آمار ابتلای كووید 19 در جهان مرز 12 میلیون نفر را هم رد كرد. تا ظهر دیروز و بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد كل مبتلایان كووید 19 در جهان به 12 میلیون و 15 هزار و 193 نفر افزایش یافت و تعداد فوت‌شدگان این بیماری ویروسی هم به 549 هزار و 247 نفر رسید در حالی كه هشدار روز پنجشنبه سازمان بهداشت جهانی درباره سبك‌تر شدن وزن ویروس و پررنگ شدن خطر سیالیت ویروس در هوا، حالا ترس‌های جدیدی را رقم زده است.

تداوم ورود آزادانه افراد بدون ماسک به مترو و اتوبوس

سلامت نیوز:آمار ابتلای كووید 19 در جهان مرز 12 میلیون نفر را هم رد كرد. تا ظهر دیروز و بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد كل مبتلایان كووید 19 در جهان به 12 میلیون و 15 هزار و 193 نفر افزایش یافت و تعداد فوت‌شدگان این بیماری ویروسی هم به 549 هزار و 247 نفر رسید در حالی كه هشدار روز پنجشنبه سازمان بهداشت جهانی درباره سبك‌تر شدن وزن ویروس و پررنگ شدن خطر سیالیت ویروس در هوا، حالا ترس‌های جدیدی را رقم زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این هشدار جدید كه نشانه تغییر فعالیت و ماهیت ویروس كروناست در گزارش روزنامه نیویورك‌تایمز منتشر شد و گزارش این نشریه با استناد به هشدار سازمان جهانی بهداشت حكایت از آن داشت كه: «قطرات حاوی ویروس كرونا می‌تواند در فضاهای سرپوشیده از طریق هوا نیز منتقل شود و كسانی كه مدت طولانی در چنین فضاهایی بدون تهویه كافی حضور داشته باشند، ممكن است در خطر آلوده شدن به این ویروس قرار گیرند.

اكنون سازمان جهانی بهداشت بر این باور است كه ممكن است، علت شیوع كووید ۱۹ در برخی اماكن مثل رستوران‌ها یا عبادت‌گاه‌ها كه افراد در آن صحبت می‌كنند یا آواز می‌خوانند همین امكان انتقال آن از طریق ذرات هواپخش باشد. با این وجود، این سازمان همچنان ذرات و قطرات درشتی را كه از طریق سرفه یا عطسه پراكنده شده و از راه تنفس وارد بدن می‌شود و تماس با افراد آلوده را به عنوان عامل عمده انتقال ویروس كرونا می‌داند.»

تا قبل از این هشدار تمام نگرانی‌ها، محدود به انتقال كووید 19 از طریق قطرات تنفسی منتشر شده از عطسه و سرفه مبتلایان در فاصله یك یا دو متری بود و گفته می‌شد كه رعایت اولین توصیه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسك در اماكن عمومی و شست‌و‌شوی مكرر دست‌ها با آب و صابون نقش بسیار موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی دارد.

حالا با این هشدار جدید در واقع هیچ نقطه‌ای از زمین؛ حتی محیط خانه هم از نفوذ و پراكنش این ویروس در امان نیست و حتی می‌توان این فرضیه نگران‌كننده را جدی تلقی كرد كه خانه‌نشینی هم به مصونیت از ابتلا به كووید 19 كمك نمی‌كند مگر آنكه استفاده از ماسك به یك اجبار شبانه‌روزی تبدیل شود. 


در جهان چه خبر است؟

شیوع بیماری، هیچ یك از كشورها را در امان نگذاشته است. آمار منتشر شده در سایت سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد كه تعداد مبتلایان با سرعتی نگران‌كننده‌تر از ماه قبل رو به افزایش است. تا ظهر دیروز تعداد مبتلایان 2 كشور(امریكا و برزیل) از مرز میلیون نفر، دو كشور(هند و روسیه) از مرز 500 هزار نفر و 6 كشور(پرو، شیلی، انگلیس، مكزیك، ایران و اسپانیا) از مرز 200 هزار نفر رد شده در حالی كه این تعداد ابتلا، آمار موارد شناسایی شده مبتلایان در هر كشور است اما تعداد واقعی بیماران در هر كشور قطعا بسیار بیش از این خواهد بود چراكه بنا به اعلام كارشناسان سازمان بهداشت جهانی، تعداد زیادی از افراد، ناقلان بدون علامت هستند و تعداد بسیار زیادی هم علائم بسیار خفیفی دارند كه حتی درباره ابتلای خود دچار تردید نمی‌شوند.

این موضوع از اولین روزهای شیوع ویروس كرونا در ایران هم مورد هشدار برخی كارشناسان غیردولتی بود و در ایامی كه گفته می‌شد، نرخ مرگ این بیماری 2 الی 3 درصد است این كارشناسان پیش‌بینی می‌كردند كه این ضریب برای ایران حدود 4 باشد و به استناد همان ضریب تخمین می‌زدند كه 40 برابر تعداد كل متوفیان، مبتلای كووید 19 در كشور داریم كه هنوز به ‌طور كامل شناسایی نشده‌اند و حالا با آمار ابتلای 252 هزار و 720 نفری و آمار فوت 12 هزار و 447 نفری در ایران به استناد همین ضریب اولیه، می‌توان تخمین زد كه تعداد مبتلایان نزدیك به 500 هزار نفر باشد.  

 كل جهان: 12 میلیون و 15 هزار و 193 مبتلا، 549 هزار و 247 مرگ  

 امریكا: 3 میلیون و 38 هزار و 325 مبتلا، 131 هزار و 884 مرگ  

 برزیل: یك میلیون و 713 هزار و 160 مبتلا، 67 هزار و 964 مرگ  

 هند: 767 هزار و 296 مبتلا، 21 هزار و 129 مرگ 

 روسیه: 707 هزار و 301 مبتلا، 10 هزار و 843 مرگ  

 پرو: 312 هزار و 911 مبتلا، 11 هزار و 133 مرگ  

 شیلی: 306 هزار و 216 مبتلا، 6 هزار و 682 مرگ    

انگلیس: 286 هزار و 983 مبتلا، 44 هزار و 517 مرگ  

 مكزیك: 275 هزار و 3 مبتلا، 32 هزار و 796 مرگ  

 ایران: 252 هزار و 720 مبتلا، 12 هزار و 447 مرگ  

 اسپانیا: 252 هزار و 513 مبتلا، 28 هزار و 396 مرگ در ایران چه خبر است؟ بنا به اعلام ظهر دیروز سخنگوی وزارت بهداشت به دنبال شناسایی 2 هزار و 262 بیمار جدید، تعداد كل مبتلایان كووید 19 در كشور به ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر رسید و با فوت ۱۴۲ بیمار كووید ۱۹ تعداد متوفیان این بیماری ویروسی در كشور به ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر افزایش یافت. 

به گفته سیماسادات لاری، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، كرمانشاه، كردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و شرایط استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، كرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل به وضعیت هشدار رسیده است. 

در حالی كه حالا تمام مسوولان كشوری برای اجرایی شدن الزام استفاده از ماسك به عنوان مهم‌ترین راهكار پیشگیرانه از ابتلا به كووید 19 متفق شده‌اند و از 15 تیر ماه هم استفاده از ماسك در تمام دوایر دولتی و خصوصی و اماكن عمومی مناطق قرمز با دستور ستاد ملی مقابله با كرونا اجباری شده و در این مناطق برخی محدودیت‌ها برای صنوف غیرضروری هم دوباره به اجرا درآمده، ظرف روزهای گذشته شواهد متعددی از نادیده گرفته شدن این الزام و تردد آزادانه و بدون ممنوعیت بسیاری از شهروندان در تمام مناطق قرمز مشاهده می‌شد. 

شهروندان تهران البته سردمدار این بی‌توجهی‌ها هستند. با وجود آنكه حالا تعداد افرادی كه در كوچه و خیابان و وسایل حمل و نقل عمومی، ماسك بر صورت دارند، افزایش یافته اما تصویر نگران‌كننده ورود آزادانه افراد بدون ماسك به مترو و اتوبوس‌های درون شهری همچنان قابل مشاهده است. 

روز چهارشنبه در پایانه اتوبوس‌های تندروی میدان انقلاب شاهد ورود آزادانه مسافران بدون ماسك بود علاوه بر آنكه مامور كنترل ایستگاه هم ماسكی بر صورت نداشت و در پاسخ به اعتراض  بهانه برداشتن ماسك برای نوشیدن آب را مطرح كرد. نقض و ضعف جدی در نظارت‌ها همچنان باقی است و به نظر می‌رسد تا زمان وجود این اشكال نگران‌كننده، كرونا با مردم ایران خواهد ماند. 
 
در حالی كه حالا تمام مسوولان كشوری برای اجرایی شدن الزام استفاده از ماسك به عنوان مهم‌ترین راهكار پیشگیرانه از ابتلا به كووید 19 متفق شده‌اند و از 15 تیر ماه هم استفاده از ماسك در تمام دوایر دولتی و خصوصی و اماكن عمومی مناطق قرمز با دستور ستاد ملی مقابله با كرونا اجباری شده و در این مناطق برخی محدودیت‌ها برای صنوف غیرضروری هم دوباره به اجرا درآمده، ظرف روزهای گذشته شواهد متعددی از نادیده گرفته شدن این الزام و تردد آزادانه و بدون ممنوعیت بسیاری از شهروندان در تمام مناطق قرمز مشاهده می‌شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha