شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 296495

آسم یک بیماری مزمن است که باعث می شود مجاری هوایی شخص ملتهب شود و باعث تورم و باریک شدن آنها می شود. این باعث می شود نفس کشیدن سخت تر شود و می تواند باعث حملات خطرناک آسم شود.

وجود عوامل ژنتیکی در بروز آسم

سلامت نیوز:  آسم یک بیماری مزمن است که باعث می شود مجاری هوایی شخص ملتهب شود و باعث تورم و باریک شدن آنها می شود. این باعث می شود نفس کشیدن سخت تر شود و می تواند باعث حملات خطرناک آسم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، آسم اغلب با سایر شرایط سلامتی مانند تب یونجه و عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا در ارتباط است. با این حال، تحقیقات همچنین نشان می دهد که حمل ژنهای خاص می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دهد.

چه عواملی باعث آسم و چگونگی انتقال آن در خانواده ها می شود؟

 دانشمندان بیش از صد ژن خاص را شناسایی کرده اند که ممکن است در بروز یا عدم بروزآسم فرد نقش داشته باشند. در حقیقت، فردی که حداقل یک والد بیولوژیکی با آسم داشته باشد ۳ تا ۶ برابر بیشتر از کسی که والدینش آسم نداشته باشند احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

با این حال، حتی اگر شخصی با ژنهای مرتبط با آسم متولد شده باشد، ممکن است مبتلا به آسم نشود، مگر اینکه آن ژن ها “روشن شوند” که احتمالاً توسط چیزی در محیط ایجاد می شوند. حتی ممکن است چندین ژن وجود داشته باشد و آنها توسط عوامل مختلفی مانند عفونت های ویروسی ایجاد شوند.

این بدان معناست که اگر شخصی ژنهای مرتبط با آسم داشته باشد و در کودکی به یک عفونت تنفسی بد دچار شود، این می تواند یک وضعیت آسم مادام العمر را آغاز کند. با این حال، کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا درک کامل این ارتباط ژن ها با محیط برای ایجاد آسم در وهله اول انجام شود.

پزشکان چندین نوع مختلف آسم از جمله آسم در بزرگسالان، آسم آلرژیک و آسم ناشی از ورزش را شناسایی کرده اند. دانشمندان هیچ ژن خاصی را به نوع خاصی از آسم مرتبط نکرده اند. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هر نوع آسم یک جزء ژنتیکی دارد.

در حدود نیمی از مبتلایان به آسم در کودکان ۵ سال و کوچکتر شروع به علائم می کنند. اما برای افرادی که بعداً در زندگی به آسم مبتلا می شوند، ژن ها کمتر نقش دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که برخی از افراد مسن به دلیل انتخاب سبک زندگی مانند سیگار کشیدن به آسم مبتلا می شوند.

علاوه بر ژنتیک، آسم ممکن است ناشی از:

    آلرژی: هنگامی که شما در ذرات آلرژن ها مانند قالب، گرده یا لکه های حیوان خانگی تنفس می کنید، علائم آسم ایجاد می شود. بیش از ۸۰٪ افراد مبتلا به آسم نیز تب یونجه را تجربه می کنند.
    ورزش: برخی از افراد علائم آسم را فقط در هنگام ورزش بدنی تجربه می کنند، به خصوص وقتی هوا سرد و خشک است.
    شغل: اگر در محیطی کار می کنید که در معرض گرد و غبار یا دودهای شیمیایی موجود در هوا باشید، این می تواند باعث شود تا به مرور زمان به آسم مبتلا شوید.

پیشگیری و درمان آسم

هیچ راهی برای جلوگیری از آسم وجود ندارد، حتی اگر شما زودتر از شروع علائم، درمان را شروع کنید. محققان در حال بررسی این مسئله هستند که آیا استفاده از داروهای بیولوژیکی حاوی باکتری های زنده می تواند برای جلوگیری از آسم مؤثر باشد، اما نتایج چندین سال از این کار باقی مانده است.

با این حال، حتی اگر نمی توانید از آسم جلوگیری کنید، مراحلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از حملات آسم بردارید:

    تمام داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید. بدون گفتگو با پزشک، هیچ تغییری ایجاد نکنید – حتی اگر علائم شما بهبود یابد.
    معاینات منظم را با پزشک خود تنظیم کنید.
    بدانید چه عاملی باعث ایجاد علائم آسم شده و تا حد ممکن از بروز آن ها جلوگیری کنید. محرکهای رایج شامل دود تنباکو یا آلرژن هایی مانند گرده و گرد و غبار است.
    می توانید با انجام اقدامات سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و با بیماری مقابله کنید.

منبع:www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha