طرح موضوع «تعیین تکلیف فعالیت در بافت مسکونی» بیشتر از آنکه پزشکان و کادر درمانی را به حمایت نهادهای دولتی و عمومی از فعالیت درمانی و بهداشتی امیدوار کند، آنان را از اضافه شدن موانع و مشکلات جدید در راه ارائه خدمت می‌ترساند.

در تعیین تکلیف فعالیت پزشکان در بافت مسکونی به قیمت تمام شده خدمات هم فکر کنید

سلامت نیوز-*دکتر امیر صدری: طرح موضوع «تعیین تکلیف فعالیت در بافت مسکونی» بیشتر از آنکه پزشکان و کادر درمانی را به حمایت نهادهای دولتی و عمومی از فعالیت درمانی و بهداشتی امیدوار کند، آنان را از اضافه شدن موانع و مشکلات جدید در راه ارائه خدمت می‌ترساند.

به گزارش سلامت نیوز، در حالی که در مقطع نسبتا طولانی فضایی به شدت ضدپزشک توسط برخی افراد و جریانات خاص و با حمایت برخی رسانه‌ها شکل گرفته بود و عملا سیاست قراردادن پزشکان در صفی مقابل مردم و جامعه دنبال می‌شد، شیوع همه گیری کووید 19 ناگهان روی واقعی عملکرد و مشی پزشکان و کادر درمان ایران را برای عموم جامعه آشکار کرد و بسیاری از مقامات و مسئولان و مردم را به تشویق و تحسین فرزندان سفیدپوش خود واداشت و باعث شد بسیاری از حرف‌های آنان که تا پیش از این خوب شنیده نمی‌شد و گاه در جنجال‌ها گم می‌شد، بخوبی شنیده شود. حالا هم جامعه پزشکی توقع برخورد حمایتی و همدلانه از سوی مقامات و مسئولان برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر دارد.


اینجا باید اشاره شود که هیچ انسان عاقل و بالغی مشکلی با قانونمند شدن و ضابطه مند بودن فعالیت‌ها و عملکرد خود و مجموعه‌ خود ندارد، طبیعی است که پزشکان به عنوان یکی از نخبه‌ترین و تاثیرگذارترین صنوف اجتماعی مشکلی با این موضوع ندارد، اما متاسفانه کلیه فعالان حرف پزشکی براساس روند عملکردی قانونگذاران و مجریان نهادهای دولتی و عمومی به کلیه اظهارنظرها و موضع گیری‌ها در این خصوص حساس شده و متاسفانه هم اغلب شاهد بوده است اینگونه اتفاقات و موضع گیری‌ها نه برای قانونمند کردن و تسهیل ارائه خدمات پزشکی بلکه برای ایجاد موانع و اغلب با هدف دریافت عوارض و مالیات و درآمد از این قشر طراحی و اجرا می‌شوند.


نمونه اخیر این موارد مطرح شدن موضوع «فرار مالیاتی»پزشکان در برخی رسانه‌های خاص با طرح اعداد نجومی و بدون سندیت آماری و حتی منطقی بود که با اظهارنظرهای مقامات مسئول مشخص شد که اعداد طرح شده خیالی و صرفا برای جنجال سازی رسانه‌ای و بهره برداری از فضای به وجودامده برای پزشک ستیزی بوده است.


این بار هم طرح موضوع «تعیین تکلیف فعالیت در بافت مسکونی» بیشتر از آنکه پزشکان و کادر درمانی را به حمایت نهادهای دولتی و عمومی از فعالیت درمانی و بهداشتی امیدوار کند، آنان را از اضافه شدن موانع و مشکلات جدید در راه ارائه خدمت می‌ترساند.


در واقع پزشکان در تعیین تعرفه ارائه خدمات خود آزادی عمل ندارند و همیشه به تعرفه‌های اعلامی معترض هستند چرا که عملا در تعیین تعرفه به گزاره قانونی اصلی لازم برای تعیین تعرفه خدمات – یعنی قیمت تمام شده خدمات – توجهی نمی‌شود و این موضوع همواره مورد اعتراض جامعه پزشکی قرار دارد. حالا نگرانی این است که فعالیت جدید شهرداری و سایر نهادهای عمومی مشابه با استفاده از فضای به وجود امده پس از حادثه تلخ کلینیک سینا اطهر خیابان شریعتی عملا به معنای ایجاد محدودیت‌های فراوان اقتصادی بیشتر برای پزشکان باشد.

یکی از تهمیدات درنظر گرفته شده برای پایین نگاه داشته شدن قیمت تمام شده خدمات پزشکی همین امکان ارائه خدمات در بافت مسکونی است. اگر این امکان از جامعه پزشکی گرفته شود قطعا قیمت تمام شده خدمات پزشکی رشد بسیاری خواهد داشت و هر اقدام یکطرفه‌ای در این زمینه باعث ایجاد اخلال در ارائه خدمات مناسب و باکیفیت تشخیصی و درمانی خواهد بود.

* پزشک و روزنامه نگار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha