عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفت: در مکان‌هایی که فضای بسته باشد و تعداد زیادی افراد حتی با ماسک حضور داشته باشند، باز هم خطر ابتلا به کرونا به شدت وجود دارد.

خطر ابتلا به کرونا در مکان‌های بسته حتی با ماسک هم وجود دارد

سلامت نیوز:عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفت: در مکان‌هایی که فضای بسته باشد و تعداد زیادی افراد حتی با ماسک حضور داشته باشند، باز هم خطر ابتلا به کرونا به شدت وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از «مینو محرز» در عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا درباره ابتلای کودکان به بیماری کرونا گفت: در اوایل در چین گفتند که بچه‌ها مبتلا نمی‌شوند یا اینکه بدون علامت هستند که این درست نیست، بچه‌ها معمولا علائم این بیماری را کمتر نشان می‌دهند، اما در برخی موارد متاسفانه علائم بسیار شدید است و کودکان بدحال بوده و گاها منجر به مرگ آنها نیز می‌شود.


وی ادامه داد: علائم این بیماری در کودکان ممکن است، مانند علائم بزرگسالان مثل دل پیچه و حالت تهوع باشد و یا ممکن است بیماری‌هایی که همراه با تظاهرات جلدی باشد، در کودکان مبتلا به کرونا مشاهده شود. میزان ابتلا در کودکان به اندازه میزان ابتلا در بزرگسالان نیست، اما به هر صورت آنها نیز مبتلا می‌شوند. خیلی از وقت‌ها ابتلای کودکان می‌تواند بدون علامت باشد، اما در برخی موارد هم می‌تواند علائم شدید و کشنده داشته باشد. 


عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا درباره شدت ابتلا به بیماری در روزهای اخیر تصریح کرد: متاسفانه مردم فکر کردند بیماری تمام شده و بیرون آمدند و در جمع‌ها، مهمانی‌ها و عروسی‌ها شرکت کردند و این موضوع خطرناک بوده و باعث شده در حال حاضر تمام خانواده گرفتار این بیماری شوند، یعنی در اوایل بیماری اگر یک نفر از اعضای خانواده درگیر بیماری می‌شد، اما الان شاهد هستیم که خانواده و اعضای یک فامیل درگیر این بیماری می‌شود. بنابراین مردم باید رعایت کرده و از برگزاری این نوع مراسم‌ها خودداری کنند و حتما هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند. 


محرز با تاکید بر اینکه مردم همچنان باید حتی‌الامکان تا جایی که ممکن است فاصله فیزیکی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: یعنی برای کارهای غیرضرور از منزل خارج نشوند، چراکه این بیماری تمام نشده و شرایط بدتر از گذشته است. از سوی دیگر به دلیل اینکه تست ها بیشتر شده است، افراد بیمار بیشتر شناسایی می شوند بنابراین مردم باید رعایت کنند.


وی ادامه داد: مردم باید از رفتن به مکان‌های شلوغ و فضاهای بسته مانند رستوران، سینما و پاساژ پرهیز کنند و نباید در مکان‌های شلوغ حضور داشته باشند. اصولا در مکان‌هایی که فضای بسته باشد و تعداد زیادی افراد حتی با ماسک حضور داشته باشند باز هم خطر ابتلا به شدت وجود دارد.


وی در واکنش به اخباری مبنی بر فوت افراد مبتلا به بیماری با علائم خفیف گفت: این بیماری می تواند در ابتدا خفیف باشد، اما به یکباره شدت پیدا کند و به یک باره یک عضو حساس از بدن را درگیر کند. گاهی اوقات هم می‌بینیم فردی حالش بهتر شده و از بیمارستان مرخص شده اما به یکباره علائم شدید در او نمایان شده است بنابراین تا بهبودی کامل نمی توانیم بگوییم خطر برطرف شده است. حتی در موارد معدودی نیز شاهد بودیم که افرادی پس از مرخصی از بیمارستان به یکباره عارضه‌ای در یک عضو حساس پیدا می‌کنند و مجدد مجبور می شوند بستری شوند.

 
عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا در این ویروس تغییراتی ایجاد شده است، یادآور شد: مکانیزم این بیماری ایجاد گرفتاری در عروق بدن است بنابراین همه نقاط بدن را می‌تواند گرفتار کند. در این ویروس تغییرات ایجاد نشده است، بلکه وقتی تعداد افراد بیمار بیشتر می شود، ما بیماری را به اشکال گوناگون‌تر می‌بینیم. در اوایل بیماری وقتی در چین اپیدمی شد تکیه آنها بر مشکلات ریوی بود، اما بعد که به صورت پاندومی دنیا را گرفتار کرد، دیدیم که علائم پوستی، گوارشی و ... در بیماران دیده می‌شود و این به دلیل تغییر ماهیت ویروس نیست، بلکه به دلیل این است که هرچه تعداد افراد مبتلا بیشتر باشد، اشکال مختلف بالینی را در بیماران بیشتر می‌بینیم.  


محرز درباره داروی بیماری کرونا گفت: در حال حاضر هیچ دارویی که بتوانیم بگوییم برای بیماری کووید ۱۹ موثر است، در دنیا نداریم مطالعات اولیه روی یک سری از داروها نشان داده است که می‌توانند موثر باشد، اما به صورت صددرصد نیست و هنوز هیچ دارویی برای درمان این بیماری در دنیا نداریم؛ بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر شدت بیماری نسبت به اسفند و فروردین ماه بیشتر شده است، گفت: در حال حاضر تعداد مبتلایان بیشتر شده است، خیلی از مبتلایان بدون علائم و کم علامت هستند، اما در برخی موارد نیز بیماران با علائم شدید وجود دارند و بیماری در آنها کشنده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که بیماری ضعیف‌تر شده است.


عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: این ویروسی که در حال حاضر باعث بیماری در افراد می‌شود، همان ویروس است اما با توجه به دلایلی که گفتم تعداد بیشتری را نیز مبتلا می کند. در اوایل بیماری مردم رعایت می کردند و از تجمعات پرهیز می‌کردند، اما الان مردم همه بیرون هستند و مشخص است که بیماری بیشتر می‌شود، هر چه تعداد مبتلا نیز بیشتر باشد، انواع عوارض و علائم بالینی شدیدتر و بیشتر دیده می‌شود. هر چه تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر شود، آمار مرگ و میر نیز به همان میزان ممکن است بالا برود، عده‌ای هم ممکن است با دارو و درمان بهبود یابند و عده‌ای هم ممکن است نیاز به هیچ دارویی نداشته باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha