مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:«متاسفانه هر جایی به هر دلیل ظرفیت نمونه گیری بیشتر از ظرفیت آزمایشگاه باشد موجب تاخیر در جواب دهی می شود. در بعضی از دانشگاه ها تاخیر در اعلام جواب تست حتی به ۷ تا ۱۰ روز هم کشیده شده است.»

آزمایشگاه ها باید حداکثر تا ۷۲ ساعت جواب تست کرونا را بدهند

سلامت نیوز:مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:«متاسفانه هر جایی به هر دلیل ظرفیت نمونه گیری بیشتر از ظرفیت آزمایشگاه باشد موجب تاخیر در جواب دهی می شود. در بعضی از دانشگاه ها تاخیر در اعلام جواب تست حتی به ۷ تا ۱۰ روز هم کشیده شده است.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیامک سمیعی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره استاندارد زمان اعلام نتایج تست کرونا از سوی آزمایشگاه ها گفت:« آزمایشگاه ها باید ظرف ۴۸ ساعت نتایج تست کرونا را اعلام کنند که البته ممکن است تا ۷۲ ساعت هم طول بکشد اما به این شرط که به فرد تاخیر درجواب را اعلام کنند. متاسفانه هر جایی به هر دلیل ظرفیت نمونه گیری بیشتر از ظرفیت ازمایشگاه باشد موجب تاخیر در جواب دهی می شود. در بعضی از دانشگاه ها تاخیر در اعلام جواب تست حتی به ۷ تا ۱۰ روز هم کشیده شده است.»


وی در ادامه گفت:« ما با سامانه یکپارچه بهداشت یا مرکز مدیریت بیماری ها تاخیرات را متوجه می شویم و زمانی که بررسی کردیم متوجه شدیم دانشگاه جواب تست کرونا در دستش است ولی تاخیر در پاسخگویی به دلیل کمبود نیروی انسانی است که جواب تست را وارد سامانه نکرده اند. در حال اصلاح این روند هستیم و باید بتوانیم باگ های سیستم را رفع کنیم که علت تاخیر را بدانیم.»


وی در ادامه گفت:« در ماجرای اهواز ۵۰ هزار جواب تست در دستشان بود ولی نمی توانستند همه را وارد سامانه کنند. در تمام دانشگاه ها یک تاخیر بین نمونه گیری و ورود وجود دارد وقتی بررسی می کردیم مشخص میشد جواب در دستشان است و خودشان استفاده کردند اما وارد سامانه های ما نکرده اند که نیرو برای این کار نداشتند. هرجایی که تعداد نمونه گیری از ظرفیت آزمایشگاه بالاتر رفته این اتفاق افتاده است. باید استاندارد جواب دهی تست کرونا ۴۸ ساعت و حداکثر تا ۷۲ ساعت رعایت شود.»


وی گفت:«در شرح وظایف آزمایشگاه ها نیست که در زمینه کرونا به مراجعه کنندگان مشاوره بدهند اگر کسی کاندید انجام ازمایش شود باید تا زمان جواب تست در قرنطینه بماند و مجاز نیست که در جمع حاضر شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha