دیروز برای خرید رفته بودم كه كارت بانكی‌ام كار نكرد. بخش سیاه كارت، از شدت الكل ‌زدن و دستمال ضدعفونی‌ای كه برای پیشگیری از ابتلا به كرونا استفاده كرده بودم، كنده شده و كارت از كار افتاده بود.

كرونا پوست‌تان را نکَند!

سلامت نیوز:دیروز برای خرید رفته بودم كه كارت بانكی‌ام كار نكرد. بخش سیاه كارت، از شدت الكل ‌زدن و دستمال ضدعفونی‌ای كه برای پیشگیری از ابتلا به كرونا استفاده كرده بودم، كنده شده و كارت از كار افتاده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این اتفاق را بگذارید كنار تعداد دفعه‌هایی كه پوست دست و صورت را در طول روز می‌شوییم یا با الكل و دیگر ضدعفونی‌كننده‌ها تمیز می‌كنیم. به نظرتان وقتی چنین بلایی سر كارت پلاستیكی بیاید؛ پوست دست چه خواهد شد؟ شرایط خاص این روزها، شرایطی نیست كه كسی را بتوان از شست‌وشو و ضدعفونی‌كردن منع كرد. اما باید راهكارهای مراقبت از پوست در شرایط كرونا را یاد بگیریم تا پوست آسیب نبیند.

از این رو با دكتر سیده مریم طباطبایی‌یزدی، متخصص پوست و مو گفت‌وگو كرده‌ایم.«پیش از هر اتفاق دیگری، استرس و اضطرابی كه همه ما این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌كنیم، به سلامت پوست و مو آسیب می‌زند» دكتر طباطبایی با اشاره به اهمیت استرس در بیماری‌های پوست و مو معتقد است: «یكی از عوامل ایجاد واكنش‌های پوستی مانند جوش‌، كهیرهای پوستی و... علاوه‌ بر تغذیه نامناسب، استرس و اضطراب است. بنابراین حالا كه نمی‌توان با آرامش زندگی كرد، پس بهتر است به پوست رسیدگی كنید تا استرس، بیش از اندازه به آن آسیب نرساند.

برای این منظور، سعی كنید پوست بی‌آب نماند. نوشیدن شیر، آب و آبمیوه تازه كمك می‌كند تا پوست آب مورد نیاز را به دست آورد.» وی می‌افزاید: «استفاده از كرم‌های تقویت‌كننده و آب‌رسان (ضرورتی به انتخاب كرم‌های گران‌قیمت نیست و همین كه با پوست سازگار باشند، كافی است) و تمرین روزانه ده دقیقه تنفس منظم و عمیق و ورزش روزانه می‌تواند به كاهش و كنترل استرس و اضطراب و درنتیجه حفظ كیفیت پوست كمك كند.

همچنین مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اكسیدان مانند انواع مركبات و میوه‌های رنگی مانند توت‌فرنگی، زردآلو، هندوانه و... نیاز پوست از نظرآب، املاح و ویتامین‌ها را برطرف می‌كند.»

 ملایم‌ها  را  انتخاب كنید

شست‌وشوی مكرر دست‌ها و صورت و حتی گاهی پاها (برای مثال وقتی صندل می‌پوشید و از بیرون به منزل برمی‌گردید باید پاها را هم بشویید) باعث از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست شده و آن را حساس می‌كند.

به گفته دكتر طباطبایی، بعد از شستن دست و صورت یا افشاندن الكل یا استفاده از دستمال ضدعفونی‌كننده، باید رطوبت دست‌ و صورت را به آن بازگرداند. برای این كار باید حتما از كرم مرطوب‌كننده دست و صورت استفاده كنید. اگر پاها را هم شسته‌اید، بعد از خشك شدن، به آنها هم مرطوب‌كننده یا چرب‌كننده پوست بمالید و جوراب بپوشید.این متخصص پوست ادامه می‌دهد: «بعد از تامین رطوبت، باید چربی پوست را هم تامین كنید.

برای این منظور، بعد از جذب مرطوب‌كننده، از كرم تامین‌كننده چربی پوست نیز استفاده كنید. البته می‌توانید از كرم‌های دارایدرصدی از هر دو، یعنی چرب‌كننده و مرطوب‌كننده به دست و صورت بمالید.»همچنین دكتر طباطبایی به نكته‌ای اشاره می‌كند و می‌گوید: «جذب مواد ضروری از راه سطح پوست بسیار كم است. اما بد نیست از كرم‌ها یا سرم‌های تقویتی‌ای استفاده كنید كه حاوی هیالورونیك اسید باشند. »

 ورزش فراموش نشود

به آیینه نگاه كنید.  گرچه ماندن در منزل و استراحت می‌تواند به شادابی پوست كمك كند؛ اما برای مدت طولانی، مناسب نیست. دكتر طباطبایی در این باره توضیح می‌دهد: «كم‌‌تحركی یا بی‌تحركی، قرار نگرفتن در میزان مناسب نور آفتاب، خواب بیش از اندازه منجر به رنگ‌پریدگی، كبودی و گودی دور چشم، بی‌حالی در چشم‌ها، آویزان شدن پوست در اطراف آرواره‌ها، سرخی چشم‌ها و... می‌شود.»

این متخصص پوست و مو درباره راهكارهای بهبود كیفیت پوست می‌گوید: «هر روز نیم‌ساعت ورزش كنید. سعی كنید ورزشبه حدی باشد كه پوست عرق كرده، ضربان قلب به اندازه مناسب بالا برود و تنفس از حالت عادی خارج شود. به این ترتیب خون‌رسانی انجام شده و از سوی دیگر حالت سستی و رخوت از تن بیرون می‌رود. بعد از دوش گرفتن ضدآفتاب بزنید و برای چند دقیقه در حیاط یا ایوان بروید، نفس بكشید و قدم بزنید. علاوه‌بر این، مقدار مناسب ویتامین D مصرف كنید تا كمبود نور آفتاب، جبران شود». 

پوست را ماساژ دهید

علاوه‌بر راهكارهایی كه به آن اشاره شد، بهتر است پوست را ماساژ دهید. دكتر طباطبایی در این باره می‌گوید: «برای این منظور در اینترنت یا كتاب‌های معتبر جست‌وجو كنید و راهكارهای درست ماساژ پوست صورت و دست را یاد بگیرید. ماساژ باعث رفع خستگی، كرختی و سستی از پوست شده و به جریان خوب و منظم خون در مویرگ‌های پوست كمك می‌كند. این كار باعث اكسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌های پوست و شادابی آن می‌شود.»

این كارها را فراموش نكنید

كمی چرب: در كنار شیشه اسپری الكل، مخلوط آبلیمو و گلیسرین هم درست كنید. بعد از افشاندن الكل، كمی از آن محلول هم بیافشانید تا دست خشك نشود. می‌توانید مقدار بسیار كمی گلیسرین را هم داخل الكل بریزید تا پوست كمتر خشك شود. اضافه‌ كردن كمی عصاره آلوئه‌ورا هم خوب است.مایع مناسب: به جای صابون (كه خیلی هم بهداشتی نیست) از مایع دستشویی دارای مواد نرم‌كننده استفاده كنید.

افزودن چند قطره گلیسرین هم می‌تواند كمك‌كننده باشد.دستكش به جای پوست: تا جایی كه می‌توانید برای نظافت و شست‌وشو از دستكش مناسب استفاده كنید. با این كار تماس پوست دست با شوینده و ضدعفونی‌كننده كمتر می‌شود.كفش به جای صندل: بهتر است تابستان امسال به جای صندل، از كفش‌های خنك مانند گیوه استفاده كنید.

به این ترتیب به شستن مكرر پا نیاز ندارید و خشكی پوست پا اتفاق نخواهد افتاد.ژل هم خوب است: اگر در منزل هستید و به وسیله مشكوكی دست نزده‌اید، می‌توانید برای تمیز كردن دست، به جای شست‌وشوی مكرر، گاهی از ژل شست‌وشوی دست استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha