مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به اینکه سالانه در کشور ما نیم میلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود، گفت: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه کاهش مصرف پلاستیک در کشور تدوین و به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است.

مصرف سالانه نیم میلیون تن کیسه پلاستیکی در کشور

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به اینکه سالانه در کشور ما نیم میلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود، گفت: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه کاهش مصرف پلاستیک در کشور تدوین و به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ژیلا آقایی به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک اظهار کرد: طی قرن گذشته پلاستیک به دلیل سهل‌الوصول بودن وارد زندگی مردم شده است و در ابتدا هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این محصول بتواند تبدیل به معضلی برای محیط زیست و زمین شود.


تولید روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور

وی با اشاره به اینکه امروز (۱۱ جولای) به دلیل جلب توجه مردم جهان به آسیب‌های زیست‌محیطی مصرف پلاستیک روز جهانی «بدون پلاستیک» نامگذاری شده است، تصریح کرد: در کشور ما روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود که از این میزان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پسماند خشک قابل بازیافت است که تنها ۹ درصد آن وارد چرخه بازیافت می‌شود.


کشور ما جزو ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در جهان

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در جهان است، گفت: هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود.


آقایی ادامه داد: در کشور ما همچنین سالانه نیم میلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود که اگر این میزان مصرف را مدیریت نکنیم یک فاجعه محیط زیستی را در پیش خواهیم داشت.وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما قوانین بازدارنده‌ای برای کاهش و منع مصرف پلاستیک و از سوی دیگر سیاست‌های تشویقی وجود ندارد، گفت: این موضوع سبب شده است که نتوانیم در حوزه کاهش مصرف بی‌رویه پلاستیک اقدام شاخصی انجام دهیم.


تدوین پیش‌نویس لایحه کاهش مصرف پلاستیک در کشور

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: سال گذشته هیات وزیران بر اساس ماده ۴ قانون مدیریت پسماند به سازمان محیط زیست ابلاغ کرد که با همکاری وزارت صنعت لایحه‌ای را برای حمایت از واحدهای بازیافت و کاهش مصرف پلاستیک تدوین کند. در حال حاضر پیش‌نویس این لایحه آماده و به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است. امیدواریم با تصویب و ابلاغ این لایحه اقداماتی (هر چند دیر) برای کاهش مصرف پلاستیک و اعمال قوانین بازدارنده داشته باشیم.


آقایی با بیان اینکه ایجاد برخی قوانین مانند عدم توزیع رایگان پلاستیک و قیمت‌گذاری روی آن می‌تواند در کشور ما بر کاهش مصرف پلاستیک موثر واقع شود، اظهارکرد: البته در کنار این‌ها نباید از موضوع آگاهی‌رسانی به شهروندان درخصوص مضرات پلاستیک برای محیط زیست و سلامت غافل شویم.


وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با اعلام ممنوعیت استفاده از بطری‌های آب معدنی در زیر مجموعه‌های خود این موضوع را به صورت یک پیشنهاد برای تمام دستگاه‌های دولتی به هیات دولت فرستاد، گفت: متاسفانه در این زمینه مقاومت‌هایی وجود دارد و تا زمانی‌که نتوانیم جایگزین‌های مناسبی را اعلام کنیم کار کمی سخت خواهد بود.


مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در پایان یک گفت و گوی اینترنتی گفت: درحال حاضر کمیته کاهش مصرف پلاستیک در سازمان محیط زیست شکل گرفته است و نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان اماکنی که در آن‌ها مصرف پلاستیک بسیار بالا است در این کمیته دعوت به همکاری شده‌اند. امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و آگاه‌سازی مردم، کاهش مصرف پلاستیک در کشور را شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha