شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 296469

کرونا که از اوایل خردادماه و با کاهش تلفات این ویروس منحوس از سوی مردم عادی شده بود، در یک هفته گذشته یکبار دیگر به جان مردم ایران افتاده است و در حال رکورد زدن است. روز پنج‌شنبه گذشته آماری ترسناک اعلام شد که امیدواریم دیگر تکرار نشود.

بازگشت هراس از ویروس منحوس به جامعه

سلامت نیوز:کرونا که از اوایل خردادماه و با کاهش تلفات این ویروس منحوس از سوی مردم عادی شده بود، در یک هفته گذشته یکبار دیگر به جان مردم ایران افتاده است و در حال رکورد زدن است. روز پنج‌شنبه گذشته آماری ترسناک اعلام شد که امیدواریم دیگر تکرار نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،تعداد 221‌جان باخته کرونایی که بیشترین تعداد فوتی‌های کرونا در پنج‌ماه گذشته در کشور است حالا یک‌بار دیگر هراس از این بیماری را در دل میلیون‌ها ایرانی انداخته است. این در حالی است که تعداد فوتی‌های این بیماری در کشور از 12‌هزار نفر گذشته و در سرتاسر جهان نیز تاکنون بیش از 12‌میلیون انسان مبتلا شده‌اند.

ترس از بیماری کووید19 که در اسفندماه‌98 و فروردین‌99 به اوج رسیده و موجب شده بود تا مردم با دقت کامل تمام پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، در دو ماه گذشته از سوی مردم فراموش شد و بسیاری زندگی عادی را از سر گرفتند که همین امر دوباره موجب بالا رفتن تعداد مبتلایان جدید و افزایش تعداد جان‌باختگان این بیماری شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ظهر روز گذشته به روال تمام روزهای قبل از آن آمار مربوط به بیماری کرونا در کشور را اعلام کرد. خانم سیماسادات لاری با بیان اینکه در فاصله ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روزجمعه 2262‌بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شده است، از بستری شدن 1455‌نفر از این بیماران خبر داد. با این اتفاق تعداد کلی بیماران کرونا در کشور به 252‌هزار و 720‌نفر رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴‌ساعت گذشته، ۱۴۲‌بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲هزار و ۴۴۷‌نفر رسید. البته این مقام مسوول در وزارت بهداشت و درمان به آمار بهبودیافتگان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تا‌کنون ۲۱۵‌هزار و ۱۵‌نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. اما در سوی دیگر این موضوع بیماران با وضعیت شدید و بدحال هستند که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تعداد آن‌ها به ۳۳۱۹‌نفر رسیده است.


همچنان سفر نکنید

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه ارائه آمار مربوط به مبتلایان به کرونا توصیه‌هایی نیز به مردم داشت. خانم لاری یک‌بار دیگر از مردم خواست تا از سفر و ترددهای غیرضروری به‌ویژه به استان‌های خراسان‌رضوی و مازندران خودداری کنند. این مقام مسوول در وزارت بهداشت در حالی موضوع پرهیز از سفر را مورد تاکید قرار داده است که روزهای جمعه هر هفته پلیس مسیر جاده‌های منتهی از مازندران به سمت تهران و کرج را یکطرفه می‌کند که همین عامل به‌عنوان یک انگیزه سفر از بابت خلوت بودن مسیر و روان بودن ترافیک از سوی مردم برداشت می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره استان‌های مختلف کشور که در وضعیت‌های قرمز و هشدار شیوع کرونا قرار دارند، گفت: همانند روزهای گذشته استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های‌غربی و شرقی و خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارند. وی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت فاصل‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و همچنین استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل، افزود:

استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان‌و‌بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.مسوولان در حال مردم را به پرهیز از سفر توصیه می‌کنند که مشاهدات عینی خبرنگار «صبح‌نو» از برخی مراکز درمانی حکایت از آن دارد که مبتلایانی که در روزهای گذشته در مراسم‌های عروسی و عزا و مهمانی‌های دورهمی حضور داشته‌اند نیز افزایش یافته است.


وضعیت دشوار کنترل در پایتخت

تهران با 10‌میلیون نفر جمعیت ساکن در شب و حدود 13‌میلیون جمعیت شناور در روز که این تعداد نیز از شهرهای اقماری چون کرج، پرند، پردیس و غیره به تهران می‌آیند می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین و بحرانی‌ترین کانون‌های شیوع بیماری کرونا در کشور تبدیل شود. این در حالی است که بسیاری از جمعیت ساکن در تهران با توجه به وابستگی به شهرهای مختلف کشور معمولاً سفرهای چند‌روزه به شهرهای مبدأ خود نیز دارند که همین امر می‌تواند منجر به پراکندگی ویروس شود.

با توجه به موارد دیگر درباره شیوع این بیماری نیز به نظر می‌رسد کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر و ممانعت از انجام سفرهای تفریحی بتواند تا حد زیادی مانع انتقال و جابه‌جایی ویروس کرونا شود.البته مسوولان استان تهران همچنان در حال بررسی وضعیت شیوع و ابتلا هستند. در همین ارتباط آقای انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران گفته است:

اگر وضعیت تهران به بحران برسد، کنترل آن بسیار دشوار می‌شود. وی در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با ویروس کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، نظارتی، نیروهای مسلح و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران برگزار شد، با اشاره به روند صعودی مبتلایان به کرونا خاطرنشان کرد: تا زمانی که داروی مؤثر و واکسن پیشگیری از کرونا در دسترس عموم قرار نگیرد، باید ملاحظات بهداشتی در بالاترین سطح اعمال و عوامل انتقال ویروس به پایین‌ترین سطح برسد.

استفاده از تخصص‌های بین رشته‌ای، مدل‌سازی و شبیه‌سازی یکی دیگر از مواردی بود که استاندار تهران برای پیشگیری از اپیدمی‌ها خواستار شد و گفت: رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک می‌تواند به میزان قابل توجهی از کرونا پیشگیری کند. استاندار تهران استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تجمعات را بیشترین عامل شیوع کرونا ذکر کرد.

کاهش ظرفیت استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، لغو طرح ترافیک، تقلیل ساعت کاری یا استفاده از ۵۰درصد نیروی انسانی ادارات، استفاده از ظرفیت‌های دورکاری و اجرایی شدن غربالگری توسط دستگاه‌های مختلف مواردی هستند که برای کنترل شیوع بیماری مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha