چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که سالانه هفت میلیون نفر بر اثر عوارض ناشی از استعمال سیگار جان خود را دود می‌کنند که حدود ۵۵ هزار نفر از این مرگ‌ومیرها مربوط به ایران می‌شود.

سه کام گرانی

سلامت نیوز: گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که سالانه هفت میلیون نفر بر اثر عوارض ناشی از استعمال سیگار جان خود را دود می‌کنند که حدود ۵۵ هزار نفر از این مرگ‌ومیرها مربوط به ایران می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،آمارهای این سازمان همچنین نشان می‌دهد که یک میلیارد نفر در جهان به‌صورت دائمی یا تفننی از این مواد دخانی استفاده می‌کنند. با اینکه این صنعت گردش مالی قابل‌توجهی دارد و برای سرمایه‌گذاران بازاری بسیار جذاب به حساب می‌آید، اما دولت‌های مختلف برای کاهش مصرف سیگار راهکارهای مختلفی در نظر گرفته‌اند که ازجمله آن می‌توان به افزایش قیمت سیگار اشاره کرد.

به‌عنوان مثال در کشورهایی نظیر انگلستان و ایرلند هر پاکت سیگار (۲۰ نخ) حدود ۱۰ دلار عرضه می‌شود. در سایر کشورهای اروپایی از فرانسه و آلمان گرفته تا لهستان و بلژیک هر پاکت سیگار به‌طور میانگین بین ۵/۲ تا شش دلار عرضه می‌شود. شاید به همین دلیل است که تنها ۲۰ درصد مصرف دخانیات جهان مختص کشورهای توسعه‌یافته است و ۸۰ درصد دیگر در جهان در حال توسعه اتفاق می‌افتد. در ایران نیز طی دو سال اخیر، نرخ سیگار دستخوش تحولاتی شده است.

روندی که ارتباطی به سیاست‌گذاری دولت برای کاهش مصرف مواد دخانی ندارد، بلکه پیرو جهش نرخ ارز، قیمت سیگار هم افزایش یافته است. طی چند روز اخیر مصرف‌کنندگان این کالا بار دیگر از جهش ناگهانی چشمگیر نرخ سیگار خبر داده‌اند. گویا کرونا گریبان‌گیر صنعت دخانی کشور هم شده و هزینه‌های افراد سیگاری را افزایش داده است.

حال رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی درباره دلیل گرانی‌های اخیر سیگار گفته است: به دلیل شیوع کرونا و بسته‌شدن بسیاری از مرزهایی که عمده قاچاق از طریق آنها صورت می‌گرفت، پدیده قاچاق سیگار نسبت به شرایط عادی کاهش پیدا کرده و می‌توان آن را از عمده دلایل کمبود سیگار و افزایش قیمت تلقی کرد.

روند رو به رشد و نگران‌کننده مصرف سیگار در کشور مسئولان ذی‌ربط و متخصصان را بر آن داشته تا دنبال راهکاری برای کاهش مصرف مواد دخانی باشند. افزایش قیمت‌ها آسان‌ترین و دم‌دستی‌ترین راهکاری است که همواره به آن تاکید می‌شود.

شاید سیگار و مواد دخانی تنها محصولی باشد که عموم جامعه از گرانی آن استقبال می‌کند؛ این در حالی است که بررسی روند بازار دخانیات از سال 97 تاکنون نشان می‌دهد بسیاری از برندهای پرمصرف بین چهار تا شش برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

در این مدت نه‌تنها از شمار سیگاری‌ها کاسته نشده، بلکه به نظر می‌رسد مصرف دخانیات دیگر جنسیت و سن هم نمی‌شناسد. موضوعی که نیاز به مرجع آماری هم ندارد. فقط کافی است نیم ساعت در خیابان‌های شهر قدم بزنیم تا متوجه شویم چه پرشمارند افرادی که هنوز 18 سالشان تمام نشده، اما با سیگار، سلامتی خود را دود می‌کنند.

این امر نشان می‌دهد مدیریت مصرف سیگار پیش از ارائه راهکارهای اقتصادی، نیازمند فرهنگ‌سازی درست و بررسی ساختارهای اجتماعی است. افزایش قیمت سیگار، تنها مصرف برندهای ارزان‌تر که برای سلامتی خطرناک‌تر هستند را افزایش می‌دهد. زیرا کسی که در دام این مواد دخانی افتاده، بعید است که به این راحتی‌ها تسلیم گرانی شود.

در این میان این فقط تولیدکنندگان، واردکنندگان و اغلب محتکران و قاچاقچیان سیگار هستند که سود هنگفتی را به جیب می‌زنند. نگاهی به گزارش مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات میزان قاچاق سیگار در سال 98 را 10 میلیارد و 300 میلیون نخ برآورد کرده است. یعنی حدود 20 درصد مصرف کشور، البته علی مویدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در اسفند سال گذشته میزان قاچاق سیگار در سال را 30 میلیارد نخ در سال برآورد کرد، بنابراین افزایش قیمت سیگار شاید در نگاه اول کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد، بلکه این امر جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنعت و قاچاق آن را بالا می‌برد.

حتی رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت سیگار را بسته‌شدن مرزها و کاهش قاچاق بر اثر شیوع کرونا دانسته است. البته به گفته علی تاجدار 15 شرکت تولیدکننده داخلی هنوز موفق به دریافت ارز و ترخیص کالا از گمرک نشده‌اند و دیگر با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که این امر را هم در گرانی سیگار نمی‌توان بی‌تاثیر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha