سلامت نیوز : دبیر علمی همایش كنترل عفونت و مقاومت به داروهای ضد میكروبی گفت: باید در تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیك هوشیارتر برخورد كنیم چرا كه مصرف بی‌رویه آن مانند سم برای بیماران خطرناك است.

به گزارش فارس  دومین همایش كنترل عفونت و مقاومت به داروهای ضد میكروبی امروز در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد.

شیرین افهمی دبیر علمی این همایش با اشاره به لزوم مهم دانستن كنترل مصرف آنتی‌‌بیوتیك‌ها، اظهار داشت: استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیك‌ها تنها مشكل كشورهای در حال توسعه نیست بلكه كشورهای توسعه یافته نیز با این مشكل روبه‌رو هستند؛ این مسئله در دنیا به صورت معضلی بهداشتی در آمده است.

وی با بیان اینكه در بیمارستان‌های آمریكا 60 درصد بیماران یك دوز از آنتی‌بیوتیك را دریافت می‌كنند، افزود: این در حالی است كه در 50 درصد از این افراد، دریافت آنتی‌بیوتیك نابجاست.

دبیر علمی همایش كنترل عفونت و مقاومت به داروهای ضد میكروبی اضافه كرد: عوارض آنتی‌بیوتیك‌ها نگران كننده است، این عوارض در بیمارستان‌ها نیز دیده می‌شود تا جایی كه همین مسائل منجر به فوت بیماران می‌شود، در بعضی از موارد به دلیل تجویز نابجای آنتی‌بیوتیك طول اقامت بیماران در بیمارستان طولانی می‌شود و همین مسئله برای بیمار هزینه‌ساز می‌شود.

افهمی با اشاره به اینكه در بعضی از افراد تجویز یك دوز از آنتی‌بیوتیك موجب مقاوم شدن میكروب‌ها می‌شود، بیان داشت: مقاومت میكروبی یك تهدید جهانی به شمار می‌رود؛ متأسفانه چرخه تولید دارو هم‌سرعت با مقاومت میكروبی حركت نمی‌كند بلكه این مقاومت میكروبی است كه جلوتر حركت می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: باید در تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیك هوشیارتر برخورد كنیم چرا كه مصرف بی‌رویه آن مانند سم برای بیماران خطرناك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha