سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 296651

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برنامه ما این است که افزایش قیمت دارو با کمترین میزان اتفاق افتد؛ به گونه ای که فقط تامین مخدوش نشود، گفت: میانگین افزایش قیمت دارو در سال جاری قطعا زیر ۱۵ درصد برای همه داروها است.

افزایش قیمت زیر ۱۵ درصدی دارو در سال جاری

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برنامه ما این است که افزایش قیمت دارو با کمترین میزان اتفاق افتد؛ به گونه ای که فقط تامین مخدوش نشود، گفت: میانگین افزایش قیمت دارو در سال جاری قطعا زیر ۱۵ درصد برای همه داروها است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره حذف ارز دولتی برای برخی داروها مانند داروهای OTC (بدون نسخه)، گفت: این داروها از گذشته هم تحت پوشش بیمه نبودند که قرار باشد نگرانی از بابت افزایش هزینه‌ها ایجاد کند. پیش از این هم فقط ماده اولیه این داروها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد و اجزای دیگر آن از سایر مواد اعم از بسته بندی و... آزاد بوده و یا ارز نیمایی دریافت می‌کرده است. در حال حاضر هم ارز ماده اولیه این داروها نیمایی شده است و تاثیر آن در قیمت تمام شده برای داروهای تولید داخلی تاثیر بالایی نیست.


وی افزود: در عین حال به بسته بندی برخی داروها نیز از سال‌های گذشته ارز نیمایی تعلق می‌گرفته و فقط ماده موثره بوده که ارز دولتی دریافت می‌کرده که امسال ماده موثره این داروها هم ارز نیمایی دریافت می‌کند و البته تاثیر چندانی در قیمت تمام شده این داروها ندارد.


شانه‌ساز تاکید کرد: این اتفاق برای داروهای بیماران مزمن و خاص نیفتاده و داروی این بیماران همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.


وی درباره افزایش قیمت دارو در سال جاری نیز گفت: برنامه ما این است که افزایش قیمت دارو با کمترین میزان اتفاق افتد؛ به گونه ای که فقط تامین را مخدوش نکند. به هر حال وقتی همه نهاده‌های تولید، افزایش قیمت داشته‌اند، نمی‌توان گفت که قیمت دارو بالا نمی‌رود و ما هم قصد خلاف واقع گویی نداریم. بنابراین قیمت دارو هم مانند سایر کالاهای صنعتی تحت تاثیر افزایش قیمت نهاده‌های تولید قرار می‌گیرد، اما تلاش ما این است که حداقل افزایش قیمت را در حوزه دارو داشته باشیم و در حدی باشد که کارخانه تولیدکننده دچار مشکل نشود و بتواند به تولید ادامه دهد، نه اینکه مجبور شویم داروهای مورد نیازمان را با چند برابر قیمت و با ارزبری چند برابری از خارج وارد کنیم.


رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بر اساس آنچه که صحبت شده میانگین افزایش قیمت دارو در سال جاری قطعا زیر ۱۵ درصد برای همه داروها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha