چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

انسان موجودی اجتماعی است و یكی از نیازهای طبیعی هر انسانی، احساس تعلق داشتن است. بنابراین یكی از مسائلی كه می‌تواند روی سلامت روان افراد تاثیر داشته باشد «طرد شدن» است.

از طرد شدن می‌ترسم!

سلامت نیوز:انسان موجودی اجتماعی است و یكی از نیازهای طبیعی هر انسانی، احساس تعلق داشتن است. بنابراین یكی از مسائلی كه می‌تواند روی سلامت روان افراد تاثیر داشته باشد «طرد شدن» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،تعلق خاطر افراد به خانواده و جامعه‌ای كه در آن زندگی می‌كنند، به‌عنوان عاملی برای سلامت روان و احساس هویت داشتن آنها است و زمانی كه فردی از خانواده طرد می‌شود یا در جامعه به دلیل ناهنجاری‌های رفتاری یا ناهنجاری قانونی طرد می‌شود، دچار اختلالات رفتاری می‌گردد.طرد شدن علاوه‌بر خانواده می‌تواند در گروه همسالان در مهدكودك یا مدرسه نیز رخ دهد.

باتوجه به این‌كه انسان‌ها نیاز دارند تا مورد پذیرش قرار گیرند، افرادی كه طرد می‌شوند بیشتر مستعد خشم و پرخاشگری هستند.كودكانی كه از سوی همسالان خود طرد می‌شوند، اعتراض خود را از طریق خودآسیبی یا آسیب‌رساندن به دیگران نشان می‌دهند و اضطراب و خشم و ناآرامی و رفتارهایی برای جلب توجه بروز می‌دهند. در دوره نوجوانی نیز طرد شدن باعث بروز رفتارهای ضداجتماعی و جنجال‌های رفتاری و افسردگی می‌شود.این افراد احساس می‌كنند با بقیه متفاوت هستند.

از لحاظ روانی فكر انتقام و ابراز خشم یا فروخوردن خشم و خلق پایین در آنها شكل می‌گیرد و ممكن است دچار اضطراب و ناهنجاری در خواب و اشتها شوند.اما باید اشاره داشت چون این افراداز سوی گروه همسال، خانواده یا جامعه مورد تمسخر قرار می‌گیرند، در نتیجه عزت نفس و اعتماد‌به‌نفس پایینی دارند و در زندگی خود احساس شادی ندارند.علاوه ‌بر پرخاش، ممكن است رفتارهای منفعل در فرد ایجاد شود و در تله انزوای اجتماعی گیر كنند و به این باور برسند كه از دنیا كنار گذاشته شده‌اند و خودشان را از حضور در جمع دور كنند.

یا اگر در جمع قرار بگیرند شنونده هستند و توانایی و شهامت ابراز نظر خود را ندارند. تصور می‌كنند حرفی برای زدن یا نظری برای ابراز ندارند.برای درمان لازم است ابتدا مشخص شود میزان طرد فرد در چه سطحی است و بیشتردر كدام شرایط شكل گرفته است.

چنانچه فرد دچار رفتارهای غیرقابل كنترل یادر خودماندگی شده باشد، علاوه‌بر روان‌درمانی لازم است درمان‌های نگرشی و حتی در صورت لزوم مداخلات روانپزشكی در مورد فرد صورت گیرد تا از حالت انزوا و افسردگی ناشی از طرد خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha