یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 296568

پزشکان با بررسی اثرات کووید-۱۹ بر روی سایر اندام‌های بدن، تایید کردند که ابتلا به کرونا نه تنها به ریه‌ها که به بخش‌های گسترده‌تری از بدن حمله کرده و صدمات مخرب و ویرانگری وارد می‌کند.

کرونا؛ ویروسی که تنها به ریه‌ها اکتفا نمی‌کند

سلامت نیوز: پزشکان با بررسی اثرات کووید-۱۹ بر روی سایر اندام‌های بدن، تایید کردند که ابتلا به کرونا نه تنها به ریه‌ها که به بخش‌های گسترده‌تری از بدن حمله کرده و صدمات مخرب و ویرانگری وارد می‌کند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  بعد از گذشت چند روز مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، پزشکان متوجه شده‌اند که این بیماری تنها مربوط به سیستم تنفسی نیست.  


به گزارش  پایگاه خبری مدیکال اکسپرس،«دکتر آکریتی گوپتا» پزشک اهل نیویورک در این خصوص می‌گوید: من از ابتدا در خط مقدم مبارزه با بیماری بودم و مشاهده کردم که بیماران با مشکل لخته شدن خون روبرو هستند و حتی آنانی که دیابت هم ندارند در آزمایشات قند خون بالا را نشان می‌دهند و بسیاری نیز دچار صدمات قلبی و کلیوی می‌شوند.  


در ادامه مطلب درج شده در این پایگاه خبری مربوط به تازه‌های پزشکی و سلامت، در اوایل ماه مارس (اسفند ماه) گوپتا به همراه گروه دیگری از پزشکان بریتانیایی و آمریکایی نخستین بررسی گسترده درباره اثرات کووید-۱۹ را بر روی تمام اندام‌های آسیب دیده به غیر از ریه‌ها آغاز کردند.  
وی که بررسی‌های گروهیشان حالا در نشریه علمی نیچر منتشر شده، می‌گوید: پزشکان باید کووید-۱۹ را به عنوان یک بیماری چندسیستمی تصور کنند. درواقع باتوجه به آسیب‌هایی که این ویروس به اندام‌های گوناگون از جمله کلیه، قلب و مغز وارد می‌کند، پزشکان باید صدمات وارده به این ارگان‌ها را علاوه بر ریه در نظر داشته باشند.  
دانشمندان گمان می‌کنند که عارضه لخته شدن خون در نتیجه ابتلا به کووید-۱۹ ناشی از حمله ویروس به سلول‌هایی است که رگ‌های خونی را می‌پوشانند. هنگامی که ویروس به سلول‌های رگ خونی حمله می‌کند، التهاب افزایش می‌یابد و خون شروع به تشکیل لخته‌های کوچک و بزرگ می‌کند. این لخته‌ها می‌توانند در سراسر بدن حرکت کرده و ضمن ویران کردن اندام‌ها، چرخه‌ای نادرست از التهابات ترومبولین ایجاد کنند.  
بنابراین چنانچه این التهابات کنترل نشود می‌تواند اثرات مخربی در سیستم ایمنی بدن ایجاد کند. پزشکان در ابتدا برای کنترل این التهابات از استفاده از داروهای استروییدی امتناع می‌کردند، اما یک آزمایش بالینی اخیر نشان داده است که دستکم یک داروی استروییدی مانند «دگزامتازون» می‌تواند سبب کاهش مرگ و میر حدود یک سوم بیماران شود.  


اثرات مخرب این ویروس بر روی قلب 
یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: لخته‌ها می‌توانند باعث حمله قلبی شوند، اما ویروس به روش‌های دیگری به قلب حمله می‌کند.  گوپتا می‌گوید: از آنجاکه در کالبدشکافی‌های صورت گرفته، ویروس جدا از بافت قلب نیست، مکانیسم آسیب قلبی آن به این اندام در حال حاضر نامشخص است.  
هرچند وی تاکید می‌کند: ممکن است عضله قلب در اثر التهاب سیستمیک و انتشار سیتوکین (دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که در پاسخ به یک تحریک، ترشح می‌شوند و پیامد حضور آن تغییر در رفتار سلول‌های دارای گیرنده این پروتئین از جمله رشد، تغییر یا مرگ یاخته است) باشد.  


نارسایی کلیه
یکی دیگر از یافته‌های شگفت آور ناشی از ابتلا به کرونا، آسیب‌های حاد کلیوی بود. گیرنده آنزیمی ۲ مبدل آنژیوتانسین یا ACE۲ (آنزیمی که به سطح بیرونی (غشاء خارجی) سلول‌های ریه‌ها، رگ‌های خونی، قلب، کلیه‌ها و روده متصل می‌شود) که ویروس از آن برای ورود به سلول استفاده می‌کند، در غلظت‌های زیادی در کلیه یافت شده و احتمالا همین آنزیم مسئول آسیب‌های کلیوی است.  


اثرات عصبی ابتلا به کرونا 
علائم عصبی، از جمله سردرد، سرگیجه، خستگی و از بین رفتن حس بویایی ممکن است در حدود یک سوم از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بروز کند.   نگران کننده‌تر اینکه، صدمات ناشی از لخته شدن خون در ۶ درصد بیمارانی که علایم شدید دارند و هذیان در ۸ تا ۹ درصد آن‌ها دیده شده است.  براساس آخرین آمار منتشره شده تا به امروز بیش از ۱۲ میلیون و ۸۴۳ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۶۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha