چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

عفونت یکی دیگر از دلایل شایع احساس درد در کلیه ها محسوب می شود. به طور معمول، عفونت در مجرای پیشاب یا مثانه آغاز می شود و سپس به کلیه ها گسترش می یابد.پاسخ های مختلفی برای این پرسش که چرا با احساس درد در کلیه های خود مواجه هستید، وجود دارند. تنها احساس درد در این اندام ها دلیل کافی برای مشورت با پزشک را در اختیار شما قرار می دهد زیرا انواع مختلف بیماری های کلیه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان شده تا از بروز عوارض جدی پیشگیری شود.

کلیه‌ها و دلایل احساس درد در آنها

سلامت نیوز:عفونت یکی دیگر از دلایل شایع احساس درد در کلیه ها محسوب می شود. به طور معمول، عفونت در مجرای پیشاب یا مثانه آغاز می شود و سپس به کلیه ها گسترش می یابد.پاسخ های مختلفی برای این پرسش که چرا با احساس درد در کلیه های خود مواجه هستید، وجود دارند. تنها احساس درد در این اندام ها دلیل کافی برای مشورت با پزشک را در اختیار شما قرار می دهد زیرا انواع مختلف بیماری های کلیه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان شده تا از بروز عوارض جدی پیشگیری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، احساس درد در کلیه ها شرایطی شایع و عادی نیست، از این رو، باید آن را جدی گرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دلیل بروز آن را شناسایی کرد.


به گزارش  "استپ تو هلث"،افراد اغلب نمی دانند چگونه ناحیه ای که موجب ناراحتی آنها شده است را به طور دقیق تشخیص دهند. گاهی اوقات، افراد احساس می کنند با درد در کلیه ها مواجه هستند، در شرایطی که درد از بخش دیگری سرچشمه می گیرد.


دلایل احساس درد در کلیه ها

کلیه ها از اندامی های مهم بدن محسوب شده و وظایفی کلیدی را بر عهده دارند. در اصل، آنها مسئول تصفیه خون برای پاک نگه داشتن و حفظ تعادل آن از نقطه نظر شیمیایی هستند. کلیه ها تقریبا 190 لیتر خون را در روز تصفیه کرده و 2 لیتر مواد زائد را دفع می کنند.


کلیه ها در پشت شکم درست زیر دنده ها در دو سمت ستون فقرات قرار گرفته اند. به واسطه ناراحتی در این اندام ها، بیمار احساس درد در قسمت میانی کمر یا دو سمت آن را تجربه می کند. گاهی اوقات، درد تنها در یک سمت احساس می شود. با این وجود، احساس درد در ناحیه کمر همواره با کلیه درد مرتبط نیست.


بسیاری از بیماری های کلیوی پس از پیشرفت چشمگیر موجب بروز علائم می شوند. دلایل احساس درد در کلیه ها از شکل گیری سنگ های کلیوی تا سرطان کلیه را شامل می شوند. در ادامه با برخی از شایع‌ترین دلایل کلیه درد بیشتر آشنا می شویم.


سنگ های کلیه

سنگ های کلیه که به نام نفرولیتیازیس یا اورولیتیازیس نیز شناخته می شوند، موجب احساس درد شدید در کلیه می شوند. گاهی اوقات سنگ ها کوچک و به اندازه دانه های شن و ماسه هستند، اما امکان تشکیل سنگ های بزرگ نیز وجود دارد.


زمانی که سنگ های کلیه کوچک هستند می توانند آزادانه در مجاری ادراری حرکت کرده و به طور معمول بدون بروز هیچ علائمی از بدن دفع می شوند. با این وجود، زمانی که سنگ بزرگ‌تر باشد، موجب درد شدید می شود که بیمار در ناحیه کمر و پایین شکم آن را احساس کرده و با حرکت می تواند تشدید شود.


به طور معمول، درد در یک سمت بدن شکل می گیرد. با این وجود، با گذشت چند ساعت، درد ممکن است به سمت کشاله ران و دستگاه تناسلی پایین برود. ناراحتی ناشی از سنگ کلیه اغلب با حالت تهوع، استفراغ، یا خارش و احساس سوزش هنگام دفع ادرار همراه است.


عفونت

عفونت یکی دیگر از دلایل شایع احساس درد در کلیه ها محسوب می شود. به طور معمول، عفونت در مجرای پیشاب یا مثانه آغاز می شود و سپس به کلیه ها گسترش می یابد. عفونت می تواند موجب آسیب دائمی در این اندام ها شود یا وارد جریان خون شده و به یک تهدید برای زندگی فرد مبدل شود.
کمر درد شدید و پایدار و همچنین دفع دردناک و سوزان ادرار از علائم عفونت کلیه هستند. بیمار نیاز مکرر به استفاده از توالت را احساس می کند و اغلب ادرار بوی نسبتا قوی دارد. افزون بر این، بیمار ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، تب، و لرز مواجه باشد.


بیماری کلیه پلی کیستیک یا کیست ها

یک کیست کلیه ممکن است تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ نشود موجب هیچ علائمی نشود. زمانی که این شرایط رخ می دهد، کیست موجب درد شدید در ناحیه کمر می شود. همچنین، بیمار ممکن است با سردرد و وجود خون در ادرار مواجه شود.


بیماری کلیه پلی کیستیک یک شرایط ژنتیکی است که موجب رشد کیست ها به صورت گروهی شده و بدن را از ارائه عملکرد درست خود باز می دارد. آنها موجب کمر درد یا احساس درد در دو سمت بدن می شوند.


دیگر دلایل کلیه درد

احساس درد در کلیه ها می تواند به واسطه هیدرونفروز، یک التهاب کلیوی به واسطه انباشت ادرار، شکل بگیرد. این شرایط موجب کمردرد شدید و همچنین وجود خون در ادرار و تب می شود.


همچنین، کلیه درد ممکن است به واسطه ترومبوز سیاهرگ کلیوی نیز شکل بگیرد که یک مشکل جدی است و موجب درد شدید در ناحیه پشت بیمار بین قسمت پایین دنده ها و کفل ها می شود.


آسیب دیدگی ها، ضرب خوردگی ها و همچنین بارداری نیز می توانند به کلیه درد منجر شوند. در مورد بارداری، درد به واسطه تغییرات نخاعی ناشی از افزایش وزن در قسمت شکم زن باردار رخ می دهد.


درد در دو سمت پشت بدن و شکم همراه با هماچوری - وجود خون در ادرار - می توانند علائمی از سرطان کلیه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha