تحقیقات جدید یک انجمن پزشکی آمریکایی نشان می دهد که کاردیومیوپاتی یا همان سندرم قلب شکسته که یک بیماری موقت قلبی است که اغلب توسط اوضاع استرس‌زا و احساسات شدید بروز می‌کند؛ در دوران همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است.

بیماری سندرم «قلب شکسته» در دوران کرونا افزایش یافته است

سلامت نیوز: تحقیقات جدید یک انجمن پزشکی آمریکایی نشان می دهد که کاردیومیوپاتی یا همان سندرم قلب شکسته که یک بیماری موقت قلبی است که اغلب توسط اوضاع استرس‌زا و احساسات شدید بروز می‌کند؛ در دوران همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تحقیقات مجله انجمن پزشکی آمریکا توسط گروهی از محققان کلینیک کلیولند بر روی هزار و ۹۱۴ بیمار و در یک بازه زمانی دو ماهه انجام شده است که این افراد در فاصله زمانی بین ماه مارس تا آوریل (اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹) در دو بیمارستان اوهایو بستری بودند و نشانه های انسداد شدید عروق قلب را بروز دادند.


به گزارش  تارنمای شبکه فاکس نیوز،این تحقیقات نشان داد که کاردیومیوپاتی استرس یا سندرم تاکاتسوبو که عنوان دیگر سندرم قلب شکسته هستند افزایش قابل توجهی به میزان ۷.۸ درصد در دوران نخستین اوج همه گیری کرونا داشته اند. این افزایش قبل از دوران همه گیری افزایشی بین ۱.۵ تا ۱.۸ درصد داشت.


یافته های این محققان نشان می دهد که فشارهای روانی،   اجتماعی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با افزایش نشانگان قلب شکسته ارتباط دارد.
نخستین بار دانشمندان ژاپنی در سال ۱۹۹۰ میلادی سندرم تاکاتسوبو را شناسایی کردند ولی دلایل آن به طور کامل مشخص نبود.


پزشکان معتقدند واکنش فرد به یک رویداد استرس زای غیرمنتظره می تواند باعث آزاد شدن هورمون های استرس شده که به طور موقت توانایی قلب برای پمپاژ کردن را کاهش می دهد و این امر باعث می شود که قلب نتواند به صورت موثر عمل کرده و دچار بی نظمی می شود.


تهیه کنندگان این تحقیق تاکید دارند که  ارتباط بین کاردیومیوپاتی و افزایش سطح استرس و اضطراب ثابت شده است و فشار روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از همه گیری بدون دخالت مستقیم ابتلا به ویروس یا تبعات آن احتمالا عوامی هستند که باعث افزایش موارد کاردیومیوپاتی استرس می شود.


این نتایج با آزمایشات منفی کووید -۱۹ در همه بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی استرس در گروه بیماران هدف این تحقیق تایید شد.


البته محققان مربوطه بر محدود  بودن دامنه تحقیقات خود با توجه به این مطالعه روی بیمارانی از اوهایوی شمالی انجام شده است تاکید کرده اند. آنها می گویند نتایج مربوطه را باید با احتیاط بیشتری در رابطه با دیگر کشورها یا ایالت های آمریکا تفسیر کرد و به تحقیقات بیشتری درباره ارتباط بین کووید-۱۹ با موارد استرس ناشی از کاردیومیوپاتی نیاز هست.


تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در گزارش می گذشته به سازمان ملل نوشت: تاثیر همه پرسی بر سلامات روانی مردم بشدت نگران کننده است. انزوای اجتماعی، ترس از سرایت بیماری، از دست دادن اعضای خانواده استرس با استرس ناشی از بیکاری و از دست دادن درامد همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha