گاهی اوقات وقتی در جایی می خوانیم که 25% داروهای تجویز شده از گیاه تولید شده و یا اینکه اولین ترکیب دارویی مورفین از تریاک و غلاف دانه گل خشخاش به دست آمده این سوال به ذهنمان خطور می کند که گیاه دارویی چیست، مصرف آن از چه زمان در بین انسان ها رواج داشته و در نهایت اینکه مزایای مصرف آن کدام است؟ در سلامت نیوز سعی کردیم خیلی مختصر به برخی از این سوالات پاسخ دهیم و شما را با یکی از بزرگترین تولید کنندگان داروهای گیاهی کشور آشنا کنیم.

مجتمع صنایع دینه ایران، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گیاهان دارویی

سلامت نیوز:گاهی اوقات وقتی در جایی می خوانیم که 25% داروهای تجویز شده از گیاه تولید شده و یا اینکه اولین ترکیب دارویی مورفین از تریاک و غلاف دانه گل خشخاش به دست آمده این سوال به ذهنمان خطور می کند که گیاه دارویی چیست، مصرف آن از چه زمان در بین انسان ها رواج داشته و در نهایت اینکه مزایای مصرف آن کدام است؟ در سلامت نیوز سعی کردیم خیلی مختصر به برخی از این سوالات پاسخ دهیم و شما را با یکی از بزرگترین تولید کنندگان داروهای گیاهی کشور آشنا کنیم.


به گزارش سلامت نیوز، در تعریف، گیاه دارویی ترکیبی از مواد شیمیایی ارگانیک است که از بخش های خام یا فرآوری شده گیاه به دست می آید. گیاهان دارویی همان گیاهان مختلفی هستند که با گیاه شناسی پیوند دارند. در حقیقت این گیاهان، جهت اهداف درمانی به کار گرفته شده و درباره ی کاربرد آنها نیز مطالعاتی انجام می شود. در حال حاضر چنانچه بخواهیم گیاه دارویی را تعریف کنیم هر بخش از گیاه مانند میوه، دانه، برگ، گل، ریشه، ساقه و از همه کلیدی تر غیر چوبی آن مد نظر است. اخیرا در تعریف واژه ی گیاه دارویی صرفا گیاه غیر چوبی بودن مهم گردیده و شامل گیاهانی می شود که از درخت و درختچه نشات می گیرند.


گیاهان دارویی به عنوان غذا، دارو و عطر کاربرد دارند. این گیاهان از زمان پیش از تاریخ به کار رفته و در کتب یونانی قدیم، مصریان و چینی ها به طور مفصل از آنها نوشته شده است.


شواهد حاکی از آن است که حکماء یونانی، اروپاییان، هندیان و در فرهنگ مدیترانه ای از گیاهان دارویی به عنوان دارو و به مدت 4000 سال استفاده می کرده اند. همچنین در فرهنگ های متنوع دیگری مانند روم، مصر، ایران، آفریقا و آمریکا از گیاهان دارویی در مراسم شفا استفاده می شده است. در سیستم های دارویی سنتی توسعه یافته از قبیل یونان و چین، داروی گیاهی به طور سیستماتیک توسط درمانگران به کار گرفته می شده است.


در دنیای کنونی، سیستم های سنتی دارو در جهت افزایش عرضه و ورود خود به سیستم دارویی کشورها تلاش می کنند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 80% از مردم سراسر جهان برای بخشی از مراقبت های بهداشتی اولیه خود وابسته به داروهای گیاهی هستند.


عواملی مانند افزایش جمعیت، فراهم آوری اندک دارو، هزینه های بالای درمان، عوارض جانبی داروهای شیمیایی و افزایش مقاومت نسبت به مصرف دارو در بیماریهای عفونی، مساله استفاده از مواد گیاهی را به عنوان پایه اصلی دارو برای بشر امروزی بیش از پیش ضروری کرده است .


با یک جمع بندی مختصر، مردم با استفاده از گیاهان دارویی متمرکز بر شرایط کلی خود و بیماری های ناشی از عدم تعادل ذهن، بدن و محیط شده و از مزایای درمان مقرون به صرفه تر از پزشکی مدرن بهره مند می گردند. فقط نکته کلیدی در استفاده از داروهای گیاهی این است که واکنش های آلرژیک بدن و مساله تداخلات دارویی خصوصا با داروهایی شیمیایی باید مورد توجه قرار گیرد.

آشنایی با مجتمع صنایع دینه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گیاهان دارویی
مجتمع صنایع دینه ایران در سال ۱۳۵۹ توسط ،مهندس “محمدکریم ابراهیمی قاجار” تاسیس گردیده و هم اکنون با مدیریت دکتر جباری و بهره‌گیری از علم و تکنولوژی بروز به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه‌ترین تولید کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی کشور مشغول فعالیت می باشد.


این مجتمع دارای بخش‌های مختلفی نظیر : آماده سازی و تولید، واحد تحقیقات و توسعه، واحد فروش و بازاریابی، واحد خرید و تدارکات داخلی و خارجی، واحد پاسخگویی به سوالات پزشکان، داروسازان، مصرف کنندگان و محققان، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مرکزی، واحد کنترل کیفیت و کنترل حین تولید در کارخانه و آزمایشگاه‌های مربوطه، کشت نباتات دارویی،واحد گرافیک، پایلوت، امور اداری و مالی، واحد تضمین کیفیت و ایزو و … می باشد.


کارخانه دینه ایران
این کارخانه هم اکنون در زمینی به مساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع در کیلومتر 2 جاده قزوین تاکستان  و مطابق با اصول شرایط خوب تولید، قرار داشته و مجهز به انواع دستگاه‌های روز دنیا میباشد.
دینه ایران از همان آغاز فعالیت خود با توجه به نگرش کیفیت مداری، شرکت کشت نباتات دارویی و صنعتی ایران را با مجموعه زمین‌هایی به وسعت ۲۵ هکتار به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه تأسیس کرد تا با کشت گیاهان دارویی مطابق استاندارد‌های بهداشت جهانی در مزارع اختصاصی، بخشی از نیاز‌های تولید کارخانه تأمین گردد.
این نگرش امروز و در شرایط تحریم باعث وابستگی کمتر به مواد اولیه خارجی شده و به تامین نیازهای داخلی تا حد قابل توجهی کمک میکند.



محصولات دینه به دو دسته بر اساس 1- شکل دارویی 2- موارد مصرف تقسیم میشوند :
1- محصولات بر اساس شکل دارویی شامل گروه  قرص ها ، شربت ها و سایر مایعات ، پودر و گرانول و ژل و پمادها میشوند.
در محصولات دارویی بر اساس موارد مصرف نیز 13 گروه وجود دارد که شامل 1- عضلاتی و اسکلتی 2- داخلی و دستگاه گوارش 3- کاهش وزن 4- زنان و زایمان 5- پروستات و مجاری ادراری6- پوست و مو 7- قلب و عروق 8- اشتها آور 9- مغز و اعصاب 10- دستگاه تنفسی 11- دیابت 12-  نوزاد و کودکان 13 - مکمل ،  تقسیم شده و هر کدام از این گروه ها شامل داروهای مختص خودشان میشوند.
 

یکی از عملکردهای مثبت داروسازی دینه ایران ، پایبندی به اطلاع رسانی صحیح بر پایه رفرانس های معتبر بین المللی میباشد
این نظام فکری نه تنها در طراحی جعبه داروها، بروشورها، آگهی رپورتاژها و سایر متون تبلیغاتی رعایت می گردد، بلکه در بخش پاسخگویی به سوالات بیماران و پزشکان نیز نهایت دقت می شود تا صرفاً روش و موارد مصرف تأیید شده در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. این شرکت داروسازی با قرار دادن اصل کیفیت برتر در خط مشی خود،توانسته اعتماد بسیاری از افراد جامعه را به خود جلب نماید.برای نمونه :
پماد گیاهی کالاندولای دینه ایران که دارای پروانه دارویی میباشد و اثر ضد التهاب پوستی آن با پمادهای کورتون دار قابل مقایسه است، در حالیکه فاقد اثرات جانبی کورتون می باشد. پماد گیاهی کالاندولا در طول 25 سال سابقه تولید، همیشه از بالاترین کیفیت عصاره گل های کالاندولا برخوردار بوده که به طور ویژه در بخش عصاره گیری تولید می گردد و از مواد کمکی طبیعی استفاده میشود. دینه ایران با توجه به نگرش طبیعت گرایی خود، نه تنها در زمینه کشت گیاهان دارویی و مزارع اختصاصی خود فعالیت دارد، بلکه با همت نیروهای مجرب ، اقدام به تهیه عصاره ها و اسانس های طبیعی در واحدهای عصاره گیری و اسانس گیری کرده و در اقدامات تولیدی خود همواره آن چنان در حفظ سلامت محیط زیست کوشا بوده است که از سوی سازمان محیط زیست به عنوان “صنعت سبز” مورد تقدیر قرار گرفته است.

با کمی تامل میتوان به این نکته پی برد در صورتی که شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی به میدان بیایند کشور در مسیری قرار میگیرد که 97% نیازهای دارویی کشور در داخل تامین میشود و با ساخت اقلام دارویی ایران ، سایه واردات از حوزه دارو و سلامت کشور کم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha