معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه برای دیدن اثرات استفاده اجباری از ماسک باید صبور بود، گفت: برای نیم‌کره شمالی زمین که ایران هم جزو آن است، پیش‌بینی آن است که پاییز و زمستان بسیار سخت‌تری از این تابستان خواهیم داشت.

پشت پرده "رمدسیویر" / پاییز و زمستان سخت نیمکره شمالی زمین

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه برای دیدن اثرات استفاده اجباری از ماسک باید صبور بود، گفت: برای نیم‌کره شمالی زمین که ایران هم جزو آن است، پیش‌بینی آن است که پاییز و زمستان بسیار سخت‌تری از این تابستان خواهیم داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در حالی که خود با یک ماسک پارچه‌ای در برنامه زنده تلوزیونی حضور یافته بود، گفت: امروز عامدانه با ماسک پارچه‌ای و دست دوز در برنامه حاضر شدم که بگویم زدن این ماسک‌ها هیچ ایراد و خجالتی ندارد. ماسک سه لایه و N۹۵ مخصوص کادر درمان است و شرمنده‌ایم که نمی‌توانیم آن را ارزان برای همگان فراهم کنیم، اما این ماسک‌های پارچه‌ای که سه لایه هستند و خود مردم می‌توانند آن را تهیه کنند، بسیار موثر خواهد بود. مردم با زدن هر نوع ماسکی می‌توانند طی یک حرکت اجتماعی به پویش من ماسک می‌زنم بپیوندند.


وی درباره آمار استفاده از ماسک در کشور پس از راه‌اندازی پویش من ماسک می‌زنم، تصریح کرد: متاسفانه حدود ۲ تا ۳ هفته قبل آمار استفاده از ماسک در تهران به حدود ۱۰ درصد نزول کرده بود که این آمار در شهرستان‌ها نیز به حدود ۲۰ درصد رسیده بود. خوشبختانه با این پویش و متاسفانه با افزایش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا که سبب نگرانی مردم شده است، اکنون بررسی‌های میدانی ما در سطح شهرهایی مانند اصفهان و برخی دیگر از مراکز استانی نشان می‌دهد استفاده از ماسک به ۷۵ درصد و در تهران نیز به بالای ۵۰ درصد رسیده است. این آمار خوب است، اما کافی نیست. اگر این عدد به ۹۵ درصد برسد یکی از بهترین روش‌های کنترل و پیشگیری از آلودگی به ویروس را خواهیم داشت. منظورمان از این میزان پوشش استفاده از ماسک به محض خروج از منزل تا زمان بازگشت است.


اقتصاد کشورها تحمل تعطیلی‌های طولانی مدت را ندارد

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به شرایط اقتصادی که همه‌ کشورهای دنیا دارند، اظهار کرد: الان پیش‌بینی شده که اروپا و آمریکا رشد اقتصادی ۸ الی ۹ درصد منفی داشته باشند، آن هم در شرایطی که با رشد منفی یک درصد هم شهروندان‌شان انتقاد می‌کردند. پیش از این پیش‌بینی می‌شد این سقوط اقتصادی مانند "V"  انگلیسی باشد؛ یعنی سقوط و اوج سریعی داشته باشند، سپس این پیش‌بینی به "U" تغییر پیدا کرد و اکنون پیش‌بینی می‌شود این نمودار مانند تیک خواهد بود. اقتصاد ما هم به تبع تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد و مردم، دولت و اقتصاد توانایی تحمل تعطیلی طولانی مدت را نخواهند داشت، ولی روش‌های ساده‌ای مثل استفاده از ماسک، پرهیز از بعضی اقدامات و... موثر خواهد بود.


ابتلاهای گسترده در مراسم عروسی و عزاوی افزود: شرمنده‌ام که باید بگویم در بازدید از بعضی استان‌ها دیدم که مثلا در عرض ۳ روز ۱۹ مادر باردار مبتلا به ویروس کرونا توسط نیروهای بهداشتی شناسایی شده‌اند که ۱۵ مورد از آنها سابقه شرکت در یک تا چند عروسی را داشته‌اند. یا اینکه جایی شخصی فوت کند و ۴ هزار نفر در مراسمش شرکت کنند که از این تعداد ۸۰۰ نفر علامت‌دار شوند، خوب نیست. برگزاری جشنواره اسب و حضور چند هزار نفر اصلا در این شرایط درست نیست.


برای دیدن اثرات استفاده اجباری از ماسک باید صبور بود

وی در پاسخ به این سوال که با رسیدن به میزان مطلوب استفاده از ماسک، چه تاثیری در آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا به وجود می‌آید، گفت: کرونا مانند قیامت است، هر کاری که می‌کنیم در آینده نزدیک با حساب و کتاب خوب و بد آن را خواهیم دید. یک الی دو هفته بعد از هر اقدام قابل توجهی موارد سر پایی اضافه یا کم می‌شود و سه الی ۴ هفته بعد موارد بستری اضافه یا کم می‌شود و حدود شش هفته الی دو ماه بعد موارد فوتی کم یا زیاد می‌شود. برای دیدن اثرات استفاده اجباری از ماسک باید صبور بود. اثرات استفاده از ماسک در کاهش مرگ و میر را اوایل شهریور خواهیم دید همانگونه که اکنون داریم تقاص مسافرت‌های عید فطر و تعطیلات نیمه خرداد ماه را با افزایش موارد مرگ و میر می‌دهیم.


حریرچی درباره کمرنگ شدن استفاده از دستورالعمل‌هلی بهداشتی، تاکید کرد: دو موضوع وجود دارد؛ اول موضوع عادی انگاری است که با بازگشایی‌ها مردم فکر کردند به شرایط عادی بازگشتیم، البته نظارت‌ها هم طی چند هفته اخیر ضعف‌هایی داشته است. ما ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی و صنعتی قابل نظارت داریم که درصد قابل توجهی از آنها پروانه رسمی ندارند ولی فعالند، ما برای این تعداد واحد حدود ۷ هزار و ۶۰۰ نفر نیرو داریم و ۱۹ هزار و ۶۵۰ نفر کمبود نیرو داریم که اگر هر کسی در سال بخواهد ۳۰۰ واحد را بازرسی کند، عدد بزرگی می‌شود. البته سازمان‌های مردم نهاد بویژه بسیج در اسفند پارسال و فروردین امسال کمک‌های بسیاری کردند.


تفویض اختیار به وزارت بهداشت برای پلمب واحدهای صنفی متخلف

وی ادامه داد: بر اساس موضوعی که امروز تصویب شد نظام چند لایه‌ای وجود دارد که ما اول از مردم می‌خواهیم بر این واحدها نظارت کنند. دوم دستگاه‌های اداری را با کمیته‌ای که تصویب شد و اداره آن به وزارت بهداشت سپرده شد، دستگاه‌های اجرایی، مسئولین ادارات، وزارت صنعت، وزارت نفت، واحدهای صنفی و... مسئولیت نظارت بر واحد خود را دارند و نظارت عالیه توسط این افراد و وزارت بهداشت است. همچنین به وزارت بهداشت اختیار مهمی داده شد و آنهم اینکه پس از اخطار اول بتوانیم در مرحله اول به مدت یک هفته و در مرحله دوم به مدت یک ماه واحد مربوطه را پلمب کند. الان در این شرایط برخی رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها قلیان عرضه می‌کنند یا بدون رزرو مشتری می‌پذیرند یا رستوران‌هایی داریم به شکلی که خود مشتری ساندویچش را پر کند و... که ما باید با آنها برخورد قاطع داشته باشیم.


حریرچی ادامه داد: دو کشور نزدیک به هم آمریکا و برزیل که در صدر جدول آمار کرونا هستند؛ یکی در نیم‌کره شمالی و دیگری در نیم‌کره جنوبی زمین قرار دارند و آمار برزیل به ۷۰ هزار رسیده است. جای سوال است که رئیس جمهور کشوری جلسه خبری برگزار می‌کند، بدون ماسک و اعلام می‌کند به کرونا مبتلا شده است! و به همین دلیل خبرنگاران از او شکایت می‌کنند. تجربه نیم‌کره جنوبی و شمالی زمین هر دو به سمت افزایش آمار ابتلا به کرونا هستند و سایر کشورها نیز به همین شکل هستند.


پاییز و زمستان سخت‌ نیمکره شمالی زمین

حریرچی تاکید کرد: برای نیم‌کره شمالی که ایران هم جزو آن است، پیش‌بینی این است که پاییز و زمستان بسیار سخت‌تری از این تابستان خواهیم داشت.
وی درباره پیش‌بینی روند کرونا در سایر کشورها، تصریح کرد: تعدادی از کشورها دو اتفاق را تجربه کردند؛ یکی همراهی و خردورزی حکومت‌ها بود. مثلا ایتالیا، اسپانیا و فرانسه کلاه به سرشان رفت، ولی به زودی رفتارهای عاقلانه از خود نشان دادند و مردم هم با آنها همراهی کردند که این کشورها هنوز هم در معرض خطر شدید قرار دارند تا زمانی که واکسنی علیه بیماری کشف شود. به عنوان مثال استرالیا مدیریت خوبی داشت، اما از ماسک به شکل عمومی استفاده نکرد و اکنون مجبور به قرنطینه ملبورن شدند. کشورهایی که غیر عاقلانه رفتار می‌کنند و حکومت و مردم با هم به میدان نمی‌آیند، سرنوشت‌های تلخ مرگ و میرهای چند ده هزار نفره در انتظارشان خواهد بود و حتی برای برخی کشورها پیش‌بینی می‌شود مرگ روزانه به ۲هزار نفر یا ۳ هزار نفر برسد. کشورهای اروپایی جمعیت کمتری دارند و هنوز در اکثر جاهای اروپای غربی خروج از خانه با محدودیت روبرو است. ما خیلی به این شرایط سخت تن ندادیم اما موفقیت‌های بزرگی خصوصا در برخی استان‌ها کسب کردیم.


امیدی به کشف واکسن و داروی موثر برای کرونا در کوتاه مدت نیست

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با همکاری‌های بیشتر به موفقیت‌های بزرگ خواهیم رسید، اما از همین جا رسما اعلام می‌کنم هیچ امید کوتاه مدت و میان مدت کمتر از یک سال برای واکسن و داروی موثر بر کرونا نیست. دنبال راه حل میانبر بودن یک اشتباه است.


پشت پرده "رمدسیویر"

حریرچی با تاکید بر اینکه هیچ داروی اختصاصی برای درمان این ویروس تا به حال کشف نشده است، تصریح کرد: همه‌ داروهایی که تاکنون استفاده شده برای سایر بیماری‌ها است؛ کلروکین برای درمان مالاریا، تامی‌فلو برای آنفلوآنزا بود که حتی یک ورق قرص آن به قیمت ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان هم رسید، سپس فاویپیراویر و اکنون نیز مبحث رمدسیویر با تبلیغات گسترده در پشت پرده آن و شرکت سازنده‌اش که در ارتباط با مقامات سیاسی برخی کشورها است مطرح است. این دارو که اثراتی از آن دیده شده است و اتحادیه اروپا هم آن را تایید کرده، اما هنوز در پروتکل رسمی درمان هیچ کشوری اضافه نشده است.


پزشکان رمدسیویر تجویز نکنند

وی گفت: رمدسیویر اکنون در بازار سیاه به قیمت‌های ۳۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و من شرمنده‌ام و شاید مقصر تولیت و وزارت بهداشت است که نتوانستیم مردم و تجویز کنندگان‌مان را قانع کنیم که این کار را نکنند. دارویی کشف کرده‌ایم که با نام رمدسیویر به خریدار فروخته‌اند و با تغییر برچسب دارو، یک داروی ۱۰ هزارتومانی را با مبالغ بسیار بالا فروخته‌اند. مردم باید بدانند هرچه که از بازار سیاه تهیه می‌کنند کلاهبرداری است، از پزشکان و درمانگران خواهش می‌کنم داروهای خارج از پروتکل را برای بیماران تجویز نکنند.


واکسیناسیون کودکان را فراموش نکنید

معاون کل وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم انجام به موقع واکسیناسیون کودکان، گفت: در شرایطی که افراد در روستاهای دورافتاده واکسیناسیون را فراموش نمی‌کنند، یک سلبریتی فیلمی در فضای مجازی پخش می‌کند و می‌گوید واکسن نزنید. بهترین کمک این افراد به ما این است که توصیه‌های مارا بازگو کنند.


حریرچی با بیان اینکه موثرترین روش در نگهداری مبتلایان کرونا، مراقبت خوب از آنها است، ادامه داد: در فروردین ماه میزان مرگ و میر به نسبت میزان بستری ۱۴.۲ درصد بود و در اردیبهشت به ۱۲.۲ درصد، در خرداد ۱۱.۴ درصد و در تیرماه به ۱۰.۵ درصد رسیده است. یعنی روند کاهشی بوده و امیدواریم این رقم را کاهش دهیم. این نکته را تذکر می‌دهم که مردم تنها به اینکه پزشک و پرستار خوب داریم دل نبندند.


خطر برگزاری کنکور به اندازه حضور چند صد نفره در پاساژها کامپیوتری یا عروسی نیست

وی درباره برگزاری آزمون‌های سراسری، اظهار کرد: دو ساعت برگزاری کنکور به اندازه حضور چندصد نفره در پاساژهای کامپیوتری یا اندازه چند عروسی ۲۰۰ نفره نیست. در کنکور و امتحانات جامع، داوطلبین با فاصله هستند و تنها جایی که ما می‌ترسیم این است که هنگام ورود مشکلی پیش آید. باید نگاه‌مان را متعادل کنیم اکنون حتی پاساژها و بازارها باز هستند.


نمی‌توان دانشگاه‌ها را بست

حریرچی گفت: از سوی دیگر برخی از این امتحانات ورودی هستند و با برگزار نشدن آنها نمی‌توانیم دانشگاه‌ها را ببندیم. مردم اطمینان داشته باشند امتحان‌ها با شرایط مناسبی برگزار خواهد شد و جزئیات آن با تایید نهایی وزیر بهداشت و وزیر علوم اعلام خواهد شد.


کدام دسته از جوانان به موارد شدید کرونا مبتلا می‌شوند؟

حریرچی ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری در کشورها دیده شد افراد پیر و در معرض خطر به ویروس مبتلا می‌شوند. پس از بازگشایی‌ها که جوانان سر کار آمدند در خیلی از کشورها ابتلا به کووید۱۹ در جوانان بیشتر شده است. دو دسته از جوانان نیز شدیدا مبتلا می‌شوند، اول کسانی که جوان هستند و بیماری زمینه‌ای دارند و دسته دوم هم کسانی هستند که به دلیل میزان بالای ورود ویروس در بدن‌شان دچار علائم شدید می‌شوند و چون موارد مرگ و میر در جوانان هم وجود دارد، هیچ جوانی نباید مغرور شود هم به خاطر خودش و هم اطرافیانش.


به کادر درمانی رحم کنید

وی درباره تاب‌آوری کادر درمانی کشور با اشاره به فداکاری این افراد، افزود: تعدادی از استادان برجسته خود را از دست داده‌ایم. به مردم عزیز با صراحت می‌گویم که کادر پزشکی در حال فرسودگی هستند، به اینها رحم کنید تا بتوانند برایتان کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha