چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 296688

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش احتمال انتقال کرونا در محیط‌های سر بسته، گفت: مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها فوق‌العاده افزایش یافته و در یک اوج به سر می‌بریم. بنابراین مردم باید بسیار رعایت کنند و در عین‌حال دولت هم باید از برگزاری تجمعات جلوگیری کند.

در اوج کرونا به سر می‌بریم / ماسک سوپاپ‌دار نزنید

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش احتمال انتقال کرونا در محیط‌های سر بسته، گفت: مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها فوق‌العاده افزایش یافته و در یک اوج به سر می‌بریم. بنابراین مردم باید بسیار رعایت کنند و در عین‌حال دولت هم باید از برگزاری تجمعات جلوگیری کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مینو محرز ، درباره انتقال کرونا ویروس از طریق هوا، گفت: به طور کلی در محیط‌های سربسته ویروس می‌تواند ماندگار شود و اگر به مدت طولانی حتی با ماسک در محیط سربسته باشیم، امکان ابتلا وجود دارد. بنابراین ویروس مدتی در هوا می‌ماند، اما اینکه چقدر ماندگاری دارد، به عوامل متعددی بستگی دارد که همچنان در حال بررسی و مطالعه است.


وی افزود: مطالعاتی در دنیا انجام‌شده که بر اساس آن‌ها گفته شده که کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود. منتها اعلام کردند که این نوع انتقال در شرایط خاص و در بیمارستان‌ها ممکن است و هنوز به آن معنی سازمان جهانی بهداشت تایید نکرده که انتقال کرونا کاملا از طریق هوا باشد، اما ویروس مدتی در هوا می‌ماند و انتقال آن به انسان از طریق هوا و ترشحات تنفسی است. در صورتی که افراد بحث شست و شوی دست‌ها را رعایت کنند، انتقال کرونا از طریق تماس با سطوح کنترل می‌شود. بنابراین کرونا در هوا وجود دارد، اما هنوز نمی‌دانیم که چقدر در هوا می‌ماند. بنابراین در محیط‌های بسته به راحتی از طریق هوا و از طریق فرد مبتلا و بدون ماسک می‌تواند منتقل شود.


محرز با بیان اینکه حتی در محیط‌های باز هم اگر افراد خیلی به یکدیگر نزدیک باشند و از ماسک استفاده نکنند، ویروس می‌تواند منتقل شود، ادامه داد: البته از آنجایی که در محیط بسته هوا راکد است، احتمال انتقال ویروس بیشتر است. ما همواره می‌گوییم در محیط‌های بسته پنجره را باز کنید تا تهویه هوا انجام شود. به عنوان مثال برای بیماری که مبتلا به بیماری سل است، توصیه می‌شود که در روز چندین بار هوای اتاقش را تهویه کنند تا ویروس‌های معلق در هوا خارج شوند، اما وقتی هوا بسته و راکد باشد، ویروس راحت‌تر منتقل می‌شود.


وی با اشاره به وضعیت تهویه در مترو، اظهار کرد: در مترو، محیط بسته است و افراد حتما باید با ماسک وارد مترو شوند. متاسفانه شاهدیم که همچنان عده‌ای بدون ماسک وارد مترو می‌شوند که بسیار خطرناک است. مترو و اتوبوس که در آن افراد نزدیک به یکدیگر می‌ایستند، محل خطرناکی برای انتقال کرونا ویروس است. بنابراین مردم‌حتما ماسک بزنند. در عین حال تا حد امکان فاصله فیزیکی را حفظ کنند.


محرز با تاکید بر اینکه اکنون که در بحبوحه انتقال بیماری به سر می‌بریم، مردم تا حد امکان از منزل خارج نشوند، گفت: اگر هم از خانه بیرون می‌روید، حتما ماسک بزنید و سریعا به خانه بازگردید. در عین حال در تجمعات حضور پیدا نکنید.


وی افزود: می‌بینیم که تعداد زیادی از بیماران افرادی بودند که بعد از بازگشایی‌ها در تجمعاتی مانند مراسم‌ها حضور یافته و به کووید_۱۹ مبتلا شده‌اند. اگر در این اماکن مسائل پیشگیرانه رعایت نمی شود، باید مجددا آن‌ها را تعطیل کنند. بنابراین مجالس سوگواری، عروسی، مهمانی و... باید تعطیل شوند. اکنون شاهدیم که بسیاری افراد به صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند.


محرز درباره استفاده از ماسک سوپاپ دار برای پیشگیری از انتقال کرونا، گفت: استفاده از ماسک سوپاپ دار بسیار غلط است. زیرا عمده این ماسک ها استاندارد نیستند و هوا را بیرون می‌دهد. بر این اساس اگر یک فرد مبتلا به کووید_۱۹ از ماسک سوپاپ‌دار استفاده کند، نفس که می‌کشد، از طریق سوپاپ ذرات تنفسی را خارج می‌کند و بیشتر ویروس را منتشر می‌کند. از این ماسک‌ها به‌عنوان ماسک N95 یاد می‌شود، اما اینها استاندارد نبوده و بعضا تقلبی هستند.
وی درباره وضعیت ابتلا به کووید_۱۹ در کشور، گفت: مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها فوق العاده افزایش یافته و در یک اوج به سر می‌بریم. بنابراین مردم باید بسیار رعایت کنند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند، حتما ماسک بزنند و شست و شوی مداوم دست ها را هم‌ مد نظر قرار دهند.‌در عین‌حال دولت هم باید از برگزاری تجمعات جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha