شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 296456

دو مطالعه در فرانسه و آمریکا نشان دادند که ویتامین D نقش مهمی در پیشگیری از افت قدرت مغز با افزایش سن ایفا می کند.شما برای معاینه سالانه خود به مطب پزشک مراجعه می کنید و به وی می گویید آقای دکتر قرصی می خواهم که مرا قوی‌تر، باهوش‌تر، سالم‌تر، مقاوم در برابر بیماری، مقاوم در برابر پیری، لاغرتر و با پوستی نرم و درخشان و استخوان های قوی سازد. آیا چیزی شبیه این وجود دارد؟

ویتامین D و چند راز پنهان

سلامت نیوز:دو مطالعه در فرانسه و آمریکا نشان دادند که ویتامین D نقش مهمی در پیشگیری از افت قدرت مغز با افزایش سن ایفا می کند.شما برای معاینه سالانه خود به مطب پزشک مراجعه می کنید و به وی می گویید آقای دکتر قرصی می خواهم که مرا قوی‌تر، باهوش‌تر، سالم‌تر، مقاوم در برابر بیماری، مقاوم در برابر پیری، لاغرتر و با پوستی نرم و درخشان و استخوان های قوی سازد. آیا چیزی شبیه این وجود دارد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، شاید از پاسخ مثبت پزشک شگفت زده شوید اما ویتامین D می تواند به تحقق این موارد کمک کند.   


به گزارش "ایزی هلث آپشنز"،افراد بسیاری، به ویژه بزرگسالان مسن در سراسر جهان با کمبود ویتامین D مواجه هستند و برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی حاوی ویتامین D طبیعی کمی هستند. جدا از رژیم غذایی و روغن جگر ماهی، منبع طبیعی دیگر برای ویتامین D نور خورشید است. در ادامه با برخی حقایق دیگر درباره این ویتامین که شاید کمتر آنها را شنیده باشید، آشنا می شویم.


ویتامین D قند خون را کنترل و به حفظ سطوح مطلوب انسولین کمک می کند

در تلاش برای کنترل قند خون در کودکانی با اضافه وزن زیاد و در معرض خطر دیابت، پژوهشگران دریافتند که ویتامین D3 می تواند فواید جالب توجه ای در این زمینه ارائه کند و تقریبا به اندازه استفاده از یک داروی تجویزی موثر باشد.


طی مطالعه ای که در دانشگاه میسوری انجام شد، تنها با افزایش مصرف ویتامین D، پژوهشگران شاهد واکنشی قوی و تقریبا به اندازه آنچه در نتیجه مصرف یک داروی تجویزی دیده می شود، بودند. پژوهشگران کاهش سطوح انسولین را شاهد بودند که به معنای کنترل بهتر گلوکز است، بدون این که تغییری در وزن بدن، غذای مصرفی یا فعالیت بدنی سوژه ها ایجاد شده باشد.
افزودن مکمل ویتامین D به رژیم های غذایی ممکن است گزینه ای موثر برای درمان چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط با آن باشد. توجه داشته باشید که احتمال کمبود ویتامین D در افراد چاق بیشتر است.


ویتامین D به تسکین کمردرد کمک می کند

اگر با کمردرد مواجه هستید، در جهان تنها نیستید. کمردرد یک مشکل فراگیر جهانی است. سطوح پایین ویتامین D می تواند یکی از دلایل احساس درد در ناحیه کمر باشد.
به گفته مرکز پژوهشی تغذیه و سلامت سان‌لایت، کمبود ویتامین D می تواند در بسیاری از موارد کمردرد نقش داشته باشد.
افزون بر این، پژوهشی که در دانشگاه مینه‌سوتا انجام شد، نشان داد افراد بسیاری که از کمردرد رنج می برند دارای سطوح بسیار پایین ویتامین D در جریان خون خود هستند.


ویتامین D از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند

مصرف خوراکی های شیرین چسبناک می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. زمانی که تکه های خوراکی های شیرین به دندان ها می چسبند، باکتری ها از آنها تغذیه کرده و موادی آزاد می کنند که می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. اما یک بررسی که درباره سلامت دهان انجام شد، نشان داد که ویتامین D می تواند به میزان قابل توجهی احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش دهد.
پژوهشی که در دانشگاه واشنگتن انجام شد، نشان داد ویتامین D با تقریبا 50 درصد کاهش در بروز پوسیدگی دندان مرتبط بوده است. این یافته ها بار دیگر بر اهمیت ویتامین D برای سلامت دندان ها تاکید دارند. کودکانی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند به طور معمول دارای دندان هایی ضعیف هستند که با تاخیر رشد می کنند و مستعد پوسیدگی هستند.


ویتامینی که به بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه داده می شود

پژوهشگران در کره جنوبی دریافتند که یک ویتامین خاص برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ها در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه پس از جراحی مغز و اعصاب اهمیت دارد. بیمارانی که با کمبود ویتامین D مواجه بودند، بیشتر به عفونت ها مبتلا می شدند.
قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می تواند به تولید ویتامین D در بدن کمک کند اما برخی افراد از این امکان برخوردار نیستند و قطعا زمانی که در بیمارستان بستری هستید چنین امکانی وجود ندارد.
پژوهشگران کره ای به این نکته اشاره داشتند که کمبود ویتامین D در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه مساله مهمی است. آنها دریافتند کمبود این ویتامین با وضعیت ایمنی افراد مرتبط است. اگر به میزان کافی ویتامین D دریافت نکنید، وضعیت ایمنی بدن شما نیز تحت تاثیر این شرایط قرار خواهد گرفت و احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می شود.


ویتامین D به تولید انرژی بیشتری کمک می کند

بیماری کرون، یک بیماری التهابی در دستگاه گوارش، می تواند موجب ضعف عضلانی و خستگی شود، در شرایطی که به طور کلی می تواند انجام فعالیت های روزانه را با اختلال مواجه کند. اما پژوهشگران در کالج تیرینیتی در دوبلین، ایرلند دریافتند که ویتامین D می تواند به بازیابی انرژی و بازگشت زندگی افراد به روال عادی کمک کند.
این مطالعه نشان داد که سه ماه دریافت 2,000 واحد بین المللی ویتامین D در روز می تواند به بازیابی بافت عضلانی و تسکین بسیاری از ناراحتی های ناشی از بیماری کرون کمک کند.
همچنین، افرادی که در این پژوهش ویتامین D دریافت کرده بودند، انرژی ذهنی بیشتر و کیفیت زندگی بالاتر را گزارش کردند.


ویتامین D خطر فیبروئید را کاهش می دهد

فیبروئیدها که به نام لیومیوما رحم نیز شناخته می شوند، تومورهای غیرسرطانی رحم هستند. آنها اغلب موجب درد و خونریزی در زنان یائسه شده و دلیل اصلی هیسترکتومی (برداشتن رحم) در آمریکا محسوب می شوند. اما پژوهشگران دانشگاه جورج واشنگتن دریافتند که زنان می توانند خطر این مشکل دردناک را با مصرف ویتامین D به میزان 32 درصد کاهش دهند.


بدون ویتامین D، مغز شما سریع‌تر پیر می شود

دو مطالعه در فرانسه و آمریکا نشان دادند که ویتامین D نقش مهمی در پیشگیری از افت قدرت مغز با افزایش سن ایفا می کند. خطر بیماری آلزایمر بدون این ماده مغذی افزایش می یابد و توانایی های تفکر شما احتمال بیشتری دارد که افت کنند. پژوهشگران دریافتند که سطوح پایین ویتامین D بین افراد مسن با احتمال بیشتر مواجهه با اختلال شناختی و خطر بیشتر زوال شناختی مرتبط است.


ویتامین D خطر سرطان را کاهش می دهد

زمانی که پژوهشگران در اسکاتلند سطوح ویتامین خون افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را اندازه گیری کردند، دریافتند که یک ویتامین به طور خاص می تواند خطر مرگ ناشی از این بیماری را تا 50 درصد کاهش دهد.
در این مطالعه، خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ برای افرادی که دارای سطوح بالای ویتامین D در بدن خود بودند، نسبت به افراد دیگر 50 درصد کمتر بود.
افرادی که در مرحله دوم سرطان قرار داشتند از بیشترین فواید ویتامین D بهره‌مند شدند. این مطالعه نشان داد 75 درصد افرادی که دارای بیشترین میزان ویتامین D در بدن خود بودند، پس از گذشت پنج سال همچنان زنده هستند. در مقابل، تنها 30 درصد افراد با سطوح پایین این ویتامین در بدن خود این مدت زنده باقی مانده بودند.
نتایج نشان می دهند که ویتامین D با احتمال بیشتر بقا پس از ابتلا به سرطان مرتبط است، اگرچه ماهیت این ارتباط در این مطالعه به طور دقیق روشن نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha