایی که ایجاد شد، هیچ درآمدی برای امرار معاش نداشتند.

خسرونیا ادامه داد: در حدود 20 نفر از مردم کشور با چنین مشکلاتی در روزهای کرونایی مواجه بودند و مخارج آنها صفر شده بود. این افراد هیچ سرمایه‌ای برای امرار معاش ندارند و ایجاد محدودیت‌ها، برای آنها دردساز می‌شود.

لذا، دولت به فکر این افراد باشد که با ایجاد محدودیت‌ها، خانه نشین می‌شوند و درآمدی ندارند. وی افزود: متأسفانه وضعیت کرونا روز به روز بدتر می‌شود و معتقدم چاره‌ای نداریم جز اینکه به محدودیت‌ها باز گردیم. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که بیمارستان‌ها تقریباً از حضور بیماران کرونایی پر شده‌اند، گفت: اغلب شاهد مراجعات خانوادگی افراد مبتلا به کرونا هستیم، اما خوشبختانه اکثریت آنها نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

خسرونیا با اشاره به تشخیص بالینی کرونا، افزود: آنچه را بنده در مواجهه با بیمارانم می‌بینم، افرادی است که با علائم گوارشی مثل اسهال و دل درد به مطب مراجعه می‌کنند و در بیمارستان‌ها نیز، بیماران کرونایی با علائم سکته قلبی و مغزی را می‌بینیم. در همین حال، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، بر این عقیده است که در گفت‌وگوی مسئولان با مردم، باید با حالت بیم و امید یا خوف و رجا همراه باشد و گفت‌وگوها نباید ترساننده باشد و از طرفی نباید باعث ساده‌انگاری و بی‌خیالی مردم شود.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا، بازگشایی‌ها را در افزایش موارد مرگ و میر بیماران کرونا تأثیر گذار دانست و گفت: در شرایط کنونی، تنها راهکار مقابله با موج جدید بیماری، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه واقعی بیماران کرونایی است. آمار کرونا در روزهای اخیر نشان می‌دهد که روند ابتلا به این بیماری سیر صعودی دارد و هر روز بر تعداد مبتلایان و فوتی‌های جدید افزوده می‌شود.

این در حالی است که در روزهای ابتدایی بیماری در کشور، آمار 200 فوتی در یک شبانه‌روز را نداشتیم، اما در بازگشت مجدد بیماری، این رکورد شکسته شد و سه‌شنبه 17 تیر 99، به عدد 200 فوتی در شبانه‌روز رسیدیم که زنگ خطر جدی برای کشور تلقی می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد مردم از روزهای ترس و هراس کرونایی در اسفند 98 فاصله گرفته و برخی از هموطنان نیز، این بیماری را تمام شده فرض می‌کنند.

در حالی که نه تنها کرونا به پایان نرسیده است، بلکه دور شدن از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، وضعیت این بیماری را تشدید ساخته است.آمارهای وزارت بهداشت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، 17 و 18 تیر 99، حکایت از فوت 353 بیمار کرونایی در مدت 48 ساعت گذشته داشته است.

بر همین اساس، آمار 200 فوتی روز سه شنبه گذشته در کشور، رکورد مرگ و میر کرونایی را به دنبال داشته است که می‌تواند زنگ خطری برای دوری جستن از کارها و رفتارهایی شود که می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا شود. بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون 248 هزار و 379 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 209 هزار و 463 نفر بهبود یافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha