با توجه به اینکه شاخص سلامت روان در پیشگیری از وقوع جرم نقش اصلی را ایفا می کند، لذا بهره گیری از بانک اطلاعاتی" سامانه سیب" یا" سامانه یکپارچه بهداشت" که حاوی اطلاعات بسیار ذیقیمتی از شاخص های مختلف بهداشتی مردم است اهمیت بسزایی دارد.

نامه ای به ریاست محترم قوه قضائیه و استمداد به استفاده از "ID کارت سلامت روان"

سلامت نیوز: با توجه به اینکه شاخص سلامت روان در پیشگیری از وقوع جرم نقش اصلی را ایفا می کند، لذا بهره گیری از بانک اطلاعاتی" سامانه سیب" یا" سامانه یکپارچه بهداشت" که حاوی اطلاعات بسیار ذیقیمتی از شاخص های مختلف بهداشتی مردم است اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از این شاخص ها موضوع "سلامت روان" است که توسط همکاران محترم گروههای سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و همکاران در تمامی سطوح محیطی بهداشت کشور جمع آوری شده و ادامه دارد. شاخص هایی در 3 سطح شامل: سلامت روان- سلامت اجتماعی – اعتیاد.
استفاده از این اطلاعات ذیقیمت می تواند به کاهش وقوع بسیاری از جرائم منجر شود.
از ابتدای طرح تحول سلامت غربالگری ایرانیان در این 3 سطح انجام می شود و بر اساس مستندات وزرات بهداشت، نتایج ارزیابی اولیه غربالگری سلامت روان آنها در مراجعه به مراکز و پایگاه های بهداشتی شبکه های بهداشت و درمان کشور بیش از 6/1% درصد از ایرانیان  در سال 1397 و در 6 ماهه اول 1398 بیش از 5/94% آنها در سنین 5 تا 69 سال مثبت اعلام شده است.

 درهفته قوه قضائیه هستیم ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران شهید ایشان در انفجار تروریستی 7 تیر1361، نامه سرگشاده ای برای ریاست محترم قوه قضائیه تنظیم شده است تا با استمداد از معظم له زمینه استفاده از "ID کارت سلامت روان" فراهم گردد.
جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای رئیسی
ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و عرض ادب
خداوند بزرگ را شاکریم که شرایطی را فراهم نمود تا جنابعالی را که مصمم به سامان¬دهی و ارتقاء سلامت جامعه هستید بر مسند ریاست قوه قضائیه ایران اسلامی زمینه ساز تحولات عمیقی در اصلاحات را فراهم نمایید و انشاالله امیدهای مردم شریف ایران با درایت حضرتعالی هر روز به ثمر خواهد نشست. همان طور که مستحضر هستید : اختلالات روانی جزء شایعترین و ناتوان کننده ترین بیماری ها هستند مطالعه بار بیماریها در ایران و جهان نشان می دهد که بیماری های عصبی از دلایل نخست "سالهای از دست رفته عمر، بدلیل بیماری و ناتوانی هستند. براساس بر آورد سازمان جهانی بهداشت، یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی خود به یکی از اختلالات روان پزشکی مبتلا خواهد شد.

افسردگی – خودکشی – اختلالات مصرف مواد و اسکیزوفرنیا از مهمترین این اختلالات هستند .با توجه به پیمایشی که در سال 90- 1389 در کشور انجام شد  تحت عنوان" پیمایش ملی سلامت روان" این مطالعه نشان داد از هر 4 نفر یک نفر دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی هستند . زنان ساکنین مناطق شهری – افراد بیکار – افراد با تحصیلات کمتر – افراد دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات روانپزشکی هستند. دو سوم افراد مبتلا از مداخلات بهداشتی درمانی  بهره مند نمی شوند. بسیاری از خدمات ارائه شده نیز فاقد کیفیت مطلوب هستند اختلالات روانپزشکی هزینه قابل ملاحظه ای را به خانواده تحمیل می کند به طوری که برای یک بیمار روانپزشکی بیش از 30 درصد از در آمد سرانه خانواده در طی یکسال هزینه می شود.( بر اساس این مطالعه در آن سال، به طور کلی23/6 درصد از افراد 15- تا 64 ساله کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی بودند. این رقم در مردان 20/8 در صد و در زنان 5/26 درصد است که نشان دهنده شیوع بیشتر و معنادار اختلالات در زنان است.)


همانطور که مستحضرید در برخی از کشورهای جهان "ID کارت سلامت روان" بسیار کاربرد دارد. از مهمترین مزایای آن پیشگیری از وقوع جرم و مسائلی است که منجر به افزایش تولید پرونده¬های قضایی می شود. این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که حتی می توان آن را از کارت شناسایی ملی مهمتر دانست. برای داوطلبان نمایندگی مجلس،اخذ گواهینامه رانندگی، اخذ دسته چک، شرکت در فعالیت های داوطلبانه مثل انجمن های شهر، محله، اخذ اقامت، اخذ مجوز پروانه کار یا شغلی و ... ده ها کاربری دیگر داشتن" ID کارت سلامت روان" دراولویت است. 

از این رو از حضرتعالی استدعا داریم تا دستور فرمائید متخصصان حوزه پیشگیری از وقوع جرم آن قوه محترم ضمن بررسی موضوع، ارزیابی نتایج و تحلیل آنها با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزشی در یکی از استان های کشور که ما از پیشتازان آن هستیم پایلوت شود.

نویسندگان:

دکتر حسن جان فدا دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و تحلیلگر حوزه سلامت
فاطمه زارع/ مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد/ دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha