شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 296474

یکی از شایع ترین انواع لکه های پوستی ملاسما است .هر چند گاهاً لک حاملگی هم نامیده می شود اما الزاماً تنها در دوران حاملگی ایجاد نمی شود و در آقایان نیز با شیوع کمتری دیده می شود.

«ملاسما» را چطور درمان کنیم؟

سلامت نیوز:یکی از شایع ترین انواع لکه های پوستی ملاسما است .هر چند گاهاً لک حاملگی هم نامیده می شود اما الزاماً تنها در دوران حاملگی ایجاد نمی شود و در آقایان نیز با شیوع کمتری دیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،لکه های صورت در اکثر موارد خطری برای سلامتی افراد ندارند ولی به لحاظ ظاهری، فرد را آزرده سازد . لک صورت به دلایل مختلف به وجود می آید. پس اگر به دنبال رفع آن هستید نخست باید دلیل اصلی آنرا پیدا کنید. بعد از پیدا کردن علت می توانید تصمیم بگیرید از چه روشی برای درمان استفاده کنید زیرا درمان لک صورت یکی از مهمترین گام های زیبایی صورت است.

با توجه به اهمیت  در این باره با دکتروحید حمیدی ، متخصص پوست و مو گفت و گو کرده است .وی در اینباره می گوید : "ملاسما" به لکه های قهوه ای برروی صورت افراد بالغ گفته می شود که اکثرا در دوطرف صورت ایجاد شده وبیشترین مکان های درگیرگونه ها، پل بینی، پیشانی لب فوقانی می باشد.دکتر وحیدی خاطرنشان کرد : بیماری ملاسما بیشتر درخانم ها مشاهده می شود.فقط ده درصد افراد با نژاد پوست تیره ،هندی ها و مردم خاورمیانه وآفریقای شمالی تمایل بیشتری به ابتلا ملاسما نسبت به سایرین دارند.این متخصص پوست و مو بیان کرد :علت اصلی بروز بیماری ملاسما ناشناخته است.

افراد با سابقه فامیلی ملاسما غالبا بیشتردچار ملاسما می شوند.تغییرات هورمونی نیز ملاسما را تشدید می کند که این حالت اغلب طی حاملگی دیده می شود و به نام "کلواسما"یا "نشان حاملگی "معروف است ، ملاسما ممکن است پس ازحاملگی برطرف شود و یا برای سال ها یا تا آخر عمرباقی بماند.وی با بیان این نکته که " قرص های پیشگیری از بارداری نیز می تواند باعث ملاسما شود" ، ادامه داد :

اشعه خورشید فرد را مستعد ابتلا به ملاسما می کند. اشعه ماوراء بنفش خورشید و حتی نور شدید لامپ می تواند سلول های تولیدکننده رنگدانه با ملانوسیت درپوست را تحریک کند.دکتر وحیدی عنوان کرد : افراد با پوست تیره تر "ملانوسیت های" فعال تری نسبت به افراد با پوست روشن دارند ملانوسیت ها مقادیر زیادی رنگدانه تولید می کنند ولی این فرآورده های رنگی فقط دراثرتحریک با نورخورشیدیا افزایش سطوح هورمونی فعال می شوند.این متخصص پوست و مو اظهار کرد : بیماری ملاسما با هیچ بیماری داخلی با اختلال عملکردبدن مرتبط نیست و بیشترین علت عود مجدد این بیماری قرارگیری در معرض نوراست.

هرگونه تحریک پوست نیز ممکن است باعث افزایش رنگدانه درپوست افرادتیره شودکه باعث بدترشدن ملاسما می شود.وی در پاسخ به این پرسش که " ملاسما چگونه تشخیص داده می شود "، گفت : به دلیل اینکه ملاسما ظاهرمشخصی برروی صورت دارد،بیماران به راحتی با معاینه پوست تشخیص داده می شوند وگاهی بیوپسی پوست برای افتراق ملاسما ازسایربیماری های پوستی لازم است.

دکتر وحیدی ابراز داشت : با وجودی که تاکنون درمان قطعی برای بیماری ملاسما یافت نشده است ولی درمان های متعددی پیشنهاد شده است تا از پیشرفت آن بیماری جلوگیری کند یا میزان آن را کاهش دهد.این متخصص پوست و مو ابراز داشت : ضدآفتاب ها درمان اصلی بیماری ملاسما هستند.

آنها علیه اشعه" UVA"و"UVB "خورشید پوست فرد را محافظت می کند. ضدآفتاب باید" spf " 30 یا بالاتر داشته باشد و علاوه برآن ضدآفتاب های فیزیکی مثل لوسیون یا کرم اسید دوزنگ و تینانیوم دی اکسید نیز می تواند برای مقابله با اشعه ماوراء بنفش ونورمرئی استفاده شود. ضدآفتاب ها باید روزانه استفاده شودحتی اگرهوا آفتابی نباشد ودرون یا بیرون ازمنزل باشید زیرا مقدارواضحی اشعه ماوراءبنفش حین پیاده روی،رانندگی ونشستن کنارپنجره به فرد می رسد. در صورت ابتلا به بیماری ملاسما هرگونه پاک کننده های صورت ،کرم ها یا آرایش که باعث تحریک پوست می شود، باید قطع شود زیرا باعث بدتر شدن بیماری می شود.

وی بیان کرد : درصورتی که ملاسما دراثر مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ایجاد شده باشد ممکن است پس ازقطع مصرف آنها ، بهبود پیدا کند. ملاسما می تواند باکرم های بی رنگ کننده درطی مصرف داروهای پیشگیری ازبارداری، درمان شود.دکتر وحیدی با بیان این نکته که " برای جلوگیری از بروز عوارض ملاسما و ایجاد حداکثرنتیجه باید تحت نظر مستقیم پزشک درمان راشروع کرد"، مطرح کرد : انواع گوناگونی ازکرم هایبی رنگ کننده دردرمان ملاسما دردسترس هستند. این کرم ها پوست را با تخریب ملانوسیت ها "بی رنگ" نمی کند بلکه باعث کاهش فعالیترنگدانه سازی آنها می شود.

کرم های بدون نسخه با غلظت کم هیدروکینون معمول ترین کرم های بی رنگ کننده هستند و اکثرا برای اشکال خفیف ملاسما با مصرف دو باردر روز استفاده می شود.پزشک ممکن است برای درمان این بیماری کرم های با هیدرکینون بالاترتجویزکند که معمولا سه ماه برای اثردرمانی روی ملاسما زمان لازم است.کرم های شامل ترتینوئین ، استروئیدوگلیکولیک ، اسیددرترکیب با هیدروکینون نیز وجود دارندکه باعث افزایش اثربخشیبی رنگ کنندگی آن می شود .این متخصص پوست و مو با بیان این نکته که " ملاسما یک عارضه پوستی شایع بخصوص دردختران وخانم های جوان می باشد"، ادامه داد :

این عارضه به صورت لکه های قهوه ای تا خاکستری تیره بر روی گونه ها ، پیشانی وچانه دیده می شود. شایع ترین سنین بروزآن ۲۰تا۳۰سالگی است.وی ابراز داشت : مصرف دارو به ویژه داروهای هورمونی و داروهای دیگر ازجمله داروهای اعصاب در بروز بیماری ملاسما نقش دارند.دکتر وحیدی بیان کرد: با پیشگیری از تابش اشعه خورشید به طورمستقیم بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادی می توان جلوگیری کرد. مصرف کرم های ضدآفتاب هر دو ساعت وهمچنین اجتناب از تابش نور خورشید به طور مستقیم برروی صورت افراد مستعد از ایجاد لک می توان پیشگیری نمود .

این متخصص ادامه داد : افراد با رنگ چشم روشن وموهای روشن مقداررنگدانه پوستی کمتری نسبت به پوست های تیره دارند و به همین دلیل نورآفتاب بیشتردرپوست این افراد نفوذ دارد وچون یکی ازاثرات نورآفتاب ایجاد لک ومک می باشد برای پیشگیری و درمان این افراد نیاز مبرم به ضدآفتاب دارند.وی خاطرنشان کرد :

یکی از درمان های لک صورت ،استفاده از پیلینگ می باشد ولی این روش مناسب همه افراد نیست چون افراد با رنگ پوست تیره اصلا مناسب پیلینگ نمی باشند چون یکی ازعوارض پیلینگ خود لک می باشد و شانس ایجاد لک در افراد با پوست تیره خیلی بالا است و درمان دیگر لک صورت لیزر درمانی می باشد. دکتر وحیدی در پایان گفت :

هیچ کدام ازروش های درمانی لک به صورت دائمی نیست و دریک جلسه نیز انجام نمی گیرد و نیاز به تجدید درمان و ادامه درمان دارد زیرا استعداد افراد برای ایجاد لک که با این روش های درمانی برطرف نمی گردد ومصرف ضدآفتاب درافراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان وپیشگیریازلک می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha