مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر بهداشت كه پرداخت مطالبات بیمارستان‌های علوم پزشكی از سوی بیمه‌ها را بسیار بد، دیرهنگام و كم توصیف كرده بود، به تماس تلفنی خود با معاون توسعه وزیر بهداشت در دی‌ماه سال گذشته اشاره كرد و با بیان اینكه چنین هجمه‌هایی علیه بیمه‌ها از انصاف دور است ، گفت: عدم واریز پول به حساب مراكز درمانی در سال گذشته به درخواست وزارت بهداشت بود.

سلامت نیوز : مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر بهداشت كه پرداخت مطالبات بیمارستان‌های علوم پزشكی از سوی بیمه‌ها را بسیار بد، دیرهنگام و كم توصیف كرده بود، به تماس تلفنی خود با معاون توسعه وزیر بهداشت در دی‌ماه سال گذشته اشاره كرد و با بیان اینكه چنین هجمه‌هایی علیه بیمه‌ها از انصاف دور است ، گفت: عدم واریز پول به حساب مراكز درمانی در سال گذشته به درخواست وزارت بهداشت بود.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله حافظی در نشست خبری كه صبح روز یكشنبه برگزار شد، در این باره توضیح داد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت مكلف است مازاد درآمد خود در پایان سال را به خزانه بازگرداند و تنها حق تصرف در بخشی از این مازاد درآمد را دارد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر بهداشت كه پرداخت مطالبات بیمارستان‌های علوم پزشكی از سوی بیمه‌ها را بسیار بد، دیرهنگام و كم توصیف كرده بود، به تماس تلفنی خود با معاون توسعه وزیر بهداشت در دی‌ماه سال گذشته اشاره كرد و گفت: در این تماس، معاون توسعه وزیر بهداشت درخواست كرد كه فعلا پولی به حساب بیمارستان‌های علوم پزشكی واریز نشود چرا كه سقف مجاز بودجه سال 89 در حساب این بیمارستان‌ها تكمیل شده است و اگر پولی واریز شود باید، به خزانه بازگردانده شود.

وی  ادامه داد: در سال گذشته 300 میلیارد تومان درآمد مازادی كه بر اساس قانون، وزارت بهداشت حق تصرف در آن را داشت، میان دانشگاه‌های علوم پزشكی توزیع شد و براین اساس از تامین اجتماعی درخواست شد كه موقتا پولی به حساب وزارت بهداشت واریز نكنیم، بنابراین چنین هجمه‌هایی علیه بیمه‌ها از انصاف به دور است.

وزارت بهداشت، به جای تخریب بیمه‌ها، ادله كارشناسی خود را برای انتقال بیمه‌ها ارائه دهد

انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت، بازگشت به عقب است

وی با بیان اینكه برخی قصد دارند بیمه‌ها را مجددا به مجموعه وزارت بهداشت بازگردانند، عنوان كرد: اگر ادله كارشناسی در این زمینه وجود دارد، باید آن را به دولت و مجلس ارائه كنند و نباید به دنبال تخریب بیمه‌ها برای دستیابی به هدف خود باشند.

حافظی با اشاره به حضور وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس در هفته گذشته، اظهار كرد: موضوع بازگرداندن بیمه‌ها در حالی از سوی وزیر بهداشت مطرح شد كه ما به شدت با این امر مخالف بوده و آن را بازگشت به عقب می‌دانیم.

وی عنوان كرد: اتهام«جهل نسبت به سلامت» به كسانی كه با كار كارشناسی و علمی تصمیم به جداشدن بیمه‌ها از وزارت بهداشت گرفته‌اند، توهین به تصمیم گیرندگان این امر است.

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی با بیان اینكه در روند تصویب برنامه پنجم توسعه نیز، این موضوع توسط عده‌ای دنبال می‌شد، عنوان كرد: در آن مقطع زمانی با مخالفت شخص رییس‌جمهور این موضوع منتفی شد، اما هم اكنون مجددا شاهد تلاش عده‌ای در این زمینه هستیم.

شدت گرفتن هجمه علیه بیمه‌ها، فرافكنی است

كاهش بدهی معوق بیمارستان‌های علوم پزشكی از 9 به 5/3 ماه

وی با اشاره به شدت گرفتن هجمه‌ علیه بیمه‌ها، این موضوع را فرافكنی دانست و عنوان كرد: اگر كاهش مدت زمان بدهی بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان‌های علوم پزشكی از 9 ماه به 3 ماه و نیم و نیز، افزایش پرداخت مطالبات بیمارستان‌های علوم پزشكی از405 به بیش از 725 میلیارد تومان در سال گذشته، بسیار بد و یا كم است، این قضاوت را بی انصافی می‌دانیم.

حافظی تاكید كرد: كسانی كه قصد بازگرداندن بیمه‌ها به وزارت بهداشت را دارند اظهارات و ادله خود را شفاف و صریح اعلام كنند و به تخریب صندوق‌های بیمه گر ادامه ندهند.

با انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت و یكی شدن خریدار و فروشنده، منافع بیمه‌شدگان قربانی می‌شود

وی با تاكید بر اینكه تامین اجتماعی با انتقال بیمه‌ها به مجموعه وزارت بهداشت به شدت مخالف است، عنوان كرد: اگر این انتقال صورت گیرد فروشنده و خریدار خدمت یكی خواهد شد و در این صورت منافع بیمه شدگان قربانی می‌شود.

حافظی خاطرنشان كرد: ممكن است عده‌ای این مسئله را مطرح كنند كه درحال حاضر تامین اجتماعی در حوزه ارائه خدمات در مراكز ملكی خود خریدار و فروشنده است. این در حالیست كه این صندوق به واسطه تكلیف قانونی خود باید نسبت به ارائه درمان مستقیم برای بیمه‌شدگان اقدام كند.

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی تاكید كرد: در مراكز ملكی تامین اجتماعی موضوع خرید و فروش خدمت مطرح نیست، بلكه این صندوق ارائه دهنده خدمت است.

ارزشیابی بیمارستان‌های علوم پزشكی توسط وزارت بهداشت اشكال جدی دارد و دودش به چشم خدمت گیرندگان می‌رود

به گزارش ایسنا، حافظی با بیان اینكه در حال حاضر ارزشیابی بیمارستان‌های علوم پزشكی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، یادآور شد: چنین رویه‌ای اشكال جدی دارد، چرا كه ممكن است در ارزیابی‌ها تخت درجه 2، به عنوان درجه یك به بیمه‌ها معرفی شود تا پولی بیشتری بابت خدمات هتلینگ این تخت‌ها از بیمه‌ها دریافت شود.

وی با تاكید بر ضرورت ارزشیابی بیمارستان‌های علوم پزشكی توسط نهاد سومی به جز گروه‌های ذی‌نفع، تصریح كرد: دود ارزشیابی غلط بیمارستان‌ها به چشم خدمت گیرندگان و بیمه شدگان می‌رود.

تامین اجتماعی خود را مكلف به رعایت تعرفه‌های درمانی مصوب می‌داند

حافظی در ادامه با بیان اینكه تامین اجتماعی خود را مكلف به رعایت تعرفه‌های درمانی تعیین شده از سوی نهادهای ذی‌ربط می‌داند، تاكید كرد: هرچند افزایش تعرفه‌ها منجر به افزایش بارمالی برای صندوق‌های بیمه گر می‌شود، اما به هر حال خود را مكلف به رعایت آن می‌دانیم.

وی با بیان اینكه روال تعیین تعرفه‌ها درسال جاری موجب نزدیك‌تر شدن به تعرفه‌های واقعی شده است، اظهار كرد: تنها تفاوت تعرفه درمان در بخش دولتی و خصوصی، سود سرمایه و ضریب استهلاك در بخش خصوصی است كه باید به تعرفه دولتی اضافه شود.

تعیین تعرفه بخش خصوصی از سوی سازمان نظام پزشكی، موجب غیرواقعی شدن این تعرفه‌ها شده بود

تبدیل كارگزاری‌های تامین اجتماعی به دفاتر پیشخوان دولت در آینده نزدیك

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی با بیان اینكه در زمان تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی از سوی سازمان نظام پزشكی، موجب غیرواقعی شدن این تعرفه‌ها شده بود تاكید كرد: باید طی یك بازده زمانی و اصلاح تعرفه‌های بخش خصوصی، به تعرفه واقعی در این بخش،دست یابیم.

به گزارش ایسنا، حافظی در ادامه با اشاره به ضرورت واگذاری بخشی از فعالیت‌های تامین اجتماعی به دفاتر پیشخوان دولت براساس مصوبه قانونی در این زمینه، عنوان كرد: تامین اجتماعی برای تبدیل دفاتر كارگزاری خود در سراسر كشور به دفاتر پیشخوان دولت كمیته‌ای را تشكیل داده تا شاخص‌های لازم برای این منظور را تعیین و به كارگزاری‌ها ابلاغ كنند.

وی با اشاره به وجود 138 دفتر كارگزاری در مجموعه تامین اجتماعی، اظهار كرد: علاوه بر تبدیل این دفاتر به پیشخوان دولت، باید از دیگر دفاتر پیشخوان موجود دركشور نیز به منظور ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی استفاده كنیم.

كسری بودجه 378 میلیارد تومانی تامین اجتماعی، ناشی از پرداخت مقرری بیمه بیكاری

با تاسیس یك صندوق بیمه بیكاری مستقل، موافقیم

حافظی در ادامه، به ارائه گزارشی درباره صندوق بیمه بیكاری پرداخت و عنوان كرد: این صندوق با 183 هزار عضوی كه دارد موجب 378 میلیارد تومان كسر بودجه در تامین اجتماعی شده است و صندوق از محل منابع در اختیار خود موقتا این كسری را جبران كرده است.

مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی، با اشاره به بررسی لایحه جدید بیمه بیكاری در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با ایجاد یك صندوق مستقل برای بیمه بیكاری موافقیم، چراكه وجود این صندوق در مجموعه تامین اجتماعی موجب كسری بودجه این صندوق شده است.

یانگین سطح خدمات ارائه شده در مراكز ملكی تامین اجتماعی، به مراتب از بیمارستان‌های علوم پزشكی بالاتر است

منتظر ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان هستیم

حافظی درباره میانگین سطح خدمات ارائه شده در بیمارستان‌های علوم پزشكی در مقایسه با مراكز درمانی تامین اجتماعی، اظهار كرد: با توجه به سابقه فعالیت در هر دوی این حوزه‌ها معتقدم میانگین سطح خدمات درمانی در مراكز تامین اجتماعی به مراتب از مراكز درمانی علوم پزشكی بالاتر است.

وی ادامه داد: اگرچه وجود برخی مراكز ملكی همچون بیمارستان 17 شهریور آبادان با 95 سال سن و كمبود تجهیزات و نیروی انسانی موجب می‌شود كه قضاوت در مورد مجموعه مراكز ملكی تامین اجتماعی واقعی نباشد اما براساس مصوبه اخیر سفر استانی به خوزستان مقرر شده است كه بیمارستانی تاسیس و جایگزین بیمارستان 17 شهریور شود.

وی با اشاره به تشكیل تیم كارشناسی برای بررسی و بازنگری قانون تامین اجتماعی، ابراز امیدواری كرد كه تا چندماه آینده پس از جمع‌بندی دراین‌باره، پیشنهادات تامین اجتماعی ارائه شود.

استخدام 850 نفر در بخش بیمه و درمان، در نیمه دوم سال جاری

خواسته غیرقانونی بیمه‌شدگان شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی همچنین از برنامه‌ریزی برای استخدام 850 نفر در بخش بیمه و درمان، در نیمه دوم سال جاری خبر داد و عنوان كرد: مطابق مصوبه هیات دولت تامین اجتماعی می‌تواند معادل 50 درصد نیروهای خروجی خود از این مجموعه نسبت به استخدام اقدام كند.

به گزارش ایسنا، حافظی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه اجرای قانون بیمه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور در چارچوب قانون میسر است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر با درخواست‌هایی خارج از چارچوب قانونی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: عده‌ای به دنبال احتساب سنوات برخورداری از مقرری بیمه بیكاری در مجموعه سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، در حالی كه مطابق قانون این امكان برای تامین اجتماعی وجود ندارد.

حافظی تاكید كرد: برای اجرایی شدن چنین درخواستی، اولا نیازمند مصوبه مجلس در قالب یك ماده واحده دراین‌باره هستیم و ثانیا باتوجه به حدود90 هزار متقاضی در این زمینه در كشور باید اعتباراتی معادل 670 میلیارد تومان برای این منظور در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد.

وی درباره اجرای بازنشستگی 25 ساله در قانون نوسازی صنایع و معادن نیز توضیح داد: مطابق ماده 29 و بند سوم ماده 26 قانون برنامه پنجم توسعه، تا زمانی كه اعتبارات لازم در این زمینه تامین نشود مجاز به عملیات مربوط به قانون نوسازی صنایع و معادن نیستیم.

وی افزود: در این باره از معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور درخواست تامین اعتبار كرده‌ایم كه هنوز تكلیف آن مشخص نشده است و در صورت تامین اعتبار، امكان اجرای این قانون وجود دارد.

دیون و تعهدات دولت به تامین اجتماعی، تا پایان سال 89 معادل 23هزار میلیارد تومان است كه بخشی از آن در قالب سهام پرداخت شده

قیمت‌گذاری سهام هنوز انجام نشده است

به گزارش ایسنا، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی در بخش دیگر این نشست با بیان اینكه تعهدات و دیون دولت به این صندوق تا پایان سال 88 معادل 18هزار و 900 میلیارد تومان است، اظهار كرد: بخشی از این دیون طی سه مرحله سهام شركت‌های دولتی در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفته، اما از آنجا كه هنوز قیمت‌گذاری سهام این شركت‌ها، انجام نشده است بنابراین نمی‌توان میزان دقیق و به روز تعهدات دولت را اعلام كرد.

***هیچ‌یك از شركت‌هایی كه اسفند سال 89 به تامین اجتماعی واگذار شد زیان‌ده نیست

وی با بیان اینكه سهام شركت‌ها مطابق نظر صندوق تامین اجتماعی واگذار شده است، عنوان كرد: هیچ یك از شركت‌هایی كه در اسفند سال گذشته به تامین اجتماعی واگذار شد زیان‌ده نیست.

وی در عین حال زیان‌ده بودن برخی شركت‌هایی كه سهام آنها در گذشته به تامین اجتماعی تعلق گرفته است را تایید و خاطرنشان كرد: این موارد بسیار محدود است و چندان نگران‌كننده نیست.

حافظی با بیان اینكه مجموعه دیون دولت تا پایان سال 89 به 23 هزار میلیارد تومان می‌رسد، افزود: تا پایان سال 91 هفت هزار میلیارد تومان به این دیون افزوده خواهد شد.

كلیه اطلاعات درخواستی برای تحقیق و تفحص در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی درباره تحقیق و تفحص از صندوق تامین اجتماعی نیز، به خبرنگاران گفت: كلیه اطلاعات مورد نیاز به نمایندگان مجلس ارائه شده و ظاهرا در حال جمع‌بندی نتایج این تحقیق و تفحص هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره بدهی صندوق‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌های علوم پزشكی، گفت: در حالی كه در سال 88 میزان پرداخت بدهی به بیمارستان‌های علوم پزشكی حدود 405 میلیارد تومان است این میزان در سال 89 به 725 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینكه بدهی بیمارستان‌های علوم پزشكی تا پایان دی ماه، در 24 استان تسویه شده و در شش استان دیگر نیز در شرف تسویه است، عنوان كرد: بنابراین تاخیر درپرداخت مطالبات این بیمارستان‌ها به سه ماه و نیم كاهش یافته است.

حافظی یادآور شد: پرداخت این مطالبات در صندوق بیمه خدمات درمانی نیز، تا پایان بهمن‌ماه انجام شده است.

بدهی 15میلیارد تومانی وزارت بهداشت به تامین اجتماعی بابت درمان رایگان مصدومان حوادث ترافیكی

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی درباره بدهی 15 میلیارد تومانی وزارت بهداشت به این صندوق نیز توضیح داد: برابر ماده 92 برنامه چهارم توسعه بیمارستان‌ها مكلف هستند مصدومان حوادث ترافیكی را به صورت رایگان درمان و سپس اسناد هزینه‌های مربوط به این امر را برای دریافت ازوزارت بهداشت ارسال كنند.

وی با اشاره به وجود هفتاد بیمارستان در مجموع صندوق تامین اجتماعی، اظهار كرد: به جز یكی ـ دو بیمارستان كه بخشی از مطالبات سال 89 را دریافت كرده‌اند، مابقی بیمارستان‌ها از ابتدای سال گذشته تاكنون هیچ دریافتی بابت این مطالبات نداشته‌اند.

با تغییر مدیریت كلان وزارت رفاه، وزارت بهداشت مجددا مواضعی برای زیر سوال بردن بیمه‌ها اتخاذ كرد

وی درباره اجرای طرح پزشك خانواده با تاكید بر اینكه این طرح تنها راه نجات سلامت كشور است، تصریح كرد: با وجود همراهی خوبی كه دراین‌باره با وزارت بهداشت صورت گرفت و مسولان وزارت بهداشت نیز پیش از این بارها به این موضوع اذعان داشته‌اند، اما با تغییر مدیریت كلان در مجموعه وزارت رفاه وزارت بهداشت مجددا مواضعی برای زیر سوال بردن بیمه‌ها اتخاذ كرد.

حافظی با اشاره به اجرای طرح پزشك خانواده از اردیبهشت سال 88، یادآور شد: در آن مقطع زمانی صندوق بیمه خدمات درمانی حتی پیش از امضای تفاهم‌نامه یا انعقاد هرگونه قرارداد با وزارت بهداشت نسبت به تخصیص 5/2 میلیارد تومان اعتبار به سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان اقدام كرد.

تامین اجتماعی آمادگی دارد نسبت به بیمه صنوف كم‌درآمد بر اساس لیست اسامی ارسالی اقدام كند

اعتبار 1200 میلیارد تومانی برای بیمه صنوف كم‌درآمد در سال جاری

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی درباره بیمه اجتماعی صنوف كم‌درآمد همچون رانندگان، زنبورداران، لنج‌داران، هنرمندان و خبرنگاران عنوان كرد: برابر مصوبه هیات دولت سال گذشته به منظور بیمه این گروه‌ها 300 میلیارد تومان اعتبار از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفت اما لیست‌های ارسال‌های از سوی نهادهای متولی معادل هزینه‌كرد 100 میلیارد تومان از این اعتبار بود.

وی با تاكید بر اینكه تامین اجتماعی آمادگی دارد نسبت به بیمه صنوف كم‌درآمد بر اساس لیست اسامی ارسالی از سوی دستگاه‌های ذیربط اقدام كند، خاطرنشان كرد: برای سال جاری نیز اعتباری معادل 1200 میلیارد تومان از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به این امر تخصیص یافته است.

یكپارچگی تامین اجتماعی، مهم‌تر از این است كه زیرمجموعه كدام دستگاه قرار گیرد

كسانی كه به دنبال تفكیك بخش‌های تامین اجتماعی هستند قطعا موفق نخواهند بود


وی درباره ادغام وزارت رفاه و وزارت كار عنوان كرد: مهم این است كه مجموعه تامین اجتماعی به صورت یكپارچه زیرمجموعه یك دستگاه قرار بگیرد اما اینكه زیرمجموعه كدام دستگاه باشد چندان بر عملكرد این صندوق اثرگذار نیست.

حافظی با بیان اینكه صندوق تامین اجتماعی یك نهاد غیردولتی است كه 30 میلیون جمعیت تحت پوشش مالك آن هستند، تاكید كرد: بنابراین امكان تفكیك بخشهای مختلف این صندوق از یكدیگر وجود ندارد و كسانی كه به دنبال این موضوع هستند قطعا موفق نخواهند بود.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی در ادامه، به تشریح گزارش عملكرد این صندوق در چندماه گذشته پرداخت و اظهار كرد: طی این مدت، هشت سفر استانی به خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی انجام شد كه در قالب آن علاوه بر بازدید معاونان از شعب و مراكز درما نی تامین اجتماعی جلساتی با استاندار و ولی فقیه هر استان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این سفرها تصمیماتی نیز در خصوص تقسیط بدهی كارفرمایان به تامین اجتماعی برای وصول مطالبات این صندوق برگزار شد.

وی همچنین به برگزاری جلساتی با پرسنل تامین اجتماعی در هر استان بدون حضور مدیران آنها برای بررسی مشكلات صنفی خبر داد و اضافه كرد: پس از انجام سفرهای استانی جلساتی برای پیگیری اجرای مصوبات این سفرها نیز برگزار شده است.

راه‌اندازی پایگاه داده تامین اجتماعی تا پایان سال

حافظی در ادامه با تاكید بر ضرورت ارتقای صندوق تامین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات، از طراحی یك مركز داده برای این صندوق خبر داد و عنوان كرد: عملیات خرید تجهیزات این پایگاه داده با هزینه‌ای معادل 5/5 میلیارد تومان آغاز شده است و در نیمه دوم امسال این پایگاه آغاز به كار خواهد كرد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی وصول اینترنتی حق بیمه، اجرای سیستم صف، طراحی فضای كسب و كار هوشمند و مشاهده اینترنتی سوابق بیمه شدگان را از برنامه‌های آتی تامین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات عنوان و خاطرنشان كرد: اگرچه طرح مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌ای در حال حاضر اجرا می‌شود اما نقطه مطلوب این طرح هنوز محقق نشده است كه باید با طراحی مركز داده جدید این ضعف‌ها برطرف شود.

حافظی همچنین از افتتاح 39 پروژه بیمه‌ای و درمانی در سراسر كشور تا پایان سال جاری خبرداد و عنوان كرد: 11 پروژه از این تعداد در هفته تامین اجتماعی آغاز به كار خواهد كرد.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی عملیاتی برای تامین اجتماعی دركلیه حوزه‌های كاری خبر داد وعنوان كرد: فرآیندهای دستیابی به هر حوزه نیز مطابق قانون بودجه 90 مشخص شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha