سلامت نیوز : قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از وجود 200 هزار معتاد به مواد مخدر صنعتی در كشور خبر داد و گفت: 7 هزار معتاد خیابانی و ولگرد در استان‌های تهران و البرز وجود دارد.

به گزارش فارس، طاها طاهری در حاشیه مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر كه صبح امروز در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار شد اظهار داشت: نظارت ها در خصوص فروش داروهایی مانند افدرین انجام می‌شود و البته افدرین خالص از سمت پاكستان به كشور قاچاق می‌شود.

وی افزود: آمار استعمال مواد مخدر صنعتی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و در حال حاضر معتادان این مواد در كشور به حدد 200 هزار نفر می‌رسند. البته روش‌های درمانی جدید نسبت به این مواد جواب داده است و باید به سرعت آنها را از پایلوت خارج كرده عمومی كنیم.

طاهری یادآور شد: به طور طبیعی برآورد می‌شود سرعت بالا رفتن مصرف مواد صنعتی تا حدی بالاست اما چون در جامعه مواد صنعتی را خیلی راحت می‌توان شناخت لذا بهتر می‌توان آن را درمان كرد.

وی اضافه كرد: براساس ماده 16 مبارزه با قانون مواد مخدر كسانی كه متجاهر به اعتیاد، ولگرد و خیابانی باشند به حكم قانون باید به مراكز قانونی اجباری بروند تا در آنجا تحت آموزش‌های بازتوانی، سم‌زدایی، دارو‌درمانی و روان‌درمانی قرار گیرند.

طاهری گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر شهریور پارسال ابلاغ شد اما ظرفیت برای نگهداری معتادان ولگرد وجود نداشت.

وی اضافه كرد: در تهران طی چند روز گذشته با انجام عملیات پاكسازی، 4 هزار نفر دستگیر شدند كه این افراد چهره عمومی را مختل كرده بودند و لذا به كمپ‌های درمانی ارجاع داده شده‌اند.

طاهری یادآور شد: كمپ‌های درمان اجباری در استان‌های اراك، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شیراز، اصفهان، قم، قزوین، البرز و گلستان یا آماده پذیرش هستند یا مراحل آخر ساخت خود را طی می‌كنند.

وی اضافه كرد: وزارت بهداشت باید برای درمان معتادان پای كار بیاید و از این به بعد ستاد مقابله با مواد مخدر جلوی هر نوع كوتاهی را می‌گیرند. به دنبال آن دستگاه‌های تبلیغاتی و فرهنگی نیز باید پای كار بیایند كه اگر كوتاهی كنند به مردم معرفی كنند.

طاهری یادآور شد: ممكن است در اجرای ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر افرادی غیر معتاد ولی ولگرد دستگیر شده كه این افراد در غربالگری معتادان آزاد می‌شوند و سیر دیگری را طی می‌كنند. ممكن است در این اتفاق 10 درصد اشتباه رخ دهد.

وی با بیان اینكه افرادی كه كارت درمان اعتیاد را ندارند و معتاد متجاهر مصرف كننده خیابانی تلقی می‌شوند تحت ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر قرار می‌گیرند.

طاهری گفت: 7 هزار معتاد خیابانی و ولگرد در استان‌های تهران و البرز موجود دارند و تعداد نهایی این معتادان در كل كشور حدود 20 هزار نفر است.

وی افزود: متأسفانه در جمع‌آوری 4 هزار معتاد حدود 150 نفر زنان خیابانی ولگرد بودند به ته خط رسیده بودند.

طاهری گفت: انسداد مرزها در حال انجام است كار سختی است و به سرعت عمل بستگی دارد در حال حاضر در دو نقطه جدی در مرز شرقی باید كار كنیم.

وی افزود: تحریم‌ها تأثیر جدی روی تجهیزات كمك‌كننده در مقابله با اعتیاد داشته است كه حتی یك سگ هم به ما ندادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha