سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 296678

کیا سراتو یکی از اعضای کلاس سدان‌های خانوادگی است که برای نخستین بار توسط شرکت خودروسازی کیا در سال 2004 معرفی شد. تاکنون چهار نسل از این خودرو توانسته‌اند در بازار داغ رقابت میان خودروها شرکت کنند اما از این میان تنها سه نسل از آن‌ها توانسته خود را به بازارهای ایران برساند.

4 نسل کیا سراتو در ایران

سلامت نیوز: کیا سراتو یکی از اعضای کلاس سدان‌های خانوادگی است که برای نخستین بار توسط شرکت خودروسازی کیا در سال 2004 معرفی شد. تاکنون چهار نسل از این خودرو توانسته‌اند در بازار داغ رقابت میان خودروها شرکت کنند اما از این میان تنها سه نسل از آن‌ها توانسته خود را به بازارهای ایران برساند.

به گزارش سلامت نیوز، این سه نسل توانستند موفقیت خوبی در بازار ایران به دست آورند و محبوبیت زیادی را کسب کنند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با بررسی جزیی نسل‌های مختلف کیا سراتو شما را با این سدان محبوب آشناتر کنیم.



کیا اسپکترا، نسل اول کیا سراتو

خودرویی که در سال 2004 با عنوان نسل اول کیا سراتو به بازار عرضه شد، با نام عمومی LD در سراسر جهان شناخته می‌شود. هرچند که ممکن است نام کیا اسپکترا نیز به گوش شما آشنا باشد. این خودرو چهار سال پس از تولد توانست با کمک اطلس خودرو، خود را به بازارهای ایران برساند و به‌زودی به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی تبدیل شود. قرارگیری مزایایی چون طراحی چشم‌نواز و مصرف کم در کنار قیمت 35 میلیون تومانی از عوامل اصلی دخیل در این موفقیت بودند.

این خودرو نیروی موردنیاز خود را از یک پیشرانه 2 لیتری گرفته و با استفاده از یک گیربکس 4 دنده خودکار، آن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. قدرت تولیدشده توسط این پیشرانه 143 اسب بخار و گشتاور آن 190 نیوتن متر است. برای رسیدن از سرعت صفر به صد کافی است که 11 ثانیه زمان در اختیار این خودرو قرار دهید. حتی با گذشت سال‌ها از ورود کیا سراتوی نسل اول به بازارهای جهانی هنوز می‌توان آن را ازنظر امکانات رفاهی مناسب دانست. وجود امکاناتی چون کروز کنترل، نمایشگر داخل آینه، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سنسور باران و پارک عقب، سانروف دو حالته و اتولایت امکانات موجود در این خودرو هستند، که حتی یافتن آن‌ها در بعضی خودروهای امروزی نیز عجیب به نظر می‌رسد.


کیا فورته، نسل دوم کیا سراتو

درحالی‌که خریداران ایرانی در سال 2008 تازه چشمشان به جمال نسل اول کیا سراتو روشن شده بود، این شرکت خودروسازی تولید نسل دوم کیا سراتو را با عنوان کیا فورته یا کیا سراتو TD کلید زد. این خودرو که در سه کلاس هاچ‌بک، سدان و کوپه تولید می‌شد، توانست دو سال بعد یعنی در سال 2010 به کمک اطلس خودرو مدل‌های کوپه و سدان خود را به ایران رساند. این نسل از کیا سراتو در بدو ورود خود علی‌رغم وجود رقبای قدرتمندی چون مزدا 3 و تویوتا کرولا توانست به جایگاه خوبی در جدول فروش دست یابد. به دلیل همین استقبال هم بود که شرکت سایپا تصمیم به مونتاژ آن گرفت و طی مذاکراتی که با شرکت کیا انجام داد توانست در سال 2014 مونتاژ این نسل از کیا سراتو را در ایران آغاز کند.

نیروبخش این نسل از کیا سراتو یک پیشرانه 1.6 لیتری است که نیروی 124 اسب بخار و گشتاور 157 نیوتن متر را برای این خودرو فراهم می‌کند. مدتی پس از مونتاژ این مدل در خط تولید سایپا، کیا فورته با پیشرانه دو لیتری نیز به این خط تولید پیوست که می‌تواند قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 194 نیوتن متر تولید کند. درهرصورت نیروی تولیدشده به‌واسطه یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخه منتقل می‌شود و درصورتی‌که گیربکس دستی باب میل شما نباشد، می‌توانید یک کیا سراتو نسل دوم آپشنال خریداری کنید.

این نسل از کیا سراتو نیز ازنظر امکانات رفاهی چیزی کم نداشته و امکاناتی چون سیستم ورود و استارت بدون کلید، قرارگیری پدال شیفتر دنده در پشت فرمان، نورپردازی نشان‌دهنده‌ها، سیستم صوتی تصویری پیشرفته، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب نقطه درخشان نسل دوم کیا سراتو است.



سراتو YD، نسل سوم کیا سراتو

سال 2012 بود که نسل سوم کیا سراتو با عنوان سراتو YD با یک چهره متفاوت وارد بازارهای جهانی شد. این نسل از کیا سراتو که شباهت چندانی به نسل‌های پیشین نداشت و از هر لحاظ یک خودروی مستقل به شمار می‌رفت، توانست در همان بدو ورود موفقیت چشمگیری به دست آورد. این خودرو در سال 2014 برای ایجاد یک رقابت جدید با مزدا 3 و هیوندای النترا به بازارهای ایران رسید و اطلس خودرو نیز در سال 2017 نسخه فیس‌لیفت آن را به دست خریداران ایرانی رساند.

این نسل نیز با دو موتور 1.8 و دو لیتری در نمایشگاه‌های خودروی ایران عرضه می‌شود که می‌توانید انتظار تولید قدرتی برابر با 148 اسب بخار و 173 اسب بخار را از هر یک داشته باشید. هر دو مدل از نوع دیفرانسیل جلو بوده و وظیفه انتقال قدرت در آن‌ها به یک گیربکس 6 سرعته خودکار واگذار شده است. پیشرانه کم‌حجم‌تر برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد به یک ثانیه زمان بیشتر یعنی 12 ثانیه نیاز داشته و در یک سیکل ترکیبی 7.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این نسل از کیا سراتو نیز امکانات رفاهی جالبی همچون درگاه شارژ USB، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های ردیف جلو و سنسور نور و باران را در اختیار خریداران خود قرار داده است.


سراتوی BD یا نسل چهارم کیا سراتو

این نسل از کیا سراتو که هنوز موفق به حضور در بازار خودروی ایران نشده برای اولین بار در سال 2018 رونمایی شد. طراحان کیا سراتو در این نسل از یک زبان طراحی جدید چه در داخل خودرو و چه در بیرون آن استفاده کرده‌اند. همچنین برای بخشیدن قدرتی برابر با 147 اسب بخار و گشتاوری در حدود 178 نیوتن متر به کیا سراتوی نسل چهارم از یک پیشرانه 2 لیتری کمک گرفته‌اند. بااینکه ازلحاظ عددی تفاوتی میان نسل سوم و چهارم در میزان نیروی تولیدشده نیست، اما استفاده از گیربکس هوشمند IVT در کیا سراتو نسل چهارم توانسته عملکرد فنی آن را بهبود ببخشد. این نسل از کیا سراتو که در سه تیپ S، EX و LX به فروش می‌رسد، توانسته با استفاده از امکانات مدرنی همچون سنسور نقطه کور، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، شارژر بی‌سیم، سیستم تهویه مطبوع خودکار و دوگانه، سیستم کمکی ترمز، صندلی 10 حالته برقی برای راننده، هشدار حضور عابر پیاده و GPS نه‌تنها رفاه و آسایش سرنشینان را افزایش دهد بلکه سطح مناسبی از ایمنی را نیز برای آن‌ها فراهم کند.

جهت مشاهده مشخصات فنی و ویژگی‌های کیا سراتو + تصاویر جذاب می‌توانید به https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/kia/cerato/ در سایت همراه مکانیک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha