روز گذشته اطلاعیه‌ای توسط سفارت چین در کشور قزاقستان منتشر شد که در آن اعلام شده طی ماه‌های گذشته نوعی ویروس از خانواده ذات‌الریه و بسیار کشنده تر از کرونا، در این کشور شیوع یافته و بیش از هزار و هفت‌صد قربانی گرفته است.

شیوع ویروس مرگبار جدید این بار در قزاقستان

سلامت نیوز: روز گذشته اطلاعیه‌ای توسط سفارت چین در کشور قزاقستان منتشر شد که در آن اعلام شده طی ماه‌های گذشته نوعی ویروس از خانواده ذات‌الریه و بسیار کشنده تر از کرونا، در این کشور شیوع یافته و بیش از هزار و هفت‌صد قربانی گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در حالی که جهان هنوز در تلاش است تا با همه گیری کرونا و کابوس ناشی از آن مقابله کند، هر روز شاهد انتشار اخباری از ظهور بیماری‌های جدید هستیم. هم‌زمان با شناسایی ویروس جدید آنفولانزای خوکی، طاعون خیارکی و موارد مشابه دیگر، به نظر می‌رسد هنوز نتیجه چشمگیری برای درمان کرونا هم وجود ندارد.

    تاکنون هیچ اطلاعات پزشکی مستندی در رابطه با این ویروس جدید منتشر نشده و مقامات و رسانه‌های قزاقستان تنها به ذکر این موضوع بسنده کرده‌اند که این بیماری، نوعی ذات‌الریه است. در همین حال، به گفته گلوبال تایمز، وزیر بهداشت و درمان قزاقستان روز چهارشنبه گفت که تعداد بیمارانی که به این بیماری ذات‌الریه جدید مبتلا شده اند، دو تا سه برابر بیشتر از کسانی است که به کووید 19 مبتلا شده اند.

اگرچه دانشمندان تمام تلاش خود را می‌کنند تا واکسن مؤثری را برای این نوع جدید ویروس کرونا پیدا کرده و یا دستکم به دنبال داروهای موجود و واکسن‌هایی هستند که ممکن است به مبارزه با بیماری کمک کند، اما تاکنون هیچ درمان قطعی برای کووید 19 ارائه نشده است و ممکن است تا سال آینده هم هیچ واکسنی در بازار نداشته باشیم. این سناریو به تنهایی نگران کننده است اما خبر بدتر این که یک ویروس ناشناخته و بسیار مرگبارتر از کرونا در کشور قزاقستان شیوع پیدا کرده است که هنوز نوع و ویژگی‌های آن شناسایی نشده است.

روز گذشته، منابع محلی در قزاقستان گزارش دادند که نوعی ذات‌الریه ناشناخته و با قدرت کشندگی بسیار بیشتر از کرونا در این کشور شیوع یافته و میزان مرگ و میر ثبت شده بر اساس این ویروس، بیشتر از کرونا است. این موضوع زمانی جدی تر گرفته شد که سفارت چین در این کشور نیز ضمن تائید این موضوع، بیانیه‌ای هشدار آمیز برای اتباع خود در این کشور صادر کرد.

مقامات چینی به شهروندان پر شمارشان که در این کشور زندگی می‌کنند نسبت به این ویروس هشدار داده اند و از آن‌ها خواسته اند هوشیار و ایمن باشند. در همین حال، مراکز پژوهشی بهداشتی قزاقستان در حال انجام تحقیقات مقایسه ای در مورد این ویروس ناشناخته که احتمالاً از خانواده ویروس ذات‌الریه (pneumonia virus)، باشد در حال مطالعه هستند اما هنوز اطلاعاتی در این زمینه به دست نیامده است.

ذات‌الریه جدید تاکنون بیش از هزار و هفت‌صد قربانی گرفته است

این ویروس ناشناخته فقط در شش ماه اول سال منجر به هزار و 772 مورد مرگ و میر شده است. این آمار شامل 628 کشته در ماه گذشته میلادی است. مقامات بهداشتی همچنین بیش از 32 هزار مورد ذات‌الریه را تنها بین 29 ژوئن تا 5 ژوئیه به همراه 451 فوت در این مدت ثبت کرده‌اند.

مقامات چینی با استناد به گزارش‌های محلی ادعا کردند: استان‌های آتیرا (Atyrau)، آکتوب (Aktobe) و شهر شیمکنت (Shymkent) از اواسط ژوئن آمار قابل توجهی در موارد ابتلا به ویروس کشنده و جدید ذات‌الریه داشتند.


عامل این بیماری کشنده هنوز شناخته نشده است

تاکنون هیچ اطلاعات پزشکی مستندی در رابطه با این ویروس جدید منتشر نشده و مقامات و رسانه‌های قزاقستان تنها به ذکر این موضوع بسنده کرده‌اند که این بیماری، نوعی ذات‌الریه است. در همین حال، به گفته گلوبال تایمز، وزیر بهداشت و درمان قزاقستان روز چهارشنبه گفت که تعداد بیمارانی که به این بیماری ذات‌الریه جدید مبتلا شده اند، دو تا سه برابر بیشتر از کسانی است که به کووید 19 مبتلا شده اند. وزیر امور خارجه قزاقستان نیز اعلام کرد که موارد دقیق پرونده‌های تأیید شده در حال بررسی بوده و برنامه ریزی مناسبی برای مبارزه با همه گیری انجام شده است که این اطلاعات ممکن است در اوایل هفته آینده منتشر شود. وی در ادامه سخنان خود افزود که اگرچه نیازی به انتشار دقیق آمار وجود ندارد اما مردم باید شرایط پیش آمده را بدانند.

در خاتمه گفتنی است که به دلیل عدم شفافیت دقیق از سوی مقام‌های رسمی کشور قزاقستان و انتشار اولیه این خبر توسط سفارت چین در این کشور، هنوز مستندات علمی قابل اعتمادی در مورد ماهیت این ویروس و چگونگی عملکرد و میزان خطر انتقال آن به دیگران منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha