شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 296458

بدون آنتی اکسیدان های کافی برای کنترل و خنثی کردن رادیکال های آزاد، این مولکول های مضر می توانند به سلول های سالم بدن آسیب وارد کنند.زمانی که به دوران میانسالی می رسید، بیماری های مزمن و انحطاطی به بزرگترین تهدید برای سلامت و طول عمر شما تبدیل می شوند. در حقیقت، این بیماری ها با بیش از 70 درصد موارد مرگ در سطح جهان مرتبط هستند. این به معنای آن است که این بیماری ها دلیل مرگ بیشتر مردم جهان محسوب می شوند.

محافظان آنتی اکسیدانی در برابر آلزایمر

سلامت نیوز:بدون آنتی اکسیدان های کافی برای کنترل و خنثی کردن رادیکال های آزاد، این مولکول های مضر می توانند به سلول های سالم بدن آسیب وارد کنند.زمانی که به دوران میانسالی می رسید، بیماری های مزمن و انحطاطی به بزرگترین تهدید برای سلامت و طول عمر شما تبدیل می شوند. در حقیقت، این بیماری ها با بیش از 70 درصد موارد مرگ در سطح جهان مرتبط هستند. این به معنای آن است که این بیماری ها دلیل مرگ بیشتر مردم جهان محسوب می شوند.


به گزارش سلامت  نیوز به نقل از عصر ایران ، بسیاری از این بیماری ها پیوندهای محکمی با استرس اکسیداتیو دارند که این شرایط به واسطه بی تعادلی در سطوح رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن رخ می دهد.


به گزارش "ایزی هلث آپشنز"،بدون آنتی اکسیدان های کافی برای کنترل و خنثی کردن رادیکال های آزاد، این مولکول های مضر می توانند به سلول های سالم بدن آسیب وارد کنند.


به طور ویژه، مغز در برابر استرس اکسیداتیو آسیب پذیر است. فرآیندهای متابولیکی که مغز شما انجام می دهد نیازمند اکسیژن زیاد هستند و این اکسیژن می تواند موجب تولید رادیکال های آزاد شود. اگر آنتی اکسیدان ها به میزان کافی وجود نداشته باشند تا اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند، این عوامل مضر به سلول های مغز آسیب رسانده و موجب بروز بیماری های انحطاط عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر می شوند.


در مورد بیماری آلزایمر، استرس اکسیداتیو می تواند در فعالیت پروتئین های ضروری مانند پپتیدهای آمیلوئید-بتا اختلال ایجاد کند. این می تواند موجب انباشت بیش از حد این پروتئین ها و ایجاد پلاک های آمیلوئید در مغز شود که ویژگی بارز بیماری آلزایمر است.


اگرچه این موارد ترسناک به نظر می رسند اما خبرهای خوب نیز وجود دارند.
شما می توانید از آنتی اکسیدان ها برای محافظت از خود استفاده کنید. در حقیقت، مطالعه ای جدید نشان داده است که چند آنتی اکسیدان قوی ممکن است قادر به محافظت از انسان در برابر بیماری آلزایمر باشند.


رژیم های غذایی و مکمل های حاوی آنتی اکسیدان ها می توانند خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهند.  


مطالعه ای جدید در دانشگاه استرالیای غربی نشان داد که آنتی اکسیدان ها می توانند از بیماری آلزایمر پیشگیری کرده یا حتی آن را معکوس کنند.


پژوهشگران داده های مربوط به طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها را مورد بررسی قرار داده و دریافتند یک رژیم غذایی سرشار از این مواد مغذی به مدیریت سطوح pH در بدن کمک می کند. زمانی که pH از تعادل خارج شود می تواند محرکی برای استرس اکسیداتیو باشد. این به معنای آن است که تنها با مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها شما می توانید خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهید.


همچنین، آنها دریافتند که مصرف کم کربوهیدرات ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آلزایمر ایفا می کند زیرا مقاومت به انسولین و جذب قند خون را بهبود می بخشد. مقاومت به انسولین و قند خون بالا با اختلال در حافظه و بیماری آلزایمر مرتبط با افزایش سن پیوند خورده اند. بر همین اساس است که برخی افراد بیماری آلزایمر را دیابت نوع 3 می نامند.


اما زمانی که موضوع پیشگیری و حتی درمان جدی آلزایمر مطرح می شود، مکمل های آنتی اکسیدان عاملی کلیدی هستند. در حقیقت، پژوهشگران سه آنتی اکسیدان خاص را شناسایی کردند که بیشترین محافظت در برابر بیماری آلزایمر را ارائه می کنند که شامل موارد زیر هستند:


- کاروتنوئید فنولیک پیچیده
- ویتامین C
- ویتامین E
پژوهشگران دریافتند این آنتی اکسیدان ها در دوزهای زیاد و در ترکیب با یکدیگر موثرتر هستند.
بر اساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته، پژوهشگران دریافتند که مصرف ترکیبی از آنتی اکسیدان ها در دوزهای زیاد در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر بوده است. برای افرادی که در پی مدیریت بیماری آلزایمر خود هستند نیز پژوهشگران تغییرات رژیم غذایی و مصرف مکمل های آنتی اکسیدان را توصیه کرده اند.
ترکیبی از آنتی اکسیدان ها در دوزهای شخصی سازی شده و تا حد کافی زیاد و یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و کم کربوهیدرات به نظر می رسد بزرگترین اثر را بر بیماران مبتلا به آلزایمر دارد.


افزایش مصرف آنتی اکسیدان با مکمل ها و رژیم غذایی

اگر به مصرف مکمل های آنتی کسیدان برای پیشگیری یا درمان بیماری آلزایمر علاقه دارید، مراجعه به یک پزشک متخصص توصیه می شود زیرا وی می تواند به مشخص کردن دوز مصرف درست و پشتیبانی از شما در این مسیر کمک کند.
برای کسب بیشترین فایده، ممکن است نیازمند مصرف مکمل ها در دوزهای بالا باشید. یک متخصص پزشکی می تواند به انتخاب دوز درست و مدیریت خطر عوارض جانبی کمک کند. در برخی آزمایش های بالینی، مصرف مکمل های آنتی اکسیدان در دوزهای زیاد (به ویژه ویتامین E) با عوارض جانبی جدی از جمله افزایش خطر سرطان مرتبط بوده است.


اگر قصد ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود را دارید می توانید بلافاصله این کار را انجام دهید. یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و کم کربوهیدرات می تواند خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهد. همچنین، در صورت تشخیص ابتلا به آلزایمر، این می تواند پیش‌آگهی - پیش‌بینی‌ که پزشک با توجه به وضعیت بالینی بیمار و سطح امکانات و پیشرفت‌های دانش پزشکی در آن زمینه برای بیمار خود دارد - شما را بهبود ببخشد.


رژیم هایی غذایی کتو و پالئو از جمله رژیم های غذایی کم کربوهیدرات هستند. اما حتی یک رژیم غذایی با محتوای کربوهیدرات بیشتر، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای نیز نشان داده است که خطر بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. پرهیز از مصرف کربوهیدرات های پالایش شده و مصرف مواد غذایی کامل، از جمله غلات کامل به نظر می رسد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
زمانی که موضوع افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها مطرح می شود، انواع مختلفی از غذاهای سرشار از این مواد مغذی وجود دارند که در ادامه برخی از آنها فهرست شده اند:
- شکلات تلخ
- انگور
- انار
- بلوبری
- سیب زمینی شیرین
- توت فرنگی
- هویج
- کنگر فرنگی
- کدو تنبل
- گردوی آمریکایی
- کدو حلوایی
- گوجی‌بری
- تمشک
- مانگوستین
- کلم کیل
- کلم قرمز
- لوبیا
- چغندر
- اسفناج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha