دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 296572

متخصص سرطان شناس (آنکولوژیست) گفت، مصرف سیگار در زنان باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها خواهد شد.

سرطان پستان در کمین زنان سیگاری

سلامت نیوز: متخصص سرطان شناس (آنکولوژیست) گفت، مصرف سیگار در زنان باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مرضیه السادات ناصری روز دوشنبه  افزود: سیگار دارای ترکیبات مواد شیمیایی است که جذب بدن شده و سلامت زنان را به خطر می اندازد.


وی با بیان اینکه استفاده از هورمون درمانی (به عنوان برای مشکلات یائسگی) باعث بروز سرطان پستان می شود، اظهار داشت: در حالی که هورمون درمانی برای سلامت استخوان ها خوب است نباید در این نوع درمان زیاده روی شود  و نوشیدن الکل ممکن است میزان هورمون های زنانه را تغییر دهد و باعث بروز سرطان پستان شود.ناصری با اشاره به رشد ۶ درصدی سرطان پستان طی سال گذشته در کشور ادامه داد: آگاه سازی  درباره عوامل ایجاد و ابعاد مختلف سرطان پستان و پیشگیری از ابتلا به آن امری مهم است زیرا مصرف سیگار و یا سایر عوامل محیطی غیر از وراثت که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از این سرطان با جهش های ژن منتقل شده از نسل های یک خانواده مرتبط هستند، سلامت زنان ایرانی را به خطر انداخته است.


این پزشک تصریح کرد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بین زنان ایرانی است و شایع‌ترین مرگ ناشی از سرطان، مربوط به این نوع سرطان است به همین خاطر باید نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم اکنون از هر هشت زن، یک نفر به این بیماری در دنیا مبتلا می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود اگر برای کسی مشکلی در این خصوص پیش آمد به کسانی مراجعه کند که علم مربوط به آن را دارند.


به گفته ناصری، استفاده از رژیم غذایی ناسالم، مشروبات الکلی، سیگار، استفاده زیاد از غذاهای چرب، چاقی، برخورد با اشعه، زنانی که در کارخانجات شیمیایی و آرایشی و بهداشتی کار می کنند، افزایش سن، ژنتیک و داشتن سابقه  این بیماری در خانواده بیشتر در معرض سرطان پستان هستند.
وی افزود: در گذشته سرطان پستان در زنانی مشاهده می‌شد که ۵۰ سال و بالاتر داشتند ولی امروزه با توجه به افزایش مصرف سیگار و سبک زندگی نادرست این بیماری در زنان جوان بیشتر مشاهده می شود.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انجام معاینات دوره ای از ۳۵ سالگی به بعد برای همه زنان ضروری است و استفاده از مواد غذایی مفید، میوه و سبزیجات بطور مداوم و پیاده روی حدود پنج ساعت در هفته سلامت بدن را در مقابل سرطان پستان محافظت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha