دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 29651
سلامت نیوز : رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: در مسافرت‌های تابستانی افراد باید از غذاهای ساده استفاده كنند بنابراین نباید از غذاهایی مانند الویه كه برای تهیه آنها از مواد مختلفی استفاده شده را در سفر استفاده كرد.

دكتر مرتضی ایزدی در گفت وگو با  ایسنا، افزود: اگر مسافرت افراد بیش از سه تا چهار ساعت طول بكشد و آنان نتوانند غذاهای خود را طی این مدت در وسایل سرمایشی قرار دهند به آنان توصیه می‌شود كه مواد غذایی را به همراه نبرند و از مواد بسته بندی شده‌ای مانند كنسرو‌ها استفاده كنند یا در رستورانهای بین راهی كه مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند غذا بخورند. در این گونه رستورانها تاییدیه این دو نهاد در محلی كه قابل دید همگان است نصب شده است.

وی در ادامه گفت: اگر خانواده‌ها قصد مصرف تخم مرغ پخته را در طول سفر دارند، این ماده غذایی را پیش از سفر نپزند و آن را در مقصد خریداری كنند علاوه بر آن با وجود آن كه مصرف غذاهایی مانند كتلت و كوكو راحت است اما چون برای پخت این غذاها از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود بهتر است در مسافرتهای طولانی از آنها استفاده نشود.

ایزدی تاكید كرد: اگرچه مصرف میوه‌ها و سبزیها در حین سفر توصیه می‌شود اما لازم است خانواده‌ها میوه‌ها و سبزیهایی را مصرف كنند كه خود در روند تهیه آنها دخالت دارند بنابراین به آنان توصیه می‌شود حتی در رستورانها و هتل‌های معتبر، سالاد و سبزیجات استفاده نكنند چون گاهی اوقات این كار منجر به ابتلا به برخی از بیماریها می‌شود.

وی افزود: لازم است افراد در رستورانها و هتل‌ها از غذاهای ساده استفاده كنند و غذاهایی را مصرف نكنند كه احتمال پخت مجدد آنها وجود داشته باشد.

رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران در ادامه اظهار كرد: مصرف كباب كوبیده در رستورانها و هتل‌ها توصیه نمی‌شود چون برای پخت آنها از مواد زیادی استفاده می‌شود. البته مسافران می‌توانند جوجه كباب مصرف كنند اما بهتر است مرغ نخورند. چون احتمال گرم كردن چندین باره مرغ وجود دارد. این كار باعث ابتلا به باكتری‌هایی مانند سالمونلا و ایكولای می‌شود.

ایزدی در پایان به مسافران مناطق ساحلی توصیه كرد: اگر قصد مصرف غذاهای دریایی را در رستورانها دارند از تازه بودن غذا اطمینان حاصل كنند علاوه بر آن برخی مواد غذایی مانند حلزون‌ها را مصرف نكنند چون امكان پخت كامل این ماده غذایی وجود ندارد. در نتیجه ممكن است افراد بر اثر خوردن آن به بیماریهای شبه وبایی، اسهال و استفراغ شدید مبتلا شوند از سوی دیگر در این غذاها سمومی وجود دارد كه باعث ابتلای فرد به سردرد، بدن درد و افزایش فشارخون ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha